Gjæring stoppet. Hva nå

Forrige brygg ble ødelagd. En vintervarmer med FG på 1028.

Nå, noen måneder senere, starter jeg med Juleale. Den hadde en OG på 1063 etter oppskrift, og skal lande på en FG på 1012. Den stanset på 1030. Jeg er redd dette er en gjentakelse av sist.

Jeg tenkte Gjæren, en london ale 1028 wyeast smack pack har floculert eller hva det heter. Så jeg tilsatte en pakke til etter en uke. Nå er det 2 dager siden, og SG er fortsatt på 1030.

Den står på et rom med ca 20 grader

Hva nå? Slå ut? vente? endre temp?

Jeg har brygget et 15 talls brygg og forrige brygg var første gang det gikk skjeis. Var supernøye med rengjøring denne gangen siden det ikke ble bra sist. Vasket med krystall soda og des. inf. med starsan.
 
Jeg har ikke alltid fått optimalt resultat med disse "smack pack"-ene selv. Laget du starter i tillegg?
 
Jeg måler de direkte. Jeg burde kanskje ha kjørt en starter. Har også et ambivalent forhold til disse gjærene. Kan det være en ide å hive nedi en us05 eller en s33 tørrgjær? Har hatt god erfaring med spesielt us05
 
Er du sikker på at målingene dine blir korrekte da?
Du har ikke et hydrometer liggende du kan bruke?
 
Måling etter gjæring med refraktometet må omregnes litt pga brytningsindeksen endres av både alkohol og sukker i vannet. Jeg slo inn tallene dine og fikk da reel FG på 1.013 vha kalkulatoren. Jeg brukte da OG 1.063 og målt (refraktometerverdi) på FG 7.6 Brix (1.030).
 
Tilbake
Topp