Gjæringskar eksplodert

Jeg har satt en Mangrove Jack Bavarian Wheat til gjæring. Etter 2 dager på rundt 21grader i rommet så gjæret den over, Lokket poppa av på siden, gjærlåsen er full av øl/grums.
Gjærlåsen ble fylt opp med vann/star san

Kan jeg ha gjæret den på for høy temperatur?
Hva kan ha skjedd?

Dette brukte jeg:

1kg spraymalt wheat
300g Maltodextrin
1pk Mangrove Jack Bavarian Wheat maltestrakt
Bavarian Wheat Yeast som fulgte med pakka

Takker for alle svar
 
Har hatt samme resultat den ene gangen jeg satte den. Min sto på 19 grader og vrengte lokket og fyllte gjærlåsen. Dum som jeg var så dro jeg ut gjærlåsen for å bytte den og det resulterte i en fontene av gjærskum i hele boden og en noe missfornøyd samboer :D

Jeg tror faktisk den gjæren er så hissig at man bør ha blowoff tube i steden for vanlig gjærlås
 
Samme skjedde jo her, rant utover gulvet og en "NOE" misfornøyd samboer.
Hadde det vært noe å kjøre den med en annen type gjær? Noen forslag?
 
Hvor mye headspace hadde du? Weissbiergjæring er en risikosport, og om du ikke rigger til en blow off-anordning, eller sørger for skikkelig ekspansjonsrom i karet, kan du ikke regne med at forsikringsselskapet skal ville utbetale noe:p.
 
Blir brygget 22L i en 30L gjæringsdunk, skal nok få laga en blow off tube neste gang

Jeg har en annen weissbier til lagring i samme rom, men den går stille og rolig.

Mistenker den Mangrove Jack gjæren som er kraftig
 
Blir brygget 22L i en 30L gjæringsdunk, skal nok få laga en blow off tube neste gang

Jeg har en annen weissbier til lagring i samme rom, men den går stille og rolig.

Mistenker den Mangrove Jack gjæren som er kraftig

Har opplevd sånne ting med WLP300 og 380. De krever rett og slett at du passer på - i alle fall når jeg bruker dem:p. Men det er jo kjekt å topphøste.
 
Tilbake
Topp