Gjærings temp på wlp380 i Tysk hveteøl

Har en wlp380 stående i kjøleskapet etter en Paulaner clone, den ble i overkant mye banan, noe jeg ikke ønsker i hveten. Hveteølen gjæret jeg på 22 grader med ett lite uhell der tempsonden fal av gjæringskaret i nesten en uke. Så hva bør gjærings temp ligge på for en hvete med wlp380?
 
Har en wlp380 stående i kjøleskapet etter en Paulaner clone, den ble i overkant mye banan, noe jeg ikke ønsker i hveten. Hveteølen gjæret jeg på 22 grader med ett lite uhell der tempsonden fal av gjæringskaret i nesten en uke. Så hva bør gjærings temp ligge på for en hvete med wlp380?

Den siste jeg laget er den beste jeg har laget, og den gjæret jeg på 14 grader.
 
17-18c med 380, ut ifra det du skriver. Da vil du få mer nellik og citrus, mot et avstemt svakt bananpreg. Men den trenger mer oksygen enn f.eks 300, da slipper du unna svovelen. Vil du droppe bananen omtrent helt går du lavere.
 
Den siste jeg laget er den beste jeg har laget, og den gjæret jeg på 14 grader.
Så den er forsatt villig såpass lavt?
17-18c med 380, ut ifra det du skriver. Da vil du få mer nellik og citrus, mot et avstemt svakt bananpreg. Men den trenger mer oksygen enn f.eks 300, da slipper du unna svovelen. Vil du droppe bananen omtrent helt går du lavere.
Hadde tenkt på rundt 16-17.. tror nesten jeg får lage en på 14 først så en på 17 grader så får vi se hva jeg liker best.
Har fått servert greit hvete som er laget på tørrgjær og gjæret i rommtemp, men blir vel litt annerledes med den bananluringen 380?
 
Så den er forsatt villig såpass lavt?

Hadde tenkt på rundt 16-17.. tror nesten jeg får lage en på 14 først så en på 17 grader så får vi se hva jeg liker best.
Har fått servert greit hvete som er laget på tørrgjær og gjæret i rommtemp, men blir vel litt annerledes med den bananluringen 380?

Tørrgjær er ikke i nærheten av det 380/300 klarer å kaste fra seg hvis du vet hva du driver med og er ute etter ett visst preg. Det blir plastikk uansett.

380 er ikke så mye bananluring som 300. Bruk den riktig, så kan du få helt vanvittig fine fenoler av den. røyk, nellik, citrus er vel det jeg vil si hvis du gjærer lavt med et ferulsyresteg og bruker en del tid på de lave temperaturene under mesken, og ikke minst gjæringen Går du rett på høy temp i mesk(50+) får du mer estere, og må jobbe mer mot det i gjæringen.
 
Sist redigert:
Vil helst ha en dempet banan og nellik, litt mer på den friske siden... var en jeg drakk mye i min ungdoms glans i Tyskland jeg likte svært godt, nå er det godt over 20 år siden så er ikke helt sikker på hva det smakte eller hva den het...
 
Hvis det er fra fersk pakke så cap den på 17C. innmesk på 35C, 15 min på 50C, 40 på 63C, 30 min på 72C, så utmesk. 70% hvete, 3% caramunich 3.
 
er en 3 månder gammel gen 2 jeg skal dra liv igjen... står og snurrer nå, ser lovende ut

Hvis den er bunn høstet så får du mindre banan og bør kanskje øke gjringstemp for å få balanse., men i følge min smak så hvis den er bunnhøstet så ville jeg helt ærlig helt den ut. Du kommer til å se en lavere pH i ferdig øl og det blir litt mer syrlig.Type Schneider. Jeg liker det ikke, men det er smak og behag.
 
Oki, gir den en sjanse tror jeg... men prøver 17-18 grader da. er skjelden hjemme til å topphøste... med en sånn hobby som dette så må man jo jobbe litt og
 
Oki, gir den en sjanse tror jeg... men prøver 17-18 grader da. er skjelden hjemme til å topphøste... med en sånn hobby som dette så må man jo jobbe litt og

Hvordan er gjæren høstet, den du skal bruke? Topp eller bunn? Er det bunn så kan du sikkert dra opp til 20C for å få med deg litt mer banan, for å balansere i retning mer Paulaner. Er det topphøstet så cap på 18C.

De bavariske hveteølgjærene er helt mongovanskelige å høste og så repitche mtp hva du vil oppnå. De er ikke som 001 f.eks.
 
Du får mindre banan etter en bunn-repich, så jeg ville prøvd meg på det jeg skrev over. Men som også skrevet så hvis du vil eliminere bananpreget går du lavere. Men jeg vet at den repitchen din vil bli et knepp surere.
 
Men vil du da anbefale meg å gå for ett nytt rør WLP300 som etter som jeg skjønner er mindre banan og mer citrus og nellik?
 
Du får mer banan av 300. 380 er den som gir mer fenoler, 300 gir mer estere ut av pakka. Bruk den du har. Bare vær forsiktig med hvor mye du pitcher. første-pitch er som oftest greit, men en repitch, spes bunnhøstet gir mindre smak og lavere pH, med mindre du teller celler.

Høres kanskje teit ut at jeg stresser såpass på pitchen, men 300/380 er faktisk den vanskeligste gjære jeg har hatt med å gjøre når det kommer til repitch. Hvor 001/05 kan gå iallefall ti generasjoner så merker man tydlig en forskjell fra gen1 til gen2 på en bavarisk, gen tre er nesten helt umulig å få til har jeg funnet ut.
Men, kjør på.
 
Så den er forsatt villig såpass lavt?

Hadde tenkt på rundt 16-17.. tror nesten jeg får lage en på 14 først så en på 17 grader så får vi se hva jeg liker best.
Har fått servert greit hvete som er laget på tørrgjær og gjæret i rommtemp, men blir vel litt annerledes med den bananluringen 380?

Litt tillegg (hadde dårlig tid sist:)): Jeg gikk lavt for å prøve å få mer nellik og mindre banan - og fikk det sånn, også. Startet på 43, ferulsyresteget, og sto lenge der, mens jeg kjørte en dekoksjon for å gå opp til 55. Trakk en ny dekoksjon der, og gikk så opp til 63. 35 minutter der, og så 45 minutter på 71 grader, før utmesk på 77. Dette tok tid:p! Batch sparge. OG 1.052. Endte på 1.014 og ABV 5,0%.
Malt til 25 liter
3 kg hvetemalt
1,75 kg pilsnermalt
0,75 kg lyst münchener
0,10 kg Caramunich II
Humle
5 gr Magnum @60
20 gr Mittelfrüh @ 30
20 gr Mittelfrüh @ 10
Gjær
WLP380

Jeg husker ikke sikkert, men jeg tror dette var 2.generasjonsgjær, gjenopplivet med starter. Kan ikke huske om den i så fall var topp- eller bunnhøstet.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp