gjæring

hvor lang tid tar det før det skal begynne å gjære/ boble i gjærlåsen? Satte brygg i går kveld..men ser ikke ut som det skjer så mye oppi der enda??
 
Kan ta opp til 72 timer, så ikke få panikk, men det "burde" være i gang nå (gitt at dette er en gjennomsnittlig ale og du har gjort det du kan for gjærets helse).
(Med dette antar jeg at du har lagd en starter med friskt gjær, bra pitch-rate og luftet vørter, og riktige temperaturer på vørteren)
 
ok! Takk for svar! Ser ut som det begynner å skje "noe"! Du Håvard..jeg er nok ikke sååå avansert jeg altså! Her er det snakk om et ferdig kit fra Europris..haha :) Men må det jevnlig etterfylles vann på denne gjærlåsen? Er heeeelt grønn serru!
 
Jeg vil ikke anbefale å bruke vann, men om du ikke har et passende desinfiserende middel for hånden må du hvertfall koke vannet først.
Det er vanlig at det blåses ut en del væske gjennom gjærlåsen når det står på som værst, så det må sikkert etterfylles.
Om du har star-san for hånden, bruk det (utblandet).
 
hæ?? Står at den skal fylles med vann!!
Mulig det står det (hvor er det du leser?), men vann er ikke nødvendigvis bakteriefritt.
Om du bruker vann kan bakterier overleve om de havner i vannet fra utsiden av gjærlåsen også, og da komme seg inn i karet.
Sjangsen for sistnevnte er relativt liten, siden det blåses CO2 ut hele tiden, men det er veldig vanlig å bruke en syre-basert væske som dreper alt av basselusker.
 
"faren" er vel hvis du løfter gjæringsdunken når gjærlås fremdeles er montert på lokket. Da kan du risikere at vannet som er i låsen blir sugd med ned i dunken. Effekten er veldig tydelig når du løfter forsiktig på dunken og følger med på gjærlås.
 
...Eller løfter av lokket for å måle SG.....
= tom gjærlås. :cool:
...men; hvor mange farlige bakterier har du egentlig i lufta der gjæringskaret står?

Tålmodighet er imidlertid en fin ting. Nødvendig når man brygger øl, egentlig.
Gi meg et hint om du vet hvor det kan kjøpes :rolleyes:
 
Aldri opplevd suckback av å løfte på lokket. Det kan være jævla mye kjipt i lufta, du vet jo ikke hvor gjæringskaret til vedkommende står..
F.eks ville ikke jeg blitt veldig glad hvis du hadde åpnet det gjæringskaret som står i maltrommet to minutter etter at jeg har kvernet malten min.
 
Bruker Europris-kar. Sier schlurp og alt er borte...(Bruker utblandet starsan i låsen). Og mine står i kjelleren. Full av rot. Fritt for synlig mugg. :cool:
Har overhodet ikke kontroll på mikrofloraen. Men - mengden bakterier eller sporer som kommer i kontakt med væsken i karet
er forsvinnende liten (og andelen av disse som kan ødelegge ølet er liten). Ikke at jeg anbefaler luftkontaminering, men det er ingen grunn til panikk.
 
Jeg bruker også europris-kar. Bare ta tak i lokket der du kan ta tak pga de nedsenkniningene i karet, og vipp opp akkurat der. To tomler, bøy lokket. Aldri fått suckback sånn.
 
Tilbake
Topp