Gjæring

Har en stout stående til gjæring i disse dager. Men gjæringa har begynt og opphøre nå etter 15 dager. FG er kun 1032 nå. Trenger noen gode råd til å få opp gjæringa igjen,hvis det lar seg gjøre. OG ble 1062 etter mesking-
Mvh Severin

Hva er din definisjon på "gjæring"?

Utgjæringsgrad på 47%AA er utrolig lavt iallefall. Men etter 15 dager burde den vært ferdig.
Lukter pitch-issue.

For lite gjær. Men ikke så for lite at utgjæringen havnet på 47%.

Må være noe med oppskriften eller at du pitchet for varmt og/eller uten rehydrering.

Hva var mesketempen? Jo mer informasjon du gir oss jo bedre kan vi svare, så fortell oss mest mulig om ølet.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Og hvilken måned/år var 04 merket med?
Men det er jo ikke svar på spørsmålet.

Vugge karet og heve temperaturen to-tre grader er vel standard svar. Mål gravity på ny etter tre dager.
Og har den ikke startet da hadde jeg tilsatt ny gjær. Et par pakker rehydrert Nottingham istedenfor 04?
Smaken er vel for det meste satt nå.
Men smaker den godt slik den er hadde jeg ikke gjort noe.

Ble vørteren skikkelig oksygenert før/ved pitching av gjær? Man kan jo få grei utgjæring med for lite gjær så lenge vørteren er godt oksygenert. Hvordan det påvirker smak og aroma er en annen sak...

Mener ikke kuppe tråden.

Men vi har nettopp brygget en ferdig laget Pale Ale som en pose med s-04 var med.

Vi har nå hatt ølet i gjærimgsfatet i 2uker å ikke oppnåd optimal FG.

Men vi skal brygge en Weissbeer 25L hvor det følger med WB06 følger med

Spørsmålet er om det er noe iveren for å ha en ekstra pose oppi når man brygger? Eller hva slags konsikvenser kan det medfører ?

Hvis kalkulator viser at det er tilstrekkelig med en pose 06 hadde jeg ikke hatt i den ekstra 04.
Min erfaring er at 06 alltid gjør en god jobb.

Tilbake
Topp