Gjæringskar for solera

Noen som har noen ide om hva som kan være egnet for solera? Et konisk kar i rustfritt stål hadde jo vært perfekt - men det blir litt råflott å låse ned et konisk kar i tre år.

Bør vel være 60-80 liter eller så. Jeg har aldri plukket fra hverandre en VVB, men kanskje det kan bli til noe? Koster jo knapt penger for en gammel en og de er jo rustfrie.
 
På en måte er det jo flott med glass - da kan jeg se hva som skjer der inne. Men de er litt små, særlig hvis vi skal gjøre det på jobben hvor det er en del folk. Hjemme så hadde en 34l-ballong vært perfekt. Men så sliter jeg med at jeg ikke har god temperaturkontroll som jeg kan avse i et par år. :)

Har funnet 75l fat i rustfritt stål til 2000,- (storagrytor.se) som er beste hittil.
 
Hva med en serie glassballonger? Da kan du tappe av regelmessig fra en, og så stikke om fra en til den, og en til den osv. Mye styr sikkert.
 
Det er nok det mest sannsynlige, iallefall hvis jeg ikke får opp en Solera på jobben.
Problemet mitt hemme er fravær av kjeller. Hvis jeg skal ha dette hjemme i en glassballong (34l) så blir det mest sannsynligvis stående i rom hvor temperaturen kan blir temmelig høy om sommeren. Kanskje opptil 27 grader. Dette er jo ikke sacc og følelsen min er at bakteriene i hovedsak vil være glade for disse høye temperaturene. Hva tror dere?
 
Jeg har funnet 50l eiketønne til rundt 1000,- i UK. Det hadde jo vært helt fantastisk. Jeg antar at jeg ikke får overbevist SAS om å sende sjekke inn en eiketønne i stedet for en koffert.

http://www.ebay.co.uk/itm/New-Whisk...Domain_3&var=510271278511&hash=item4ad4624ff3

Disse er jo nye så da slipper en å stresse så mye med mugg og annet rask. Jeg har aldri importert noe slikt før, men om noen har lyst til å være med på å ta inn noen til Oslo så si ifra.
 
Jeg ville vært bekymret for oksygenopptak med disse. På store fat er overflaten liten i forhold til volumet, men for små fat er det verre.
 
Ja. Blir omtrent to-tre ganger mer O2-opptak enn en 250l-tønne hvis jeg ikke tar helt feil. Men den skal stå på rundt 22 grader så det blir litt kortere lagringstid også. Skal ikke stå i årevis.
 
Jeg mener bestemt å ha researchet meg fram til at sildetønner er laget av gran/furu og slik ikke egner seg til lagring av øl. Prisen er også ufattelig mye lavere enn eikefat, så jeg vil vel anta (dessverre) at de ikke egner seg til øl.
Når det er sagt kan de helt sikkert produsere eikefat for riktig pris...
 
Jeg mener bestemt å ha researchet meg fram til at sildetønner er laget av gran/furu og slik ikke egner seg til lagring av øl. Prisen er også ufattelig mye lavere enn eikefat, så jeg vil vel anta (dessverre) at de ikke egner seg til øl.
Når det er sagt kan de helt sikkert produsere eikefat for riktig pris...

Mon tro om en kan vaske ut furusmaken på samme måte som med eik? Nå har jeg også funnet ut at en i familien til en kollega (portogiser) lager tønner. Så da kan det kanskje bli litt import den veien, hvis jeg får ordent en billig måte å frakte på.

Hvis andre er interessert i å hive seg på så send en PM så kan jeg jo ta kontakt når jeg vet noe mer.
 
Tresorten tenkte jeg overhodet ikke på. Jeg har sendt de en epost angående nettopp lagring av øl på tønner, og oppdaterer her når jeg har fått svar.

Mvh
Deluze
 
Svaret fra Tre og Tønner er at de pr. dags dato kun bruker furu i tønnene sine og at de ved tidligere tidspunkt ikke har fått gode tilbakemeldinger fra folk som har prøvd disse til øl. Videre blir det skrevet at det kan komme eiketønner hos de om et par år.

Mvh
Deluze
 
Tilbake
Topp