Gjæringsforløp

Satte en pils til gjæring forrige torsdag. 26,5L 1048. Den gjærer godt den, med wlp833. Problemet er at jeg brukte feil gjæringskar og tok ett uten kran, helt rent kar. Jeg vet at jeg kan desinfisere saker og ting og få tatt ut en prøve men vil aller helst slippe å infisere ølet da det er min eneste sjans for et pilsnerøl på lenge :) Jeg trenger hjelp til å vite hvor i gjæringsforløpet jeg er, slik at jeg kan gjære lenge nok og skru opp temp på et eller annet tidspunkt. Den ble pitchet med en 5L starter, på 6,5*C. steget opp til 8 grader og så tatt opp en halv grad om dagen til 10. Akkurat nå har ploppingen roet litt ned, og det lukter forfeeerdelig mye av noe som likner grønnsaker, kinarestaurant, aner ikke hva det er men kjøleskapet lukter asiatisk grønnsaksmarked :D når bør jeg skru opp temp, skal jeg la den gjære i en eller to uker til før jeg skrur opp temp? ble pitchet forrige torsdag.
 
Satte en pils til gjæring forrige torsdag. 26,5L 1048. Den gjærer godt den, med wlp833. Problemet er at jeg brukte feil gjæringskar og tok ett uten kran, helt rent kar. Jeg vet at jeg kan desinfisere saker og ting og få tatt ut en prøve men vil aller helst slippe å infisere ølet da det er min eneste sjans for et pilsnerøl på lenge :) Jeg trenger hjelp til å vite hvor i gjæringsforløpet jeg er, slik at jeg kan gjære lenge nok og skru opp temp på et eller annet tidspunkt. Den ble pitchet med en 5L starter, på 6,5*C. steget opp til 8 grader og så tatt opp en halv grad om dagen til 10. Akkurat nå har ploppingen roet litt ned, og det lukter forfeeerdelig mye av noe som likner grønnsaker, kinarestaurant, aner ikke hva det er men kjøleskapet lukter asiatisk grønnsaksmarked :D når bør jeg skru opp temp, skal jeg la den gjære i en eller to uker til før jeg skrur opp temp? ble pitchet forrige torsdag.
Å skru opp etter 14 dager bør vel være ganske safe. Men, vil du risikere usmaker pga gjetting på hva SG er, heller enn å gjøre noe jeg vil mener er temmelig safe, å hente ut en hydrometerprøve?
 
Vel. Jeg har ikke egentlig noe utstyr som passer perfekt til det. Aner ikke hvordan jeg skal gå frem uten å ødelegge alt.
 
Satte en pils til gjæring forrige torsdag. 26,5L 1048. Den gjærer godt den, med wlp833. Problemet er at jeg brukte feil gjæringskar og tok ett uten kran, helt rent kar. Jeg vet at jeg kan desinfisere saker og ting og få tatt ut en prøve men vil aller helst slippe å infisere ølet da det er min eneste sjans for et pilsnerøl på lenge :) Jeg trenger hjelp til å vite hvor i gjæringsforløpet jeg er, slik at jeg kan gjære lenge nok og skru opp temp på et eller annet tidspunkt. Den ble pitchet med en 5L starter, på 6,5*C. steget opp til 8 grader og så tatt opp en halv grad om dagen til 10. Akkurat nå har ploppingen roet litt ned, og det lukter forfeeerdelig mye av noe som likner grønnsaker, kinarestaurant, aner ikke hva det er men kjøleskapet lukter asiatisk grønnsaksmarked :D når bør jeg skru opp temp, skal jeg la den gjære i en eller to uker til før jeg skrur opp temp? ble pitchet forrige torsdag.
Man trenger vel ikke en kran for å ta en prøve? Åpne lokket og bruk en sleiv/vintyv. Det skal være ganske safe, om du ikke hoster og nyser samtidig....
 
Så en helt rein sleiv med starsan er greit? Jeg tenkte tanken for 2-3 dager siden, brukte hansker, reingjorde sleiv osv. men da var det en hel del skum på toppen. store bobler, så jeg la det liksom litt på is da.
 
Så en helt rein sleiv med starsan er greit? Jeg tenkte tanken for 2-3 dager siden, brukte hansker, reingjorde sleiv osv. men da var det en hel del skum på toppen. store bobler, så jeg la det liksom litt på is da.
Bare å bane seg vei i skum og grums det, går helt fint.
Derimot ville jeg ikke tatt en sånn prøve fra en kran som skal brukes også flere dager/uker senere på tappedagen
 
Tenker bare å få skrudd opp tempen på riktig tidspunkt. Jeg kan prøve å lure ut en prøve. Går det galt så har jeg iallfall lært.
 
På hvilken gravity skrur du opp tempen og hvilken temp og hvor lenge har du tenkt å holde den før du tapper?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Har det gjæret en stund, er jeg ikke redd for infeksjon, men jeg er mere redd for å åpne lokket å slippe til oksygen, må jeg åpne tilsetter jeg co2 når jeg setter på lokket igjen.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Jeg hadde ikke åpnet lokket for å finne eksakt gravity, det kan jo hende du må gjøre det flere ganger før du finner 1.024 i bøtta.
Jeg venter til det er stille i gjærlåsen ca. 2 uker så venter jeg en uke til før jeg hever tempen til 18 grader i 4 dager, men det er 100 forskjellige oppskrifter og alle blir sikkert godt, men tenk litt på det å eksponere ølet for oksygen, det er ikke bra, og særlig hvis du gjør det flere ganger.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Trekker man inn luft for å ta prøve så kan man skru opp tempen 0.5-1.0 grader for å skrubbe ut oksygenet over noen dager.
 
Ja, det er et godt triks, men greier han å kontrollere temperaturen så nøyaktig, da greier man å ta ut en prøve uten problem også.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Tar ut en prøve ikveld jeg. Tipper jeg har passert 1024 allerede, det finner jeg ut da :)

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
 
Ikke missforstå, jeg er ikke i tvil om at du greier å ta ut en prøve.
Jeg prøvde å si at det å kontrollere temperaturen ned mot 0,5 grader kan være vanskelig, det var ikke myntet på deg, men jeg ser nå at jeg skrev "han" i førsten av mitt svar, sorry.
Du skiver: at du ikke vil :)
Da er svaret enkelt,
la det være :)



Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Det går greit. Jeg er kun opptatt av å redusere diacetyl jeg :) det går vel bra uten å dra tempen opp men da må den stå en del lenger. Jeg skulle frigjort et gjæringskar men la gå. Tålmodighet er en dyd.

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp