Gjæringskontroll: FermTroller vs BrewPi vs Arduino vs BCS460

Hjelp og råd om gjæringskontrollprosjekt

Hei kjære medbryggere,

Ikke før er det nye bryggeriet ferdig, før jeg begynner å tenkte på neste prosjekt: et automatisert gjæringskontrollsystem som skal kontrollere gjæringstemperaturen for fire koniske gjæringstanker med kjølekapper som vi skal kjøpe. Jeg trenger noen råd.

Noen ting er mer eller mindre bestemt: Systemet skal ha et kjølereervoar med glykol, trolig i en fryser, og en nedsenket pumpe. Derfra går glykolen gjennom rørene slik som i systemet til plastic conicals (http://plasticconical.com/). Eletriske aktuarventiler styrer glykolflyten inn i kjølekappene basert på temperaturen i gjæringskaret.

Ideelt sett ønsker jeg meg følgende funksjonalitet:
- muligheten for å se og endre innstilt temperatur på et kontrollpanel på selve bryggeriet, uavhengig av internett og laptop
- muligheten til å logge inn, overvåke og endre gjæringstemperatur online
- lagring av temperaturlogg både for målt og innstilt temperatur.

Spørsmålet er dermed hva slags temperaturkontrollsystem jeg skal bruke, og om det i det hele tatt er mulig å få til både manuell og fjernstyring.

Såvidt jeg veit finnes det følgende ulike systemer å basere seg på:

Manuelt: STC-1000 og manuelt styreskap. Lett å bygge, robust og lite sjanse for softwarekrasj, men ingen lagring av data eller fjerninnlogging.

Fermtroller: såvidt jeg skjønner ganske fleksibelt, men mye jobb å sette opp (jeg kan ikke noe sårlig koding) og mindre stabilt. Hva skjer med temperaturen hvis software går ned. Usikkert hvordan det går å kombinere dette med manuelle knapper på kontrollpanel.

BrewPi: visstnok det beste av to verdener - kombinerer Arduino og Raspberry Pi. Jeg skjønner ikke så mye...

BCS460: dette er et amerikansk system for bryggerikontroll. Ser lettere ut å sette opp enn Adsuino, men trolig ikke like fleksibelt. Noen som har noen erfaringer med dette?

I det hele tatt trenger jeg råd og tips om hvordan jeg kan gå frem her. Jeg har ganske god kontroll på det mekaniske og elektriske i dette prosjektet, men mye mindre kontroll på det elektroniske og softwaremessige. Hjælp?
 
Jeg har fremtroller men har ikke fått koblet det opp enda. BCS dkal være veldig intuitivt og jeg tviler sterkt på at den ikke kan noe som dere trenger. Synd at dere ikke kjøpte bcs før, så kunne dere brukt den til bryggeriet også :)
 
Bjarte H skrev:
Jeg har fremtroller men har ikke fått koblet det opp enda. BCS dkal være veldig intuitivt og jeg tviler sterkt på at den ikke kan noe som dere trenger. Synd at dere ikke kjøpte bcs før, så kunne dere brukt den til bryggeriet også :)

Det var et bevisst valg å ikke automatisere bryggeriet. Gjæringskontrollskaet, derimot....
 
Martin E skrev:
Bjarte H skrev:
Jeg har fremtroller men har ikke fått koblet det opp enda. BCS dkal være veldig intuitivt og jeg tviler sterkt på at den ikke kan noe som dere trenger. Synd at dere ikke kjøpte bcs før, så kunne dere brukt den til bryggeriet også :)

Det var et bevisst valg å ikke automatisere bryggeriet. Gjæringskontrollskaet, derimot....

Det hadde spart dere for 3(?) stk. PID. Jeg tenkte mer på det enn på automasjonsbiten :)
 
Martin E skrev:
Såvidt jeg skjønner kan en BrewPi bare kontrollere ett kjøleskap. Kan oen be/avkrefte dette?

-

kan ikke verken eller... men lurer på om en BrewPi er stabil nok til å kjøre en prosess helt alene? Etter det jeg har lest (ikke erfart) må den og bør den kombineres med en eller annen Arduino. Da får du en stabil sammensetting som kan kontrollere temperatur. Når det er sagt, så bør det da kunne kjøres opp til flere kjøleskap og temp kontrollere på en UNO eller lignende. og så kan Pi en hente verdier når den ønsker. ?
 
Eeehh. Brewtroller har linær fra-til temp innen et tidsrom. De andre programmene kjenner jeg ikke. Kan være greit med automatisk linær opp eller nedkjøling over et gitt tidsrom.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4
 
Martin E skrev:
Såvidt jeg skjønner kan en BrewPi bare kontrollere ett kjøleskap. Kan oen be/avkrefte dette?

-

Det stemmer. Du kan måle fleire soner (feks øl + kjøleskap eller romtemp), men kun kontrollere 1 sone. Det står på planen å kontrollere fleire soner, men uvisst når dette er klart.
 
Jeg tror kanskje jeg heller mot FermTroller. Virker betydelig mer velutviklet enn BrewPi og har støtte for flere soner. Er det noen som kan forteller meg hvor mange inputs og outputs en OpenTroller BX1 (https://www.oscsys.com/store/product/1002115) kan akseptere? Jeg trenger å kunne styre 5-6 releer (4 releer som styrer aktuatorventilene til hver gjæringstank, en som skrur av og på pumpa og evnt 1 som skrur av og på kjølingen av selve glykolen). Det er sikkert fordi jeg ikke skjønner dette i det hele tatt...

Eller kanskje det ser ut som om jeg må over på en OpenTroller DX1? https://www.oscsys.com/store/product/1002116.
 
Opentroller BX1 har 6 utganger og holder mao for deg. Du trenger rele (ikke ssr) til pumpe og eventuell glykolkjøler. Med rett type ventil behøver du ikke releer til noen av dem, men bruker styrestrømmen fra utgangen på BX1en direkte.
 
Bjarte H skrev:
Hvorfor ikke Opentroller EX1?
Denne har ikke inngang til mer enn en sensor. Jeg trenger minst fire... Og hva med utganger til pumpe og glykolkjøler?

Kan knappen med OpenTroller EX1 på noen måte brukes til å stille inn alle de fire forskjellige måltemperaturene?

Bjarte H skrev:
Opentroller BX1 har 6 utganger og holder mao for deg. Du trenger rele (ikke ssr) til pumpe og eventuell glykolkjøler. Med rett type ventil behøver du ikke releer til noen av dem, men bruker styrestrømmen fra utgangen på BX1en direkte.

Smart! Jeg er klar over at jeg ikke skal bruke SSR, men relè til pumpe og kjøler.
 
Martin E skrev:
Bjarte H skrev:
Hvorfor ikke Opentroller EX1?
Denne har ikke inngang til mer enn en sensor. Jeg trenger minst fire... Og hva med utganger til pumpe og glykolkjøler?

Kan knappen med OpenTroller EX1 på noen måte brukes til å stille inn alle de fire forskjellige måltemperaturene?

Den har alle utgangene som BX1 :)

Temperatursensorene kobles inn som avgreininger (fordelingskoblingene ligger i nettbutikken på oscsys) på samme ledning. Når det gjelder releer, ventiler osv. så lager dere en liten ekstern boks som kobles til (8-pin) output connectoren på EX1en. I denne eksterne boksen som dere lager har dere releene og utganger/støpsel til pumpen, ventiler, discolys eller hva det skulle være. EX1en trenger mao ikke å stå i umiddelbar nærhet til gjæringssystemet deres, men kan henge på en vegg litt lenger borte (uten fare for vann, syre o.l) om dere skulle ønske det.

