Gjæringsforløp

Hei!

Har en blonde under gjæring nå. Har fått igang temperaturlogging og -regulering ved hjelp av en Raspberry Pi, Tellstick, trådløst termometer og relé.

Jeg har imidlertid kun et vinskap som ikke klarer å holde temperaturen ordentlig nede under stormgjæringen, noe som gir en temperaturkurve slik som den jeg har lagt ved her (lot temperaturen stige naturlig i starten, men prøvde å holde den på maks 20 grader).

Hva tror dere om dette? Er det helt greit, eller bør jeg vurdere et kraftigere kjøleskap for å få bedre kontroll?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2019-05-15 kl. 17.23.52.png
    Skjermbilde 2019-05-15 kl. 17.23.52.png
    84,9 KB · Sett: 71
Jeg ville ihvertfall ikke latt temperaturen gå ned underveis i gjæringa. Men jeg ville også ønska meg at kjøleskapet kunne holde temperaturen nede på akkurat det jeg ville.
 
Hei!

Har en blonde under gjæring nå. Har fått igang temperaturlogging og -regulering ved hjelp av en Raspberry Pi, Tellstick, trådløst termometer og relé.

Jeg har imidlertid kun et vinskap som ikke klarer å holde temperaturen ordentlig nede under stormgjæringen, noe som gir en temperaturkurve slik som den jeg har lagt ved her (lot temperaturen stige naturlig i starten, men prøvde å holde den på maks 20 grader).

Hva tror dere om dette? Er det helt greit, eller bør jeg vurdere et kraftigere kjøleskap for å få bedre kontroll?

Akkurat det forløpet der tror jeg ikke er noe problem. Den ser ut til å ha stabilisert seg på en temperatur trekvart grad under makstemperaturen under stormgjæringa, og en såpass liten nedgang er vel innafor - sjøl om White & Zainasheff i Yeast skildrer malende hvordan en stakkars liten gjærcelle opplever et temperaturfall på én grad F:).

Men jeg er helt enig med @erikraude i at du trenger kraftigere kjøling hvis du først skal ha et sånt oppsett. Det er ikke noen vits i å lage et tempkontrollopplegg som ikke gir deg kontroll:).
 
Når du måler utenpå er det uansett varmere inni dunken. Viktigst er at det ikkje blir for fort for varmt, og at det står lenge nok
 
Hei,

For meg ser det ut som at du vil kunne klare dette fint med det skapet du har. Dersom jeg antar at du prøvde å styre temperaturen først på 20 grader, er den ca. halve graden du får over her ikke noe å bekymre seg om. Dette kan du ta høyde for neste gang ved å prøve å stoppe den først på 19 f.eks., for deretter å justere den opp til 20 når den værste stormgjæringen er over. Som det skrives her er temperaturen inni dunken også normalt 1-2 grader varmere enn det som måles ytterst.
 
Når du måler utenpå er det uansett varmere inni dunken. Viktigst er at det ikkje blir for fort for varmt, og at det står lenge nok

Har du gjort målinger av forskjellen på hva termostrips - eller en føler klistra til dunken - viser, og på det du kan måle med en føler i en thermowell ned midt i dunken. Jeg har gått ut fra at det stripsene viser, er rimelig riktig - sjøl om jeg regner med at det er en viss feilmargin.

@hakos Angående hva du trenger av skap: Jeg bruker ikke det, så jeg har ingen praktisk erfaring med det. Men kan det stemme at den fortsatte å stige i et halvt døgn etter at du forsøkte å bremse den? I så fall er vel det litt lenge?
 
Det er ofte to konkurrerende teorier på dette området.
1. Styr beinhardt slik at du har 100% jevn temperatur.
2. Hold temperaturen innenfor gitte parametre, men gi gjæren litt spillerom.
Jeg er tilhenger av den siste, og styrer innenfor parametre. Jeg logger imidlertid alt med flere sensorer for å kunne ettergå øl for eventuell korreksjon.
 
Det har blitt litt hysteri over gjæringstemperaturkontroll de siste årene her inne. Flere dingser som er lett tilgjengelige som kan måle temp gir mer å blir nervøs over. Kurven din ser helt fint ut. Du trenger ikke ha det helt flatt, gi gjæren litt område å "puste" på. Nazi-strikt gjæringskontroll er ikke nødvendig for å lage godt øl, men tempkontroll i hvilken form som helst som hindrer at temperaturen løper løpsk, eller synker betraktelig etter festen, er nødvendig for å lage godt øl. Men bedre øl som du kan gjenskape, da må man nok inn med litt nazisme.
 
Sist redigert:
Det har blitt litt hysteri over gjæringstemperaturkontroll de siste årene her inne. Flere dingser som er lett tilgjengelige som kan måle temp gir mer å blir nervøs over. Kurven din ser helt fint ut. Du trenger ikke ha det helt flatt, gi gjæren litt område å "puste" på. Nazi-strikt gjæringskontroll er ikke nødvendig for å lage godt øl, men tempkontroll i hvilken form som helst som hindrer at temperaturen løper løpsk, eller synker betraktelig etter festen, er nødvendig for å lage godt øl. Men bedre øl som du kan gjenskape, da må man nok inn med litt nazisme.

Enig. Så lenge du ikke utsetter gjæren for brå temperaturendringer, og klarer å styre tempraturen sånn noenlunde i forhold til lav/middels/høy temperatur innafor det som er grensene for gjæren, så kan du få et øl uten gjæringsfeil som blir slik du vil ha det på skalaen fra reint til fruktig. Selvfølgelig gitt at du gjør alt annet riktig.

Jeg er veldig u-nazi, og lar tilfeldighetene styre til en viss grad, så jeg har ingen ambisjoner om å klare å få to brygg til å bli helt like. (Det er jeg generelt skeptisk til om er mulig for hjemmebryggere, men det er en annen diskusjon.)
 
Enig. Så lenge du ikke utsetter gjæren for brå temperaturendringer, og klarer å styre tempraturen sånn noenlunde i forhold til lav/middels/høy temperatur innafor det som er grensene for gjæren, så kan du få et øl uten gjæringsfeil som blir slik du vil ha det på skalaen fra reint til fruktig. Selvfølgelig gitt at du gjør alt annet riktig.

Jeg er veldig u-nazi, og lar tilfeldighetene styre til en viss grad, så jeg har ingen ambisjoner om å klare å få to brygg til å bli helt like. (Det er jeg generelt skeptisk til om er mulig for hjemmebryggere, men det er en annen diskusjon.)

Du gjeter jo alle ølene dine. Så tempkontroll sånn sett gjør at man er sikker på at ølene ikke går på trynet pga gjæringstemperatur, hvis man er borte/ ikke orker å gjete. Men du har mer hands on-greie gående.
 
Du gjeter jo alle ølene dine. Så tempkontroll sånn sett gjør at man er sikker på at ølene ikke går på trynet pga gjæringstemperatur, hvis man er borte/ ikke orker å gjete. Men du har mer hands on-greie gående.

Det er sant; jeg sjekker dem hele veien - og som regel trenger jeg ikke å gjøre noe radikalt med dem; de oppfører seg som forventet. Men den ene gangen jeg ikke var hjemme for å passe på,var det selvfølgelig en old ale som passet på å fyke opp i 23 gradero_O. Tror faktisk den blir god:p.
 
Det er sant; jeg sjekker dem hele veien - og som regel trenger jeg ikke å gjøre noe radikalt med dem; de oppfører seg som forventet. Men den ene gangen jeg ikke var hjemme for å passe på,var det selvfølgelig en old ale som passet på å fyke opp i 23 gradero_O. Tror faktisk den blir god:p.

Haha! Da kan jeg klemme inne argumentet med å ha kontroll på gjæringen, det ville ikke skjedd meg :p

Men jeg liker i det hele tatt din tilnærming til hobbyen vår.
 
Tilbake
Topp