Gjæring

Hei

Har oppdaget å det brygge sitt første øl er som når man får sitt første barn, man blir nervøs for at noe er galt ved den minste ting.
Nå er bekymringen min at det har sluttet å ploppe i gjærlåsen! Det vil si, det plopper litt, kanskje 1-2 ganger per minutt. Står nå på femte døgnet. Begynte å ploppe fint etter 12-14 timer og hold på i full fart i vel to døgn. Men nå har det altså roet seg betydelig ned og jeg frykter at det er for tidlig?

Er også redd jeg har hatt litt lite gjær i. Ca 13 g tørrgjær på en 25 liters batch. Ble også mesket på ganske høy temperatur så det skulle være mye sukker.
 
Det er helt normalt at stormgjæringen er over på noen få dager :)

Den eneste måten du kan være sikker på om gjæringen er ferdig på er å ta en måling av gravity. Jeg pleier å ta en måling i alle fall etter en ukes tid (litt avhengig av øltype) og så en ny måling noen dager etter. Om målingene er like og kommet ned i det området man forventer (som igjen avhenger av maltinnhold/mesking), så er gjæringen ferdig! Det er likevel vanlig å la øl stå i gjæringskaret lenge nok til at gjæren blir ferdig med alt den skal gjøre. Om du måler stabil lav gravity etter en uke trenger det ikke være negativt å la ølet være i fred på gjæringskaret en uke til.

Om det er mye eller lite gjær kommer an på gravity på vørter før du tilsatte gjær. Om du målte den så går det an å gi ett skikkelig svar på det :)
 
Det er helt normalt at stormgjæringen er over på noen få dager :)

Den eneste måten du kan være sikker på om gjæringen er ferdig på er å ta en måling av gravity. Jeg pleier å ta en måling i alle fall etter en ukes tid (litt avhengig av øltype) og så en ny måling noen dager etter. Om målingene er like og kommet ned i det området man forventer (som igjen avhenger av maltinnhold/mesking), så er gjæringen ferdig! Det er likevel vanlig å la øl stå i gjæringskaret lenge nok til at gjæren blir ferdig med alt den skal gjøre. Om du måler stabil lav gravity etter en uke trenger det ikke være negativt å la ølet være i fred på gjæringskaret en uke til.

Om det er mye eller lite gjær kommer an på gravity på vørter før du tilsatte gjær. Om du målte den så går det an å gi ett skikkelig svar på det :)
Takk for svar!
OG målte jeg til 1.055, litt høyere enn planlagt.
 
Da skal det være passelig med gjær gitt at du rehydrerte gjæren på skikkelig vis før den gikk i vørteren.
Det høres uansett ut som om den har jobbet i vei, og laget øl :D
 
Tilbake
Topp