Forøvring anbefaler jeg å lese bruksanvisningene som ligger på oscsys, her for EX1. Eventuelt kan du ta en telefon til meg hvis du ikke får helt tak på det :)

Hjulet, som også fungerer som knapp kan selvfølgelig brukes til å navigere i menyen og stille inn alle temperaturene.
 
Bjarte H skrev:
Martin E skrev:
Bjarte H skrev:
Hvorfor ikke Opentroller EX1?
Denne har ikke inngang til mer enn en sensor. Jeg trenger minst fire... Og hva med utganger til pumpe og glykolkjøler?

Kan knappen med OpenTroller EX1 på noen måte brukes til å stille inn alle de fire forskjellige måltemperaturene?

Den har alle utgangene som BX1 :)

Temperatursensorene kobles inn som avgreininger (fordelingskoblingene ligger i nettbutikken på oscsys) på samme ledning. Når det gjelder releer, ventiler osv. så lager dere en liten ekstern boks som kobles til (8-pin) output connectoren på EX1en. I denne eksterne boksen som dere lager har dere releene og utganger/støpsel til pumpen, ventiler, discolys eller hva det skulle være. EX1en trenger mao ikke å stå i umiddelbar nærhet til gjæringssystemet deres, men kan henge på en vegg litt lenger borte (uten fare for vann, syre o.l) om dere skulle ønske det.

Forøvring anbefaler jeg å lese bruksanvisningene som ligger på oscsys, her for EX1. Eventuelt kan du ta en telefon til meg hvis du ikke får helt tak på det :)

Hjulet, som også fungerer som knapp kan selvfølgelig brukes til å navigere i menyen og stille inn alle temperaturene.

Tusen takk Bjarte H! Som dere sikkert skjønner er dette en ny verden for meg... Leser meg opp og rapporterer tilbake neste gang jeg finner noe jeg ikke skjønner. :)
 
Fikk endelig Arduino Leonardo i posten slik at jeg kunne begynne å sette sammen BrewPi settet mitt.

Montering av pleksiglass huset gikk greit (når jeg fulgte anvisning), og selve oppsette  er relativt "enkelt" om en kjenner litt til debian
(http://docs.brewpi.com/). Jeg valgte bort apache webserver til fordel for nginx.

Det som gjenstår for meg er å lage en 'SSR piggyback'. Hvor strøm inn, stikk til kjøl og varme, ssr og temp sensorer skal være.
Samme som brewtoller støttes flere sensorer (temp og kjøeskapsdør) på samme ledning.

Neste oppdatering fra BrewPi er oppsett av gjæringsprofiler der google docs er luket vekk.

Kjekt å kunne logge stuetemperaturen!
 

Vedlegg

  • P9290003.jpg
    P9290003.jpg
    1,4 MB · Sett: 309
  • P9290002.jpg
    P9290002.jpg
    1,6 MB · Sett: 317
  • graf.png
    graf.png
    53,7 KB · Sett: 294
ehansen skrev:
Fikk endelig Arduino Leonardo i posten slik at jeg kunne begynne å sette sammen BrewPi settet mitt.

Montering av pleksiglass huset gikk greit (når jeg fulgte anvisning), og selve oppsette  er relativt "enkelt" om en kjenner litt til debian
(http://docs.brewpi.com/). Jeg valgte bort apache webserver til fordel for nginx.

Det som gjenstår for meg er å lage en 'SSR piggyback'. Hvor strøm inn, stikk til kjøl og varme, ssr og temp sensorer skal være.
Samme som brewtoller støttes flere sensorer (temp og kjøeskapsdør) på samme ledning.
Neste oppdatering fra BrewPi er oppsett av gjæringsprofiler der google docs er luket vekk.
Kjekt å kunne logge stuetemperaturen
Hei
har nesten satt sammen alt jeg også. Boks laget jeg selv slik at jeg fikk plass til SSR ene og litt ekstra knask. Har du fått logget noe gjæring ? Gleder meg til å kunne lage profil på nedtrapping av temperaturere, diasetyl rest og slik !
/J
 
Tilbake
Topp