Gjæringsforløpet ved brygging av fruktøl (Bringebær)

Hei.

Har noen spørsmål rettet mot gjæringsforløpet av et fruktøl m/bringebær.

Info:
- 23 liter i gjæringskar
- Omlag 4 kg bringebær som er kokt i vakuumpose, før nedkjølt og tilsatt.
- Gjær brukt: WLP 568
- Stakk om til et rustfritt gjæringskar når jeg tilsatte bringebær etter en uke på plastdunk. Om 3 dager har den stått 14 dager totalt, 7 dager med bringebær og 7 dager uten.
- Planen min, før jeg får tilbakemeldinger fra dere, er å gjennomføre gjæringen med disse temperaturene og tidene (Har kjøleskap med Inkbird): 21,5 grader i 7 dager (gennomført), 22,5 grader i 7 dager (snart gjennomført) og etterfulgt med 23,5 grader i 30 nye dager.
- Sjekket gjærlåsen i dag og det har blåst litt ut, men ikke mye. Ser fortsatt ut til å være greit med aktivitet (som forventet etter at så mye bær ble tilsatt).

Spørsmål:
- Hvor lenge bør bringebæret og ølet stå i gjæringskaret og til hvilke temperaturer?

- Hvordan og evt. bør jeg cold crashe? Har aldri gjort dette tidligere, men ønsker å unngå grums og fruktbiter fra bringebæret. Personlig liker jeg litt tåke i ølet, men ikke fare om det skulle bli klart pga cold crash.

- Ser alt normalt ut til nå? Regner med at det ikke trenger å bety så mye at det blåser litt ut, karet var nok litt i overkant fullt. Ca 3-4 cm headspace etter omstikking.

Slik ser det ut i dag, med jevnlig plopping:
26793987_10154947412371854_509947579_n.png
 
Etter snart 2 uker på gjæringskar har "ploppingen" tatt seg litt opp i det siste, og det kan egentlig minne om en stormgjæring. Normalt?
 
Tilbake
Topp