Gjæringsforløp

bjornwaa

Norbrygg-medlem
Har kun fire brygg bak meg, og gjøringsforløpet synes forskjellig på samtlige, selv om jeg har brukt samme gjærtype på alle. På siste batch (stout) var OG på 1061. Målte igjen etter 6 dager og fikk 1025. Bra aktivitet første to dagene, etterpå roligere. Med en drøy uke til, går det an å antyde hvor langt ned det kan komme?
 
Kor langt ned du kjem heng sammen med mesketempratur / og mengde spesial malt. Høg mesketempratur vil gi deg meir rest sødme. Og spesial malt vil også tilføre ugjærbart sukker

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Valg av gjær vil også ha noe å si. Enkelte gjærtyper som f.eks WLP002 vil ha lavere utgjæringsgrad enn andre, og gir derfor en restsødme/fylde.
 
Pr nå ligger du på 70 % utgjæring, noe som ikke er så alt for langt fra hva du kan forvente. Gitt optimale forhold for gjæren burde du vel kunne forvente ytterligere 5-10%.
 
Jeg har ofte målt etter en ukes tid, og har vel knapt opplevd at det har gått mer enn et par punkter ned etter det. Har bare brygget ale.
 
Du kan ihvertfall prøve øke temperaturen et par grader nå mot slutten av gjæringa, det kan hjelpe til å holde gjæren aktiv
 
Tilbake
Topp