Gjæring

Som nybegynner må jeg først si at jeg lærer enormt mye av å lese alle innleggene i forumet. Her er det mange gode råd å få.

Jeg brygget mitt første øl (lager) i en brewster på mandag, og alt gikk etter oppskriften, tror jeg. Etter å ha tappet alt i et desinfisert gjæringskar, tilsatte jeg gjær uten å blande den inn, bare helte posen oppi. Dagen etter var alt veldig stille, akkurat som om gjæringa ikke var i gang. Jeg ble usikker og tenkte at jeg kanskje burde ha rista på dunken slik at gjæret blanda seg. Jeg gjennomførte derfor ristinga dagen etter. Det var kanskje ikke så lurt?? Nå har omsider gjæringa kommet i gang, men det går veldig tregt. Den står i et rom med temperatur 12 grader. På oppskrifta står det at den skal stå sånn ei uke og så stikkes om. Det høres ut til å være veldig kort tid med tanke på at gjæring går så tregt. Noen som har noen råd til en fersking?
 
Hva er indikasjonene på at Gjæringa går tregt? Tilsatte du noe oksygen før gjæringa kom i gang, evt rista inn luft? Tror jeg hadde målt SG etter ei uke og samenlignet denne med oppskriften, er den nede på forventet FG ville jeg ha stukket om, om den er mye over forventet FG ville jeg nok ventet noen dager og målt igjen før omstikking.
 
AASS skrev:
Som nybegynner må jeg først si at jeg lærer enormt mye av å lese alle innleggene i forumet. Her er det mange gode råd å få.

Jeg brygget mitt første øl (lager) i en brewster på mandag, og alt gikk etter oppskriften, tror jeg. Etter å ha tappet alt i et desinfisert gjæringskar, tilsatte jeg gjær uten å blande den inn, bare helte posen oppi. Dagen etter var alt veldig stille, akkurat som om gjæringa ikke var i gang. Jeg ble usikker og tenkte at jeg kanskje burde ha rista på dunken slik at gjæret blanda seg. Jeg gjennomførte derfor ristinga dagen etter. Det var kanskje ikke så lurt?? Nå har omsider gjæringa kommet i gang, men det går veldig tregt. Den står i et rom med temperatur 12 grader. På oppskrifta står det at den skal stå sånn ei uke og så stikkes om. Det høres ut til å være veldig kort tid med tanke på at gjæring går så tregt. Noen som har noen råd til en fersking?

La den stå i minst 2 uker. At du ristet går nok bra, men ikke gjør det igjen.

Ikke stikk om før du skal flaske ølet :)

Velkommen!
 
Takk for nyttige innspill!

Grunnen til at jeg synes gjæringa går tregt er aktiviteten i gjærlåsen, ikke mye futt. Men, det ser ut som om det ligger en fin gjærkake i toppen av brygget.

I oppskrifta står det at den skal stikkes om og så lagres en uke før flasing. Hva er grunnen til evt å ikke omstikke før flaskinga?
 
ok, hva med gjæringstiden. På oppskrifta stod det totalt to uker før flasking. Er det tryggere å gi det mer tid, i så fall hvor lenge?
 
AASS skrev:
Grunnen til at jeg synes gjæringa går tregt er aktiviteten i gjærlåsen, ikke mye futt.

Bare å lære seg med en gang, gjærlåsen sier deg så godt som ingenting om gjæringa.
Det er veldig koslig med plopping, men man kan ikke si noe fra eller til bare ved å se på gjærlåsen :)

Lykke til med videre brygging :brygging:
 
Du må gi det nok tid til at det blir ferdig :)

La det gå 14 dager på ale og 21 dager på lager (du gjærer en "lager" ganske varmt, så kanskje en mellomting). Hvis gjæren på toppen har sunket og det generelt ser lite aktivt ut så kan du ta en FG-måling. Er den fornuftig, etter erfaring, kan du flaske. Synes du den er litt høy kan du ta en ny måling etter et par dager. Viser målingen det samme da er ølet ferdiggjæret :)

Som betalende medlem (koster en slikk og ingenting) får du tilgang til flere gode artikler i medlemsseksjonen. John Palmer "How to brew" er en god nybegynnerbok som tar for seg en del mer enn "øl fra hånd til munn" som er en fin, enkel og kjekk innføringsbok ;)
 
Har meldt meg inn i dag:)

Fint å lese, men jeg opplever at jo mer jeg leser jo mer usikker kan man bli. Derfor fint med denne muligheten: å teste ut og erfare samtidig som man kan spørre noen som er litt mer erfarne. Veldig takknemlig for alle tilbakemeldinger!
 
Tilbake
Topp