Gjæringen starter ikke... noen tips?

kjellebass

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg er det man kan kalle for en nybakt ølbrygger og norbryggmedlem. Jeg kjøpte en Beer Brew 30, gjæringsdunker og det man måtte trenge av oppstartsutstyr på Bryggeland for ca. 2,5 uker siden. Nå står det en Sterling pils og gjærer i krypkjelleren under huset mitt (ca. 10-13 grader der nede) og en Amarillo og Palisade IPA og gjærer i boden bak huset (varierer mellom 19-23 grader der inne). Sterlingen brukte 4 dager før ploppingen satte i gang (stor lettelse da det endelig skjedde noe!), IPAen dro i gang dagen etter. So far so good.

På søndag brygget jeg en Lucky Jack tidlig på dagen og en Brown Ale på kvelden. Til Lucky Jacken brukte jeg Calefornia Ale Yeast WLP001 (2 flasker/rør) og til Alen brukte jeg en tørrgjær fra Windsor (klarte desverre å søle ut ca. 1/10 av gjæren ved åpning den lille posen. Skandale!). Begge bryggesesjonene gikk veldig bra, men ingen av dem har har begynt å gjære enda. De står plassert sammen med IPAen i boden bak huset, altså i en temperatur på mellom 19 og 23 grader. Synes det er gått lenge nå...er bekymret...

Noen som har noen liknende erfaringer? Noe jeg bør foreta meg, tiltak som bør iverksettes? Eller bekymrer jeg meg uten grunn?

PS! Lokkene på begge gjæringsdunkene buler opp og det er et lett trykk på gjærlåsene så det er muligens liv der nede.
PPS! Gjæren ble tilsatt ved ca. 20 grader for begge.

Mvh,

Kjell Breimo. 

Ser du om det har dannet seg et skumlag på ølet? Det indikerer at gjæringen er i gang. At det ikke plupper i gjærlåsen trenger ikke bety så mye.

Jeg har hatt problemer med litt gammel ferskgjær. Fikk den ikke til å starte. Måtte tilsette tørgjær for å få dentil å starte. Lang historie kort, den gikk i sluken.

Har du fått tilført godt med luft i vørteren før gjæring?
Hvilken tempratur har du tilsatt gjæren?

Mine øl uansett type gjær, så lenge den er frisk å fin, er i gang innen 6 timer. Hvorfor det tar så lang tid for deg vet jeg ikke. Kanskje du kan beskrive bryggingen din av et brygg litt mer i detaljer. Kanskje no dukker opp.

Obs: skrur du lokkene til standar gjæringslåset for hardt ned, kan de tette for mye, sett de løst på toppen å se hva som skjer. Har du vann/starsan i gjæringslåsen?

Først; grattis med fire førstebrygg!
Dernest; dersom det er skum på toppen, bør vi kunne slå fast at gjæringen er i gang. Men for å være sikker, bør du ta en måling av brygget. Dersom du har et hydrometer, kan du ta tappe litt av ølet og sjekke dette (med desinfiserte ting).
Du skriver at det buler i karet, og det er jo en indikasjon, men som en regel sier vi at plopping i gjærlås eller mangel på sådan ikke er en god indikasjon på gjæring. Det kan være lekkasjer i karet, og det kan være CO2. Så en måling er det sikreste.
Lykke til!

Du skal bare være glad for den første rolige perioden. Det er en velsignet tid der kameratene dine vokser og deler seg og øker! Best de får gjøre det en god stund før de begynner på festmåltidet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Laegreiden skrev:
Jeg har hatt problemer med litt gammel ferskgjær. Fikk den ikke til å starte. Måtte tilsette tørgjær for å få dentil å starte. Lang historie kort, den gikk i sluken.

Har du fått tilført godt med luft i vørteren før gjæring?
Hvilken temperatur har du tilsatt gjæren?

Mine øl uansett type gjær, så lenge den er frisk å fin, er i gang innen 6 timer. Hvorfor det tar så lang tid for deg vet jeg ikke. Kanskje du kan beskrive bryggingen din av et brygg litt mer i detaljer. Kanskje no dukker opp.

Obs: skrur du lokkene til standar gjæringslåset for hardt ned, kan de tette for mye, sett de løst på toppen å se hva som skjer. Har du vann/starsan i gjæringslåsen?

Takk for rask respons!

