Gjæring på 37c

Rikard

Norbrygg-medlem
...

Brygget i går, gjær us 05 satt i ølet for 24t siden. Sjekket nå og da har tempsensor vært defekt slik at tempen på brygget var 37c. Gjæren er i alle tilfeller død, men et håp er at gjæren døde før den fikk gjort noe skade.

Hva tror dere? Hive oppi mer gjær eller kaste brygget i sluket?

Er det mulig å smake seg til feilsmaker så tidlig?
 
Jeg tviler på at gjæren dør av 37 °C. Kall det et festlig ekseperiment, og se hvordan det blir etter at det er gjæret ut. Så kan du evt. kaste det.
 
Kjøl, lobb mer gjær, be til Ægir mens du håper ingen infeksjoner har tatt over. Det hadde jeg gjordt, man må jo prøve?
 
Må vel opp i nærmere 50 før gjæren begynner å dø... behold originaltittelen og sett "Funky" foran ;)
 
Takker for svar! Får ikke kastet mer gjær oppi før på mandag, men det er vel verdt forsøker. Tok en prøvesmak nå, det smakte vanlig halvgjæret vørter etter min smak. Kanskje us 05 er så nøytral at det ikke blir den store katastrofen
 
Det spekuleres i hvorvidt Brett kan bryte ned høyere alkoholer, uten at funnet noen solid kilde i den ene eller den andre retningen. Men "de" sier iallefall så.
 
Kvifor skulle gjæren døy av 37 grader? Er jo rundt der han trivst best... Norsk tradisjonsbrygging er godt kjend med pitching rundt førti grader. Du vil nok derimot få mange rare smakar på brygget.
 
Kan vel potensielt smake litt løsemiddel ja. Hehe..

Jeg hadde smakt på brygget og kanskje tilsatt en pakke us-05 for sikkerhets skyld.
 
Tilbake
Topp