Gjæringen har stoppet opp...

elc

 
Jeg har satt et brygg på ekstrakt, og alt iinhold fra vørteret har vært med i ballongen.
Dette har godgjort seg i 5 dager nå, og ble stukket om på ny ballong i går.
SG viste da 14 (OG var 49), så jeg vil anta at gjæringa burde gå litt til - i allefalltil 1/4OG?

Nå, et døgn etter omstikkinga, står fortsatt gjærlåsen på samme sted - det er helt dødt... Det boblet litt i brygget under omstikking, så det var noe liv da!
Er all gjæra blitt igjen i den gamle ballongen? Og bør jeg tilsette litt ekstra gjær, eller bare ha litt tålmodighet? ???

Takknemlig for alle svar!

/eLC
 
Det kan være flere årsaker til at gjæringen stopper for tidlig, men i ditt tilfelle tror jeg den har gjort jobben.

At det boblet etter at du stakk om kan bare ha vært c02 som "løsnet" fra ølet. Kanskje det faller et par poeng til om du lar det stå noen uker...

Ser ikke noe poeng i å tilsette mer gjær.
 
FG på 14 etter OG på 49 er helt normalt! 49/4=12,25, så med en FG på 14 har du oppnådd en FG på en fjerdedel av OG når man tar med usikkerheten i forbindelse med hydrometerets nøyaktighet! :)

mvh
Lars
 
Det kan du med god samvittighet. Tenk også på at ekstrakt gjerne kan være litt mindre utgjæringsvillig enn det man ser for seg.
 
Vi endte opp med en FG som var 1 lavere enn målt SG før omtapping - mao. hadde _noe_ skjedd i mellomtiden - det var vel bare ikke nok "futt" til å drive gjærlåsen.

Ølet ble veldig klart og fint når vi tappet det om en ekstra gang :)
Nå står det til karbonering, så vi er veldig spente på smaken  :D

/eLC
 
Tilbake
Topp