Gjæringsdunker for små forhold

Har ikke kommet i gang med mitt første brygg ennå, men ser allerede at en "standard" 19L batch blir for stort for meg (tenker dette høres rart ut for alle dere her inne som brygger 50-60-70+++ L :D ). Først og fremst grunnet manglende lagringsplass for ferdig brygg, kombinert med mengden øl jeg egentlig drikker. Jeg ser for meg at å tappe 12-13L øl ferdig på flaske er det ideelle. Da kan jeg ha et par brygg for hånden, og det kan gå relativt kort tid mellom hver gang jeg kan forsøke noe nytt. 

Men å finne passende utstyr til en rimelig penge, er ikke så enkelt. Det er mye som kan bestilles utenlands, men frakten tar gjerne helt av. Spesielt små gjæringskar som kan passe til 2. gjæring er vanskelig å finne. Dette bør vel ikke være for stort, og dessuten tettere enn en standard gjæringsbøtte om jeg har skjønt det rett.

Jeg fant denne sammenleggbare dunken på biltema:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Vannkanne-med-kran/
Fordelen er at jeg kan presse luft ut av den, slik at volumet blir passe. Om man ser for seg at øl blir her 2-3uker maks i rom eller kjellertemp, vil det være greit å bruke en slik? Jeg vil muligens tro at denne type mykere plast er litt mer troende til å slippe luft gjennom.

Hvordan vil det være å fordele brygget på flere mindre kar (feks 3x5L eller 1x10L + 1x5L)? Disse er lett å oppdrive, men en 10L blir for lite.
 
Jeg har bestemt meg for det samme som deg, holder meg på batcher på 10-12 liter.
Men jeg vil anbefale deg å kjøpe vanlige gjæringskar.
De slites angivelig fort, de koster mindre enn den dunken du har sett deg ut.
Å fordele det i flere forskjellige kar gir nok mer jobb enn noe annet.
 
Godt at det er flere ultraminibryggere her :)

Jeg har kjøpt opptil flere vanlige gjæringsspann (ivrig som jeg var), og kommer til å bruke det til primærgjæringen. Disse (typisk 25-30L) vil imidlertid, etter hva jeg forstår, være altfor store for sekundærgjæring av 12-13L brygg. Det blir for mye oksygen i beholderen, som ikke fordrives i samme grad av CO2 som under primærgjæringen.

Hva pris gjelder, så er jo de 15L-dunkene nesten gratis (50,- kr), så om jeg må kjøpe ny en gang i blandt så spiller det ingen rolle.

Personlig ser jeg lite stress i å fordele over på en 10L og en 5L kanne for sekundærgjæringen (jeg bør vel presisere at jeg KUN snakker sekundærgjæring her), så jeg er mer interessert i om det er noe som taler i mot å gjøre det fra et kvalitetsperspektiv.
 
Det enkleste og beste er å droppe sekundærgjæring. Ølet tar i utgangspunktet ikke skade av å være i gjæringskaret 3-4 uker, og det er mer enn nok for de fleste øl. Jeg bruker også å tørrhumle uten å overføre til sekundærgjæring.

Øverføring til et nytt kar har en del farer ved seg, som oksydering og infeksjon, uten egentlig at du egentlig vinner noe på det.
 
gustavf skrev:
Det enkleste og beste er å droppe sekundærgjæring. Ølet tar i utgangspunktet ikke skade av å være i gjæringskaret 3-4 uker, og det er mer enn nok for de fleste øl. Jeg bruker også å tørrhumle uten å overføre til sekundærgjæring.

Øverføring til et nytt kar har en del farer ved seg, som oksydering og infeksjon, uten egentlig at du egentlig vinner noe på det.

Ja, det er helt sikkert en mulighet som jeg kommer til å benytte meg av. Men, la oss nå si at jeg er en vrang og vrien kar som på død og liv ønsker å kjøre sekundærgjæring, hvordan blir det med det jeg spør om da? ;)

For øvrig regner jeg med at når du sier "uten egentlig at du egentlig vinner noe på det" om sekundærnæring, så er vel det et spørsmål som det kan diskuteres mye om ... men ja, jeg vet om og ser farene det også bringer med seg.
 