Her er min bryggeprosesser:

Lucky Jack:
Jeg kokte opp ca. 20 liter vann til 70 grader (ifølge BB30s temperatur display). Tilsatte deretter malten, skrudde effekten ned til 10% eller så. Rørte godt rundt i malten, tappet av 2-3 liter og helte over. Rørte litt mer og tappet 2-3 liter til og helte over. Rørte litt til. Målte temperaturen i toppen av karet (10-15 cm under overflaten) til å være ca 62-62 grader.

Jeg satte deretter på lokket og ga den en 70 minutters pause i ro og fred. Fulgte med på temperaturen underveis (67 grader i bunnen, 62 i toppen). Deretter tok jeg opp silkaret, skrudde effekten på maks, og lot det renne av seg i ca. 5 minutter. Jeg helte deretter på 7-8 liter vann (ca. 80 grader) og lot det renne av seg. Når dryppingen hadde roet seg, tok jeg bort silkaret og kokte opp godsakene.

Jeg tilsatte deretter humle etter oppskriften mens det hele kokte i ca. 1,5 time. De 10 siste minuttene hadde jeg oppi spiralkjølen. Straks 90 minutters koking var over, slo jeg effekten ned på null og skrudde på vannet. Da displayet viste 30 grader, målte jeg temperaturen i toppen til å være rundt 20 grader. Jeg tappet deretter vørteren over i gjæringsdunken (nøye rengjort med varmt vann og Yess oppvasktablett, grundig skyllet og deretter tilsatt startsan i et par timer). Målte så temperaturen til å være 21 grader i gjæringsdunken. Tilsatte til slutt gjær, på med lokket, ristet til jeg så stjerner, satte ned dunken, tok en liten pause, ristet til nye stjerner dukket opp, plasserte dunken i bodet og satte på gjærlåsen og fylte den med starsan. Case closed!

Preboil-OG ble målt til: 1,034. OG etter tapping ble målt til: 1,040.

Brown ale
Akkurat samme som for Lucky Jack nevnt ovenfor (koketid på 1. time i dennes tilfelle vel og merke). MEN; jeg kombinerte bryggingen med maling av lister utendørs. Dette medførte at jeg ikke fulgte så nøye med under meskingen, noe som igjen medførte at temperaturdisplayet viste 75 grader ca. 20 minutter ut i meskingen. Dette medførte høy stressfaktor, svetteperler og lett banning. Jeg tok da av lokket, målte temperaturen i toppen til ca. 64 grader, tappet av 2-3 liter og helte over 3-4 ganger. Temperaturen i displayet gikk da ned til 68 grader. Usikker på om dette er å anse som krise eller ikke. Temperaturen på toppen kom aldri opp i mer enn 65-66 grader. Resten gikk strålende hvis man ser bort fra at jeg klarte å miste 1/10 av gjæren utover kjøkkenbenken. Sistnevnte spilte gjær ble ikke tilsatt vørteren vel og merke. Temperaturen ved tilsetting av gjær var på ca. 21-22 grader.

Preboil-OG ble målt til: 1,047. OG etter tapping ble målt til: 1,052.

Jeg har nettopp vært ute i boden og åpnet begge dunkene (noe som føltes litt skremmende) og tatt bilder som er vedlagt. Lucky Jacken skummer riktig fint, luktet himmelsk og så riktig så fin ut. Er ikke noe liv i gjærlåsen enda, men har et lite håp om aktivitet i morgen. Brown alen derimot ser ut til å ha gått i dvale. Der kan jeg ikke se antydning til aktivitet.

Jeg er altså meget bekymret for min Brown Ale. Er slaget tapt? Kan for høy temperatur under meskingen ha ødelagt godsakene?

PS! Jeg har nå satt "lokket" til gjærlåsene meget løst.

Mvh,

Kjell Breimo

Jørn Hammerud skrev:
Først; grattis med fire førstebrygg!
Dernest; dersom det er skum på toppen, bør vi kunne slå fast at gjæringen er i gang. Men for å være sikker, bør du ta en måling av brygget. Dersom du har et hydrometer, kan du ta tappe litt av ølet og sjekke dette (med desinfiserte ting).
Du skriver at det buler i karet, og det er jo en indikasjon, men som en regel sier vi at plopping i gjærlås eller mangel på sådan ikke er en god indikasjon på gjæring. Det kan være lekkasjer i karet, og det kan være CO2. Så en måling er det sikreste.
Lykke til!

