Gjæring på høy temperatur

Sett et par tråder ang. dette tema, men har likevel et par spørsmål om hva jeg kan forvente.

Jeg har satt en slags Duvel klone med følgende oppskrift.

OG 1.072
FG 1.006 (hehe vi får se)
IBU: 32
5.5kg Bohemian pilsner malt
0.25kg Carapils
Humlet med Saaz og Styrian goldings.
Kokevolum var 28L og endte opp med 20.5 L vørter.

Av gjær sa oppskriften jeg kunne bruke wlp530, og som flere har nevnt må jeg si dette var en gjærtype med personlighet. Raskt måtte det oppgraderes fra gjærlås til blowoff, og 6 dager inn har jeg fortsatt rikelig med aktivitet. Dag 3 tilsatte jeg 600g med (bord)sukkerlake, og dette fikk igjen futt på sakene. Men merket en del lukt av alkohol da jeg åpnet lokket. Dette leder meg til spørsmålene.

Jeg har brygget stående i et rom der det holder stort sett 24-25C. Dessverre er dette for tiden mitt eneste alternativ. Temperaturen er svært stabil men i høyeste skjønner jeg. Ser fra Whitelabs siden at WLP530 trives best opp mot 22.2 grader, men har funnet tråder som beskriver bruk av denne typen gjær på enda høyere temperaturer.

Hva kan jeg forvente meg av problemer / usmak av dette brygget? Lest flere steder at jeg vil få dannelser av "feil" alkoholtyper som vil prege smaken. Dette er jo en øl med utgangspunktet høy alkoholprosent og jeg er redd dette blir ødelagt helt som følge. Finnes det noen enkle (billige) tips på måter å korrigere dette så langt inn i gjæringen?

Setter pris på alle innspill. Håper å drikke alt av denne uansett, selv med total skallebank.
 
Er rommet 24-25 grader så har du nok hatt oppmot 30 grader i bøtta.. Brygg med kveik neste gang...den takler disse tempraturene fint..
 
Kan godt tenkes det. Jeg har et termometer liggende på bøtten så noe høyere temperatur i brygget er det nok. Vet ikke hvilken temperatur denne gjærtypen tåler før den dør/sliter. Men som sagt er det masse aktivitet fortsatt.
 
Kan godt tenkes det. Jeg har et termometer liggende på bøtten så noe høyere temperatur i brygget er det nok. Vet ikke hvilken temperatur denne gjærtypen tåler før den dør/sliter. Men som sagt er det masse aktivitet fortsatt.
Det skal nok bli en god del varmere før den sliter, gjæra liker temperatur, men den lager ikke godt øl når den er lykkelig. Litt som med jordbær. De beste jordbæra kommer ikke fra områder med de beste forholda for jordbærplantene.
 
Det skal nok bli en god del varmere før den sliter, gjæra liker temperatur, men den lager ikke godt øl når den er lykkelig. Litt som med jordbær. De beste jordbæra kommer ikke fra områder med de beste forholda for jordbærplantene.
Godt svar! Er det noe jeg kan gjøre nå for å prøve å bedre denne situasjonen?

Hva slags usmak kan jeg forvente?
 
Godt svar! Er det noe jeg kan gjøre nå for å prøve å bedre denne situasjonen?

Hva slags usmak kan jeg forvente?
For denne batchen er det nok for seint. Til neste runde er det ganske mye du kan gjøre. Sjekk temperaturspenn produsenten angir for den aktuelle gjærtypen. Det varierer ganske mye. Selv syns jeg vi får best resultat ved å legge oss i nedre del av spekteret. Husk at temperaturen gjæra opplever blir en del høyere enn i rommet. Gjæringa generer en god del varme. Det kan bli fem grader varmere i karet enn i rommet når det står på som verst. Som @DenNøgneRøv foreslår kan våte håndklær rundt karet hjelpe deg å dra temperaturen en del ned, siden det kreves en god del energi å fordampe vannet i håndklærne. Hvis du har litt budsjett igjen er nok det klart enkleste å skaffe et brukt, lite (eller stort) kjøleskap eller en fryseboks og koble til en stc-1000 eller en inkbird. Kjøleskapet får du sikkert nesten gratis. For 800 kr eller mindre får du temperaturstyring. Da kan du sette den til ønska temperatur og bruke hvilken gjær som helst.

