Gjæringen starter ikke???

koste meg lørdags kveld med og lage en pilsner. alt gikk perfekt under mesk, stabil temperatur og alt var 100% - målte ikke OG etter kok pga hydrometeret var knust.

MEN!!!! etter 24 timer så er det NULL liv i gjærlåsen! ølet står i kjøleskap på 8grader og hadde trodd gjæringen hadde startet nå?? Hva gjør jeg dersom gjæringen ikke starter? kaster ølet eller tilsetter mer gjær?

Gledelig med svar :)
 
har tatt en prøve som står i kjøleskapet som jeg skal ta en og prøve av i dag, men smakte på det og det skal være nokk sukker!
 
første gang jeg har satt øl til gjæring så kaldt, så lurte kansje på om gjæringen tok lengre tid før den begynte?
 
Har opplevd opptil 3 døgn før gjæring er i gang..men starter du på feks. på 15-18 grader og starter å senke den rolig til 9-10 grader etter ca. 8 timer så starter den en del raskere..
Ikke opplevd noe negativt på smak med å gjøre dette..
 
Dvs. du har målt og OG har ikke endret seg?

Korrekt. Jeg skal se om jeg får målt igjen i kveld.

18:51: Da har jeg vært og målt, og det er i beste fall gått ned fra 1.046 til 1.044 på 3 døgn, dette ser ikke bra ut. Tror nok jeg får pitche i mer gjær i morgen om det ikke tar seg opp. Gjør det noe om jeg bruker en annen gjær enn den jeg brukte søndag? Har ikke mer av samme type, men har annen lagergjær.
 
Sist redigert:
Torsdag (4 døgn etter start) var det fortsatt ikke noe nevneverdig liv i dunken, så jeg pitchet en ekstra pakke med Saflager S-23. I dag (lørdag) var det ingen bobling i gjærlåsen, men det var kommet et godt skumlag på toppen og SG var sunket til 1.034 så det er i alle fall på gang. :)
 
40C er noe høyere enn det Fermentis skriver.
23C pluss minus tre grader iht datablad revidert oktober 2015.
 
Høres noe merkelig ut. Problemet med å hydrere tørrgjær på for lav temperatur er at celleveggen vil i de første sekundene vil lekkke biter av "innvoldene" ut og skade/drepe cellene. Temperaturen er proposjonal med hvor mange % gjærceller som overlever hydreringen. Dvs. Jo lavere du kommer jo flere dør. 23 var lavt, veldig lavt. Yeast (white & Zainasheff) -boken har 35-41 grader men helst 40-41 grader om man har beregnet at opp mot 100% skal overleve.

2L vann var litt mye. Valigvis 10x mere vann enn tørrgjær. Mao. 50g tørrgjær løses i 0.5L vann.
 
Ja ikke vet jeg hva som er optimalt. Databladet til Us-05 sier 27 pluss minus 3 og f eks Nottingham skal ha 30 til 35 iht datablad fra 2011. Men siden det spriker såpass tenker jeg at det kan være forskjell på ulike tørrgjærer.
-Husker ikke om det er angitt og i tilfelle hvilken sort Palmer bruker i Yeast.

Ser det står 2dl og ikke 2l vann. Har det noen betydning for gjæren om man bruker så mye som 1 liter pr 11,5g pakke?
 
Tilbake
Topp