Gjæring på vinballong

Hei.
Kom over en del utstyr som bestod av to corneliusfat, filter, Co2 flaske full med Co2, to 30 liters vinballonger og en 60 liters vinballong og 50 liters kokekar med meskesil(Hjemmesnekra)
prisen var en tusenlapp, så jeg kunne ikke la vær å handle :)
jeg har tidligere gjæret på plastdunker og tappet på flasker, så nå lurer jeg på om noen har erfaring med gjæring på vinballonger av glass?
Har tappet en choco stout som ble gjæret på en slik ballong, men har ikke testet resultatet enda.
finnes det fordeler/ulemper?
Gleder meg forøvrig til neste brygg som blir en lys lager som skal filtreres med hjelp av corneliusfatene og filter.
Om noen har erfaringer med filtrering av øl på denne måten, setter jeg umåtelig pris på svar.

Mvh.
Tommy R.

Ulempene med ballong er at de er tyngre og knusbare, og at du ikke kan tørrhumle med pose i dem (humlen eser og du får ikke posen ut igjen). Og de er tyngre og knusbare, og vanskeligere å rengjøre. Dessuten er de tyngre. Og knusbare.

Jeg vil tro vinballongene er ypperlig til langtisdlagring av øl...

I begynnelsen av min hjemmebryggerkariere kjøpte jeg filter oppsett. Det ble kun brukt to ganger.... (men koblingene har siden kommet til nytte).

Filtrering??
Jeg ville heller stikke om en gang etter  første gjæringsuken, vi tenkte også å starte filtering, men nå har vi laget 30 brygg uten, og får helt klart øl, som sagt : God erfaring med å stikke om i gjæringstiden, tror filtreringen bare fjerner smaksstoffer, la ølet modne, så blir det klart.  Det er vel ikke noe mål å lage øl som smaker som kjøpeøl??

Bruker ofte vinballong av glass til gjæringen. Har ikke hatt noen problemer med dem. Synes faktisk det er lettere å få disse ren enn gjæringsspannene. Det blir ikke riper i glassballongene!

Rengjør dem med en gang etter gjæringen - og rett før jeg bruker dem neste gang.
Men, de er jo knuselig - og glass+rengjøringsmiddel=veldig glatt!

Tommy R skrev:
jeg har tidligere gjæret på plastdunker og tappet på flasker, så nå lurer jeg på om noen har erfaring med gjæring på vinballonger av glass?

Ikke egentlig, men det finnes bøtter og spann (pun intended) av erfaringer med glassballonger på amerikanske forum.

Så vidt jeg kan skjønne finnes det to fordeler med glassballonger: De er helt lufttette, som er en fordel viss du skal ha ølet spesielt lenge på gjæringskaret, og de er mer motstandsdyktige mot riper enn plastbøtter, noe som kan gjøre desinfisering enklere.

Ulempene er stort sett at de er tunge, knusbare, dyre, vanskelige å gjøre rent, små, tunge og knusbare. At de er tunge og knusbare, betyr også at de er egnet for å lage særdeles stygge sår i armer og bein.

Den forholdsvis lille åpningen, gjør rengjøring vanskeligere enn med bøtter og at de ofte har mindre volum enn plastbøtter gjør at du kan ha behov for "blow off tube", selv ved normale gjæringer.

Eik skrev:
Filtrering??
Jeg ville heller stikke om en gang etter  første gjæringsuken, vi tenkte også å starte filtering, men nå har vi laget 30 brygg uten, og får helt klart øl, som sagt : God erfaring med å stikke om i gjæringstiden, tror filtreringen bare fjerner smaksstoffer, la ølet modne, så blir det klart.  Det er vel ikke noe mål å lage øl som smaker som kjøpeøl??
Jeg ville ha hoppet over omstikkingen også, og latt gjæren gjøre seg ferdig i ro og fred! Omstikking er bare en kilde til mulig forurensning, og det har heller ingen betydning for hvor klart det ferdige ølet blir. Alt øl vil klarne etter en tid når det har gjæret ferdig. La det bare stå rolig og kjølig!

gustavf skrev:
Tommy R skrev:

Ikke egentlig, men det finnes bøtter og spann (pun intended) av erfaringer med glassballonger på amerikanske forum.

Så vidt jeg kan skjønne finnes det to fordeler med glassballonger: De er helt lufttette, som er en fordel viss du skal ha ølet spesielt lenge på gjæringskaret, og de er mer motstandsdyktige mot riper enn plastbøtter, noe som kan gjøre desinfisering enklere.

Ulempene er stort sett at de er tunge, knusbare, dyre, vanskelige å gjøre rent, små, tunge og knusbare. At de er tunge og knusbare, betyr også at de er egnet for å lage særdeles stygge sår i armer og bein.

Den forholdsvis lille åpningen, gjør rengjøring vanskeligere enn med bøtter og at de ofte har mindre volum enn plastbøtter gjør at du kan ha behov for "blow off tube", selv ved normale gjæringer.

De er ikke vanskeligere å rengjøre en et standard bryggerifat

Eik skrev:
Filtrering??
Jeg ville heller stikke om en gang etter  første gjæringsuken, vi tenkte også å starte filtering, men nå har vi laget 30 brygg uten, og får helt klart øl, som sagt : God erfaring med å stikke om i gjæringstiden, tror filtreringen bare fjerner smaksstoffer, la ølet modne, så blir det klart.  Det er vel ikke noe mål å lage øl som smaker som kjøpeøl??

Mulig at det bare blir et prøveprosjekt med filtreringen,.
Mener å ha lest at det ikke fjerner smak.
Omstikking har jeg bare prøvd en gang men kansje det er løsningen.
eller er det en potensiell forurensings kilde?

Jeg har brygget med 30 liter glassbalonger (syrebalonger fra landbruket) et par år og har ingen problemer med rengjøring. Jeg fyller de med varmt vann og PBW og lar de stå over natten. Men jeg hadde en skremmende opplevelse hvor jeg knuste to stykker ved å slå dem mot hverandre. Så nå har jeg kjøpt meg et par better bottles.

Tommy R skrev:
Omstikking har jeg bare prøvd en gang men kanskje det er løsningen.
eller er det en potensiell forurensings kilde?

Omstikking er diskutert her ganske nylig.

Med mindre du skal gjøre mer spesielle ting (tilsetting av frukt eller eik, for eksempel), så er det mer eller mindre konsensus at du ikke vinner noe på omstikking, men risikerer oksidering og øker faren for infeksjoner.

gustavf skrev:
... også at de er egnet for å lage særdeles stygge sår i armer og bein.

Fy flate, det var noen horrorhistorier, de der! Det gjelder vel å være særdeles påpasselig når man driver med vinballonger. Hørte forresten en historie som ble fortalt av en ambulansesjåfør. Det gjaldt et lite barn som satte seg oppå en vinballong, som også helt plutselig gikk i stykker. Det endte ikke bra for barnet, dessverre. Det sier bare at store, skarpe glasskår er ikke noe å være ubetenkelig mot.

Tilbake
Topp