Hva angår usmaker er vel overdreven fruktsmak det første som faller meg inn. Fusel synes å stå på lista uansett hva man f**ker opp.
 
Smaker ikke Duvel fusel og grønne epler da


Sent from my iPhone using Tapatalk
Håpet er at jeg skal klare å ro dette inn til noe godt. Klager ikke dersom det får (ikke overdreven) fruktsmak.

I mellomtiden får jeg lete på finn etter kjøleskap til neste batch.
 
Håpet er at jeg skal klare å ro dette inn til noe godt. Klager ikke dersom det får (ikke overdreven) fruktsmak.

I mellomtiden får jeg lete på finn etter kjøleskap til neste batch.
Jeg har aldri prøvd med et nytt kjøleskap, men det er visst litt mer tungvint med kjøleskap med digital termostat.
 
På min 3 batch så satte jeg karet i romtemp på 21gr, temperatur måler som var isolert og tapet fast på karet viste 26-27gr. Jeg flasket det og lot det stå i 14 dager før jeg smakte. Alt ble tømt i vasken, det smakte hjemmebrent.
 
Hva slags rom er det? Bad? I såfall kan du kanskje sette karet opp i et annet med kaldt vann, og fylle på litt kaldt vann innimellom, for å få temperaturen et par grader ned.
 
Det enkleste er å sette karet på det kaldeste rommet du har, og deretter kjøre opp varmen med en varmekabel rundt bøtta. Varming er 1000 ganger enklere enn kjøling (sånn ca :) )
 
Du skal ikke kjøle ned denne - i alle fall ikke om du skal tro det som sies om den i Brew like a monk av Stan Hieronymus. Hieronymus siterer Chris White: "When you cool them, they stop. They go into survival mode." Og det nytter ikke å få den i gang igjen, heller, så du må tilsette ny gjær.

Det ideelle med denne gjæren (og de fleste andre, etter min erfaring) er å starte lavt, og så etter hvert holde den på en ønsket temperatur. Fusel produseres i den tidlige fasen, og det er ingen mening i å sette den ned i temperatur nå. Tvert i mot. La den stå, og håp det beste. Men for å være ærlig, så tror jeg du kan vente deg ei solid fuselbombe. La den likevel stå helt ut - den gjør en ryddejobb mot slutten, og det kan den holde på med lenge.

Det du kan håpe på, er at temperaturen har vært stabil. For høy temperatur er ille, men om den er stabil, kan det kanskje hjelpe.
 
Takk for alle gode svar!

Jeg gjorde en måling og smaking :) Målte 1.010 og må ærlig si at jeg ikke synes det var noen usmak. Klart det var et preg av alkohol, men det kan jeg vel forvente? Brygget har hatt en svært stabil temperatur, som nevnt 24 - 25C. Har ikke sett tempen over eller under dette. Litt overrasket over hvor høy temperatur leiligheten vår har nå på våren, så her blir det investert i et lite kjøleskap med temp styring når jeg finner et rimelig kjøleskap på finn.

Vil det ha noen effekt å stikke om?

Edit: Gratulerer med dagen alle sammen!
 
Sist redigert:
Hva slags rom er det? Bad? I såfall kan du kanskje sette karet opp i et annet med kaldt vann, og fylle på litt kaldt vann innimellom, for å få temperaturen et par grader ned.

Dette er inne på et kontor. Har svært lite bad og ikke plass til gjæring dessverre.
 
Takk for alle gode svar!

Jeg gjorde en måling og smaking :) Målte 1.010 og må ærlig si at jeg ikke synes det var noen usmak. Klart det var et preg av alkohol, men det kan jeg vel forvente? Brygget har hatt en svært stabil temperatur, som nevnt 24 - 25C. Har ikke sett tempen over eller under dette. Litt overrasket over hvor høy temperatur leiligheten vår har nå på våren, så her blir det investert i et lite kjøleskap med temp styring når jeg finner et rimelig kjøleskap på finn.

Vil det ha noen effekt å stikke om?

Edit: Gratulerer med dagen alle sammen!
Så bra hvis det blir vellykka! Å stikke om vil ikke gjøre ting bedre. Bare pass på at den er helt ferdiggjæra før du flasker eller fater eller hva du skal. Lykke til!
 
Tilbake
Topp