For øvrig regner jeg med at når du sier "uten egentlig at du egentlig vinner noe på det" om sekundærnæring, så er vel det et spørsmål som det kan diskuteres mye om ... men ja, jeg vet om og ser farene det også bringer med seg.

værsåsnill diskuter;
hva er argumentene FOR sekundærgjæring?

benytter industrien seg av sekundærgjæring egentlig? skjønner ikke helt hvor det kommer fra
 
tomv skrev:
værsåsnill diskuter;
hva er argumentene FOR sekundærgjæring?

Det får vi kanskje ta i en annen tråd ;) Jeg ønsker bare å ha muligheten til å forsøke det selv, og gjøre mine egne erfaringer. Derfor søker jeg svar på spørsmålene mine fra første post.
 
olavni skrev:
Ja, det er helt sikkert en mulighet som jeg kommer til å benytte meg av. Men, la oss nå si at jeg er en vrang og vrien kar som på død og liv ønsker å kjøre sekundærgjæring, hvordan blir det med det jeg spør om da?

Jeg ville brukt et normalt gjæringskar, ettersom det fortsatt utvikles CO2 og oksygen vil fortrenges. Et litt dyrere alternativ er Better Bottle, som finnes i mange ulike størrelser. Skal du la ølet ettergjære i lang tid (måneder) ville jeg ikke brukt vanlig plastbøtter. De er ikke helt lufttette, så du kan risikere oksidering over tid. Better Bottle løser det problemet.

For øvrig regner jeg med at når du sier "uten egentlig at du egentlig vinner noe på det" om sekundærnæring, så er vel det et spørsmål som det kan diskuteres mye om ... men ja, jeg vet om og ser farene det også bringer med seg.

Det er vel egentlig ikke noe det kan diskuteres så mye om. Jeg har til gode å se noen argumenter for sekundærgjøring, som ikke har med tilsetting av frukt, eik, humle osv eller andre teknikker som ikke er relevante for normale brygg. Det var en gang et råd i How to Brew at man skulle bruke et eget kar for ettergjøring, et råd forfatteren for lengst har trukket tilbake.

Ja, deler av industrien benytter seg av sekundærgjæring, men de har som regel grunner som ikke er relevante for hjemmebryggere. For et bryggeri kan det for eksempel være greit å ha et litt større gjæringskar for primærgjæring, som er stort nok til å håndtere stormgjæring og har utstyr og fasong egnet for å håndtere betydelige gjærmengder, mens ettergjøring gjøres på enklere (og billigere) tanker.
 
OK tar med meg alle innspill her, men oppsummert savner jeg fremdeles svar på spørsmålene mine:

Utgangspunktet er altså 12-13 L ferdig øl.

1. Vil man kunne utføre en kortere sekundærkjæring på en slik: http://www.Biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Vannkanne-med-kran/ eller er det noe som skulle indikere at man burde holde seg lang unna?

2. Hvordan vil det være å fordele brygget på flere mindre kar for sekundærgjæring (feks 3x5L eller 1x10L + 1x5L)? 
 
tomv skrev:
plast beregnet for lagring av vann (drikkevann) egner seg garantert, men hvor skal du sette gjærlåsen på den?
anbefaler heller den her:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136877058

Jepp, har sett på den der, og er den jeg har tenkt på for plan B (dele opp brygget). Alene blir den for liten.

Har ikke tatt den 15L sammenleggbare tanken i nærmere øyesyn, men ser på det som lite sannsynlig at jeg ikke med litt kreative midler skulle klare å modifisere korken/kranen til å godta en gjærlås. Vi får se. Meget mulig det ikke blir noen sekundærgjæring i første omgang uansett :) 
 
Disse flaskene som benyttes på kontorer for drikkevann, fra Eden og slike, vill ikke slike være brukbare til slike formål?, de er på typ 19 liter. Men er usikker på om vi kan kjøpe ut slike?, eller om de blir uforsvarlig dyre?
Antar de egentlig er de samme som betterbottles?
 
neslekkim skrev:
Disse flaskene som benyttes på kontorer for drikkevann, fra Eden og slike, vill ikke slike være brukbare til slike formål?, de er på typ 19 liter. Men er usikker på om vi kan kjøpe ut slike?, eller om de blir uforsvarlig dyre?
Antar de egentlig er de samme som betterbottles?

Det er 100kr i pant på slike flasker fra Aquaservice. Jeg har masse slike på jobb og har tenkt samme tanken.
 
olavni skrev:
tomv skrev:
plast beregnet for lagring av vann (drikkevann) egner seg garantert, men hvor skal du sette gjærlåsen på den?
anbefaler heller den her:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136877058
Jepp, har sett på den der, og er den jeg har tenkt på for plan B (dele opp brygget). Alene blir den for liten.

