Gjæringsprofil Helles

Frode Foss

Norbrygg-medlem
Jeg brygger nå en Helles (sett fra Bryggselv). I oppskriften står det at man skal øke tempen gradvis opp til 18 grader. Jeg startet på 10 grader.
I den oppskriften jeg fant for Brewfather skal det øke helt opp til 19 grader, for så å coldcrashes. Jeg bruker White Labs WLP833 som er en av oppskriftens anbefalte gjær. Jeg er nå på dag 6 og 17 grader.

Tåler denne gjæren så høy temp - skal jeg gå videre til 19 grader? Jeg skal karbonere på flaske så jeg må ha igjen litt gjær :)

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Jeg brygger nå en Helles (sett fra Bryggselv). I oppskriften står det at man skal øke tempen gradvis opp til 18 grader. Jeg startet på 10 grader.
I den oppskriften jeg fant for Brewfather skal det øke helt opp til 19 grader, for så å coldcrashes. Jeg bruker White Labs WLP833 som er en av oppskriftens anbefalte gjær. Jeg er nå på dag 6 og 17 grader.

Tåler denne gjæren så høy temp - skal jeg gå videre til 19 grader? Jeg skal karbonere på flaske så jeg må ha igjen litt gjær :)
Er det Oktoberfest? Der står det at du skal gjære på 8-10 grader i en uke før du gradvis øker temperaturen ila uke 2. Når du nå skriver at du er på dag 6, er det da dag 6 i uke 2?

Finn Berger

Moderator

Gjæren trives godt med 19 grader. Fikk den velge, ville den nok foretrukket det framfor 10 grader:). Meget forståelig, spør du meg:p.

Frode Foss

Norbrygg-medlem
Takker for svar, da følger jeg oppskriften og ser hvordan det går. Ispindel viser forøvrig 1.012 nå.

Holmentoppen

Norbrygg-medlem

Helles er kronisk vanskelig å brygge. Det skal være lyst – og samtidig ha et tydelig maltpreg. Neste batch blir med Weyermann Barke malt, og godt med klorid. WLP833 er et godt valg.

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Helles er svært lyst. Oktoberfest er litt mer gyldent, men ikke så mørkt som Märzen, som var det opprinnelige festølet.
Jeg er egentlig klar over dette :). Stusset bare på beskrivelsen av gjæringsforløpet i oppskriften som ble gitt og sjekket på Bryggselv hvor oktoberfest var det "nærmeste" ølsettet jeg fant …

espie

Norbrygg-medlem
Helles er kronisk vanskelig å brygge. Det skal være lyst – og samtidig ha et tydelig maltpreg. Neste batch blir med Weyermann Barke malt, og godt med klorid. WLP833 er et godt valg.

Prøvde Barke sist gang i en lager - syns det ble bedre enn standard Pilsener basemalt

Fikk lyst til å prøve en Helles nå - satser på trykkfermentering av W-34/70

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Prøvde Barke sist gang i en lager - syns det ble bedre enn standard Pilsener basemalt

Fikk lyst til å prøve en Helles nå - satser på trykkfermentering av W-34/70
Hellesen jeg brygget med Barke ble en av de beste lagerølene jeg har laget. Maltet kom godt frem. Oppskriften var litt justert fra tidligere batcher, så det er vanskelig å si om det var Barke-maltet som gjorde forskjellen, men dette blir en del av standardsortimentet. Jeg har ikke noe tro på trykkgjæring, men om man ikke har tilgang på kontrollerte, kjølige omgivelser er det vel et greit alternativ. :)

espie

Norbrygg-medlem
Hellesen jeg brygget med Barke ble en av de beste lagerølene jeg har laget. Maltet kom godt frem. Oppskriften var litt justert fra tidligere batcher, så det er vanskelig å si om det var Barke-maltet som gjorde forskjellen, men dette blir en del av standardsortimentet. Jeg har ikke noe tro på trykkgjæring, men om man ikke har tilgang på kontrollerte, kjølige omgivelser er det vel et greit alternativ. :)

Hadde du noen oppskrift på den Hellesen?

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Jeg synes min helles får litt mer preg, muligens litt mer kornaktig/svovel(?) med wlp838. Synes 833 blir litt pregløs. Dessverre ikke gjort noen side by side. Og preferansene kommer antagelig an på hva slags helles man er blitt flasket opp på. :)

Finn Berger

Moderator
Jeg synes min helles får litt mer preg, muligens litt mer kornaktig/svovel(?) med wlp838. Synes 833 blir litt pregløs. Dessverre ikke gjort noen side by side. Og preferansene kommer antagelig an på hva slags helles man er blitt flasket opp på. :)
Hva med Augustiner fra München? For meg er det definisjonen av helles. Imperial L17 (og WLP860, om du finner den) er fra det bryggeriet.

Miguel

Norbrygg-medlem
En god definisjon på en kommersiell Helles er iallefall Löwenbrau. Type litt det Ringnes er for "norsk pils". Kjedelig men trygg på stilen.

Reinhard10

Norbrygg-medlem
Hvor kjøper dere Weyermann Barke malt. Ser ikke ut til at hverken Bryggselv eller Strømmen hjemmebrygg har dette.

Topp