gjæringen stoppet opp - hvor høyt kan jeg heve temperaturen for å få den til å starte igjen?

Jeg har driti meg litt ut. Satt en batch imperial stout med OG 1.120, og fikk ikke gitt den nok luft.

På batcher som det her pleier jeg å riste i det jeg setter i gjæren, deretter kjøre drill med malingsblander ca 8 timer senere (pitcher før jeg legger meg, mer luft så fort jeg våkner) dette pleier å funke fint. Men denne gangen fikk jeg ikke tilsatt luft 2. gang, og resultatet er at gjæringen stoppet på 1.040.

Gjæret så langt på 17 grader, og gjæren er us05+s33. Jeg ville vanligvis økt gradvis, men har vært bortreist, så satt opp til 23 grader i går.

I følge produsenten er max temperatur for disse 25 grader. (ideelt max 20 for s33 og 22 for us05) Men, nå som jeg er i en nødsituasjon, hvor høyt kan jeg heve temperaturen? Tenker å kombinere dette med å røre opp gjær fra bunnen av karet.

Kan jeg kjøre 28 grader liksom? 30? det er bare snakk om å få den fra 1.040 til 1.025ish. ca 1.015 i redukson. Den har allerede klart å spise 1.080 uten ekstra hjelp
 
80 poeng ut av 120 er ikke så ille på en Imperial Stout da
jeg vil også si at 25 grader er maks
1.025 er alt for lavt mtp. at den begynte på 1.120
30 -40 er fint
 
rettelse, OG var 1.113. Så, jeg har ca 65% attenuation så langt. Det er ikke forferderlig, men jeg vil gjerne få litt mer ut av den. Sist jeg brygget denne landet vi på 1.028. Den ble veldig god! Jeg kommer ikke til å gi meg på 1.040, selv om det nok er "innafor" mtp sjangeren.
 
Ok, men jeg ville ikke gått under 1.030
men det ser ikke ut som det er no fare for det heller
 
sist jeg laget denne tok jeg noen liter til side og tilsatte en mer agressiv gjær, tror det var 3711. FG havnet på 1.016, og det var ikke noe godt. Jeg tror optimalt for denne opskriften er i sjiktet 1.025-1.030. Forhåpentligvis kryper den nedover mot 1.030 nå som jeg har rørt opp gjæren og freset opp temperaturen til 25 grader.
 
Du har allerede en alkoholprosent på 9,5 så jeg tviler på at en temperturøkning vil hjelpe deg så mye. Us-05 har en toleanse på rundt 10% og s33 har en lavere attenueringsgrad så det har mest sannsynlig stoppet for godt. La det stå to uker totalt på gjæringstemp og coldcrash i en liten uke.
Hvis du vil ha den ned så kan du riske å pitche et rør med wlp099, men det kan gjære latterlig mye ut. Vi hadde en imp stout med OG på 1.125 og den gjæret ned til 1.012. Potente saker! Blir fort for tørt. Det går også an å prøve en champagnegjær eller belle saison, begge har høy toleranse men kan påvirke smaken til en viss grad.


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
tjaa, jeg prøver først å få gjæren som allerede er oppi der til å gjøre jobben ferdig... Melder tilbake om hvordan det går!
 
Jeg tenker 23-25 grader og gi innholder i bøtta litt bevegelse ved å rotere litt på den hver dag i en ukes tid. Sjekk SG etter den uken. Har det ikke skjedd noe med SG da i løpet av den uken, så har du FG, og det er bare å gå videre.

NB: Jeg har ikke personlig erfaring med å brygge så alkoholkraftig øl. Siden du er på kanten av hva gjæren trives med, så er det mulig du må tenke annerledes mtp karbonering.
 
Tilbake
Topp