Har ikke tatt den 15L sammenleggbare tanken i nærmere øyesyn, men ser på det som lite sannsynlig at jeg ikke med litt kreative midler skulle klare å modifisere korken/kranen til å godta en gjærlås. Vi får se. Meget mulig det ikke blir noen sekundærgjæring i første omgang uansett :)  

jeg har tre av disse stående med øl i hjemme i dag. Det er en enkel affære å drille hull på toppen (hard plast) og så smette inn en gummiforing som passer til en gjærlås. De er svært greie å ha med å gjøre. Perfekte volum for å splitte opp store vørtere for å teste forskjellige gjærer eller humlekombinasjoner.

[Redigering: ser jeg misforstod tråden: jeg har ingen erfaring i å montere gjærlås på de billigplastdunk/posene saken egentlig handlet om, kun de 10-liter med tappekrane og lokk! :) ]
 
Erikkokken skrev:
neslekkim skrev:
Disse flaskene som benyttes på kontorer for drikkevann, fra Eden og slike, vill ikke slike være brukbare til slike formål?, de er på typ 19 liter. Men er usikker på om vi kan kjøpe ut slike?, eller om de blir uforsvarlig dyre?
Antar de egentlig er de samme som betterbottles?

Det er 100kr i pant på slike flasker fra Aquaservice. Jeg har masse slike på jobb og har tenkt samme tanken.

Bare 100 spenn??, latterlig billig :) Antar de vil fortsatt være fullt brukbare om man panter ut slike som har vært i sirkulasjon?

Da skal jeg jaggu sjekke de som leverer vann her, vi har Eden da, håper de har tilsvarende pantepris.
 
Det er ganske mange her inne som bruker forbøttene på 60 liter fra FellesKjøpet.
De kommer også i 20 liters størrelse som burde være perfekt for deg, mener å huske at prisen er omkring 60 kr?
Forbøttene selges seperat fra lokkene. Billig å skifte ut selve spannet når du trenger det.

Du trenger litt høyde for stormgjæringen, så 20 liters bøtte skulle være en perfekt størrelse for dine 12-13 liters batcher.
 
Men hvorfor skal du ettergjære på sekundærkar, da? Som gustavf sier, er det ingen andre grunner til det annet enn om man skal tilsette frukt eller eik (og i sistnevnte tilfelle er det best å gjøre det på fat). Tørrhumling kan gjøres rett i primærkaret etter at stormgjæringen har roet seg.Jeg hadde definitivt tappet rett på fløasker eller fat etter primærgjæringen, da slipper du hele problemet.
 
Enig i at det er unødvendig å bruke sekundær, men jeg kan tenke meg et bruksområde ut fra det trådstarter sier: Dele opp batchen i flere små for å se effekt av tørrhumling med forskjellige humler/mengder samt ikke tørrhumling. Det samme kan være med frukt/eik/gammelolje/what ever  ;D  :brygging:
 
Gahr skrev:
Men hvorfor skal du ettergjære på sekundærkar, da? Som gustavf sier, er det ingen andre grunner til det annet enn om man skal tilsette frukt eller eik (og i sistnevnte tilfelle er det best å gjøre det på fat). Tørrhumling kan gjøres rett i primærkaret etter at stormgjæringen har roet seg.Jeg hadde definitivt tappet rett på fløasker eller fat etter primærgjæringen, da slipper du hele problemet.

Som nevt tidligere, så kan det godt ende jeg ender opp med å ikke sekundærgjære til vanlig. Som nybegynner ser jeg det imidlertid som svært sannsynlig at jeg på et eller annet tidspunkt vil forsøke det. Berettiget eller ikke, så er det en god del advokater for å sekundærgjære også, så at jeg vil komme til å ønske å erfare det selv ser jeg på som svært sannsynlig. Om så bare for å bekrefte at det er bortkastet tid ;)
 
En ulempe med sekundærgjæring som ikke er nevnt: Mot slutten av gjæringa bryter gjæren ned en del smakselementer, slik som diacetyl og acetaldehyd. Dersom du fjerner store mengder gjær, blir det mindre gjær igjen som kan bryte ned disse forbindelsene og det kan ta lenger tid å få et bra resultat.
 
Tilbake
Topp