Gjæringskrise

Terje J

Norbrygg-medlem
Har en Belgisk jule øl til gjæring som har har bråstoppet på SG 1.025, skal egentlig ned til 1.015. Har prøvd temp økning og lett risting uten hell. Gjæret med Safebrew-T58. Har fått tips på forumet om å redde den med Belle Saison gjær. Er det noen I Tromsø (eller omegn) som kan hjelpe meg med en pk eller to ganske raskt???
 
Hei Terje
Jeg har flust med belle saison på lager, og skal inn til byen med malt mm i morgen kveld mellom kl 18 og 20.

Men om det er rette medisinen for ølet ditt, det kan jeg ikke garantere.

Du treffer meg på 926 88 782
Bryggebryggeren Harald
 
Hei Terje
Jeg har flust med belle saison på lager, og skal inn til byen med malt mm i morgen kveld mellom kl 18 og 20.

Men om det er rette medisinen for ølet ditt, det kan jeg ikke garantere.

Du treffer meg på 926 88 782
Bryggebryggeren Harald
Ringer imorgen...

Er høyst usikker selv da jeg er ferk I bryggeverdenen.
Først mht gjæren; det var kun en pk med kittet, så jeg kjøpte en ekstra. Den første med dato 01-16 og den andre 12-14 (23l batch, OG 1065). Muligens den eldste rett og slett hadde dødt hen... Oksygenerte 1min (1l/min) og tilsatte rehydrert gjær. Tilsatte gjærnæring (protafloc) ved koking.

Nr 2; Målte pH med papir som går ned til 5.2... Det virket som pH var lavere enn dette. For lav pH er vel ikke gunstig... Behandlet vannet med Calsium Klorid (4gr) for å gi mer smoothness og stabilisering av smak....Dette senker vel også pH...

Leser at noen av de belgiske gjærtypene fortsetter å gjære langsomt etter stormgjæringen, men all gjæren har bunnfelt, kun flekker av skum I toppen.

Dersom du har tips er jeg mer enn takknemlig....
 
Tilbake
Topp