Takk for svar! Skal gjøre en måling i morgen om ikke noe skjer...

Mvh,

Kjell B.

I lucky jacken er det fult liv iallefall  ;) Det ser nesten ut som om brown alen din har gjæret allerede da det ser ut som rester etter krausen i toppen av dunken? Eller har du gyvet litt på karet kanskje?

Det sikreste er uansett å ta målinger. Lucky jacken ville jeg bare latt stå til skummet forsvinner før du måler, brown alen kan du gjerne måle.

Ja, enig med kintil, det ser ut som noe har skjedd i brown alen også, syns det minner veldig om hvordan min BA så ut etter at stormgjæringa var ferdig, bortsett fra at det er mindre rester etter krausen hos deg

kintii skrev:
I lucky jacken er det fult liv iallefall  ;) Det ser nesten ut som om brown alen din har gjæret allerede da det ser ut som rester etter krausen i toppen av dunken? Eller har du gyvet litt på karet kanskje?

Det sikreste er uansett å ta målinger. Lucky jacken ville jeg bare latt stå til skummet forsvinner før du måler, brown alen kan du gjerne måle.

Har akkurat vært ute og målt "gravityen". På ca. 3 døgn har den gått ned fra 1,052 til 1,016 uten at jeg har hørt et plopp. Hva som har foregått om natten er uvisst, men dette lukter magi. :) Kan dette være riktig? Brygget lukter ikke lengre vørter men faktisk ganske så godt, så noe har ihvertfall skjedd. Etter mine beregninger er alkoholstyrken på ca. 4,7 % akkurat nå. Skal gjøre en ny måling i helgen og se om det har endret seg. Hvis ikke er vel gjæringen ferdig, ikke sant?

kjellebass skrev:
kintii skrev:

Har akkurat vært ute og målt "gravityen". På ca. 3 døgn har den gått ned fra 1,052 til 1,016 uten at jeg har hørt et plopp. Hva som har foregått om natten er uvisst, men dette lukter magi. :) Kan dette være riktig? Brygget lukter ikke lengre vørter men faktisk ganske så godt, så noe har ihvertfall skjedd. Etter mine beregninger er alkoholstyrken på ca. 4,7 % akkurat nå. Skal gjøre en ny måling i helgen og se om det har endret seg. Hvis ikke er vel gjæringen ferdig, ikke sant?

Hvis du måler samme SG over flere dager så har ølet nådd FG, og du kan flaske.

En grei regel er uansett og la en ale stå i gjæringskaret i 14 dager sånn at gjæren får "ryddet opp" litt etter seg.

kjellebass skrev:
På ca. 3 døgn har den gått ned fra 1,052 til 1,016 uten at jeg har hørt et plopp. Hva som har foregått om natten er uvisst, men dette lukter magi. :) Kan dette være riktig?
Indeed. Du må ikke ta det for gitt at gjæringslåsen er det eneste stedet CO₂ kan unnslippe - den velger letteste vei, en morken pakning, et ikke helt tett lokk, osv.

kjellebass skrev:
kintii skrev:

Kan absolutt være riktig det  ;)

Skal la begge stå i nærmere to uker tenker jeg, muligens ta alen litt før.
Jeg er herved en smule beroliget og har tro på at dette kan bli suksess på alle fronter. :)

Takk for hjelpen, folkens!

Yep, bare å la dem stå to uker, det er bare bra :)

Forøvrig - jeg har to spann fra Bryggselv og to fra Bryggeland, og - ikke at det spiller noen rolle, men - det virker helt klart som det lekker mye mer fra de fra Bryggselv, spesielt hullet/pakningen til gjærlåsen er mye løsere på bryggselv-spannene

TorsteinO skrev:
Yep, bare å la dem stå to uker, det er bare bra :)

Forøvrig - jeg har to spann fra Bryggselv og to fra Bryggeland, og - ikke at det spiller noen rolle, men - det virker helt klart som det lekker mye mer fra de fra Bryggselv, spesielt hullet/pakningen til gjærlåsen er mye løsere på bryggselv-spannene

Jeg har også to fra Bryggeland og to fra Bryggselv. De fra bryggeland inneholder øl som plopper, de to fra Bryggselv er de som inneholder lucky jack og brown ale som nevnt over. Interessant å vite. :)

Tilbake
Topp