Gjæring på corny fat

Vinnes Ølet

Norbrygg-medlem
Fant ut at jeg hadde plass i kjøleskapet til et cornyfat ved siden av trykktanken på 50 liter, og da måtte jeg jo prøve med en trykkløsning på cornyfat. Etter en del prøving landet jeg på en løsning med å kjøpe et trykksett til fermentasaurus. Brukte øl ut ventilen med slange og flyteball for tapping ovenfra og ned, og dermed unngå å få med mye humle og gjærsedimenter. På gas in ventilen (ikke byttet) satt jeg på et lite filter for å slippe for mye
krausen og humle opp i spundingventilen. Spundingventilen fungerer best med manometer fylt med glyserin, da denne tåler væske. bruker også en slange fra spundingventil ned i et glass med starsan for litt bedre kontroll. Fyller ca. 18 liter på fatet, betinger litt trykk også under stormgjæring, dette minsker evnt. krausen opp i spundingventilen, men her må en føle seg frem. Jeg har byttet til kran på spundingventilen, ingen fare det sitter ventil på fatet om det skulle gå galt;)IMG_20180402_131921.jpg
 
Dette er en ebay-ventil du får kjøpt på flere norske butikker. Jeg har to av de, mye billigere fra ebay, men det man må vite er at ut av boksen er de ikke nøyaktige i det hele tatt, de er et irritasjonemoment pga unøyaktigheten. F.eks sett den til ett trykk ene dagen, og så sjekk neste dagen så er trykket way off. Sideveis forskyvning på den skruen påvirker etc. For smått rett og slett. Men med den modifiserte utgaven vedkommende over har lagt ut så er de kanskje brukendes.

Jeg har moddet ene min med den enkle løsningen som gitt ut på gjengetape, da begynte det å bli greit, men ellers ut av boksen så er de for det meste irriterende.
 
Hvor har du den spundingventilen med manometeret fra om jeg får spørre. Den så fin ut.
Det er som Miguel sier, den er kjøpt bryggebutikk i norge https://petit-agentur.no/products/co2-mottrykksregulator2 denne har jeg byttet ut ventilen med kran da ventilen er vrien og regulere, samt satt på en slange til et glass med starsan for bedre kontroll. manometeret finner du her https://www.ebay.com/itm/63mm-DIAL-...var=441460247342&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Ventilen brukte jeg til light versjonen som sikkerhetsventil
59299_CO2_mottrykksregulator_1.jpg s-l1600.jpg
59299_CO2_mottrykksregulator_1.jpg s-l1600.jpg Speidel.jpg
 
Fant ut at jeg hadde plass i kjøleskapet til et cornyfat ved siden av trykktanken på 50 liter, og da måtte jeg jo prøve med en trykkløsning på cornyfat. Etter en del prøving landet jeg på en løsning med å kjøpe et trykksett til fermentasaurus. Brukte øl ut ventilen med slange og flyteball for tapping ovenfra og ned, og dermed unngå å få med mye humle og gjærsedimenter. På gas in ventilen (ikke byttet) satt jeg på et lite filter for å slippe for mye
krausen og humle opp i spundingventilen. Spundingventilen fungerer best med manometer fylt med glyserin, da denne tåler væske. bruker også en slange fra spundingventil ned i et glass med starsan for litt bedre kontroll. Fyller ca. 18 liter på fatet, betinger litt trykk også under stormgjæring, dette minsker evnt. krausen opp i spundingventilen, men her må en føle seg frem. Jeg har byttet til kran på spundingventilen, ingen fare det sitter ventil på fatet om det skulle gå galt;)Vis vedlegget 36161

Hvor høyt opp går krausen tror du? tenker på å gjøre det samme, med flyteball og blowtie. Jeg har ikke den filterløsningen og håper å unngå krausen opp i blowtien. Lar du trykket bygge seg opp selv til et visst punkt eller trykksetter du med en gang? i såfall hvor mange bar?

Jeg tenker på enten en tysk pils eller wiener gjæret med w-34/70
 
Sist redigert:
I dag ble det en tysk pils med w34/70. Prøver meg for første gang med gjæring under trykk. Planen var 17 liter med ren vørter i hvert fat, men jeg var litt rask på labben så truben hadde ikke sunket nok. Det ble derfor 17l i det ene og 15l i det andre. OG derimot var spot-on på 1.047. Begge fatene fikk 2pk w34/70 hver seg. Blowtien er koblet på gass inn på begge fatene (justerte blowtien først og koblet fat nr.2 der manometeret satt). Trykket bør da i mitt hode være likt i begge fatene mtp ventilen. De står nå på 19 grader med blowtien justert på 1.4bar. Noen innvendinger fra dere "trykkgjærere"? Er 17l mye mtp krausen, da diameteren her er mindre en f.eks fermzilla og lignende? Begge fatene har flyteball og ble trykksatt med 1 bar for å bli tette.IMG_20200818_6998.jpg
 
Sist redigert:
Tok nå en sg-prøve (etter 3 døgn) fra fatet med mest øl. Målte 1.007, noe som etter oppskriften er FG.
 
Koblet fra blowtien trykksatte til 2 bar og satte fatene til cold crash 24t etter at FG var målt (var sikkert ferdig før). Satser på lukket overføring til nye fat i morrakveld.
 
IMG_20200828_28598.jpg Et mislykket forsøk med gelatin gjør at det ser ut som hveteøl, men på smak synes jeg det var rent og fint, fremtredende maltsmak. Denne har nå vært på fat i 5 dager (4 dagers gjæringsprosess, 1 dag cc og deretter overføring til nye fat) totalt 10 dager. Dette var et eksperiment da jeg for tiden hadde ledige fat. Kommer nok ikke til å gjenta det da det kreves mer enn ett fat for å fylle ett fat og det blir ditto mer co2 bruk og vasking. Skal jeg gjære under trykk igjen så blir det kjøp av allrounder.
 
Tilbake
Topp