Gjæringsforløp på Wyeast 2308 Munich Lager

Hei

Skal til å brygge juleøl for første gang, har tenkt å bruke Munich Lager gjær, og for første gang.
Forventet OG på brygget er 1061 med 25 liter til gjæring. Lurte litt på ifra du har vørteren på 10 grader og tilsetter gjæren.

Hadde tenkt gjærings forløpet som følger;
Sette den på 10grader i gjæringskapet. (De blir brygging nå på Søndag 28 Sep)
Når den når er gjæret ut til 2/3 av forventet FG (kansje 3 uker? Vet ikke engang hva FG jeg kan forvente)
skru opp tempen 5 grader, til 15 i 2 døgn diacetyl rest
For så å skru ned tempen til 2 grader i 2 uker, klarning. Så er det flasking med sukkerlake, 20grader i 2 uker karbonering.
Så er det noen måneder i kjøleskapet, modning.
Er det sån noenlunde slik dere pleier å ha gjæringsforløpet?

Problemet er at det bare er 8-9uker til jul. Litt skullete av meg å finne på å lage juleøl likevell nå så tett på jul men. Kansje det går likevel? Pleier dere ha moss eller noe oppi?
 
Når den når er gjæret ut til 2/3 av forventet FG (kansje 3 uker? Vet ikke engang hva FG jeg kan forvente)
skru opp tempen 5 grader, til 15 i 2 døgn diacetyl rest

Vanligvis vil en lager være helt utgjæret i løpet av en uke, gjerne fortere. Ta en titt på den daglig, så merker du når gjæringen dabber av.

For så å skru ned tempen til 2 grader i 2 uker, klarning. Så er det flasking med sukkerlake, 20grader i 2 uker karbonering.
Så er det noen måneder i kjøleskapet, modning.
Er det sån noenlunde slik dere pleier å ha gjæringsforløpet?

For min del foretrekker jeg å flaske og karbonere før jeg kaldlagrer, da vil iallfall den delen av prosessen gå raskere, ettersom gjæren vil være i noe bedre form. Og det er såvidt jeg vet ingen grunn til å kaldlagre før flasking.
 
Skal du bruke en lager gjær så kan du gjøre slik du har skrevet( unntatt de to ukene på 2 grader), husk bare på å bruke nok o2, riktig mengde frisk gjær og ikke for store svingninger i temperaturen.

Er du i tvil så vil feks wlp 001 eller wlp 051 gjøre en god jobb på kortere tid.
 
Ja da skipper jeg de to ukene på 2 grader. Har bestillt meg 2 pakker med gjær og en 5liter kolbe, som jeg får imorgen. Så da rekker jeg å kjøre en stor starter på røreren og dekantere den til lørdag. Bruker god tid på å riste o2 inn i vørteren før jeg har oppi gjæren. Da prøver jeg det, første juleøl, blir spennende det;)
 
Ikke noe dårlig gjæringsforløp. Ser at du vil pitche kaldt. Jeg ville ha tilsatt gjæren på 8 og ikke ti grader og ventet til gjæringen var godt i gang før jeg hadde satt opp temperaturen til ti grader. Husk i bøtte vil temperaturen bli minst ett par grader høyere. Med såpass sterk vørter risikerer du en del fusel om du gjærer for varmt. En såpass kontrollert gjæring gir faktisk kortere lagringstid. Hvis du ikke har så god temperaturkontroll er opplegget ditt godt nok.

Hvis du har muligheten til å smake på ølet under gjæringen kan du gjøre dette før diacetylpausen. Smaker det ikke diacetyl trenger du ikke sette opp temperaturen.

FG avhenger mye av mesketemperaturen, gjærmengde og O2.

Min erfaring med lagergjær er at de gjærer ut på mellom to og fire uker avhengig av hvilken gjærestamme jeg bruker.

mvh
Bårdd
 
Har et styrt gjæringsskap med temperatur proben godt isolert mot bøtten slik at den gir en riktig temperatur avlesing av vørteren. Og med både kjøl og varme pleier den å holde seg fint innen +/- 0.3 grader. Så da kan jeg la starten av gjæringen skje på 8grader og vente til der er god aktivitet åsså gå opp til 10grader ja. Da satser jeg på at godsmaken kommer frem i tide til jul:)
Jeg ville ikke identifisert smaken av diacetyl tror jeg, da jeg ikke har noen referanse eller beskrivelse av smaken. Har det kvalitetsmessig noe og si, det å kjøre diacetylpause vist det ikke er oppstått smakbart nivå av diacetyl? Grunnen til at jeg tok det med er at det stod på gjærprodusenten hjemmeside at "thorough diacetyl rest is recommended after fermentation is complete." Men anbefalt kan jo bare være at de ønsker at kunden skal være på den sikkre siden. Uansett, takker for gode inspill i tråden.
 
Nei diacetylpausen skal ikke gi noen effekt på smaken. Diacetyl smaker smør, smørmalt, popcorn med smør.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp