Gjæringsprofil Helles

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Jeg sjekket oppskriften din og lurer på tilsetningene (Other stuff).
Det står at du tilfører CaSO4 og CaCl2 i kokekaret og Whirfloc i mesken. Er det ikke omvendt?
Takk for korrektur. :p Det går litt fort i svingene noen ganger. Rettet opp nå. Barke var visst ikke så lett tilgjengelig. Jeg kjøpte hos Brewshop. Mente jeg hadde sett det på Strømmen, men var ikke i utvalget nå.

Sist redigert:

Stikkaren

Norbrygg-medlem
De har hatt Weyermann Barke hos Strømmen tidligere. Pr.nå ser det ut som at det er Brewshop og Petit Agentur som har det inne. Forøvrig min soleklare favoritt til tyske lagerøl.

espie

Norbrygg-medlem
Oppdatering - har jo vært litt utålmodig, har bare hatt noen dager på fat enda. Men jeg kjenner noe som har vært en gjenganger i mine lagere - og som jeg på dette punktet er overbevist om er pga humle. Jeg har brukt mest Mittelfruh i bryggene - og jeg syns jeg kjenner krydde ganske tydelig i ettersmaken. Men kan aldri huske å ha smakt dette så tydelige i andre lagere enn mine egne. Syns også at dette ikke har kjent dette så sterkt når jeg har prøvd f.eks. SaaZ. Jeg har brukt 10 min aromatilsetning på neste 1 g/l, og lurer på om det er for mye. Vil egentlig ha mer fokus på malt, men syns den blir litt fraværende.

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Satser på å få brygget en helles i morgen, få testa den nye Chronical fermenteren. Oppskriften er basert på diverse kilder, bla. Holmentoppen sin «Helles Angels». Med Barke pilsmalt fra Strømmen.
Takknemmelig for innspill...
Gjæren er kanskje ikke ideell, men har en solid gjærkake igjen etter en batch böhmisk pils, (som heller ikke er ideellt, men hadde gjær igjen fra en starter til en tysk pils), så det blir som det blir.

Red: Da er linken fiksa. Funka vist ikke så bra å hente linken i iPad versjonen av Brewfather. Takk for tips, Jørgen.

Sist redigert:

HåvardK

Norbrygg-medlem
Har vært uoppmerksom, og av en eller annen grunn slått av kjølinga i kjøleskapet jeg bruker til gjæring. Planen var å gjære en Helles med S-23 på 10 grader, men nå har den stått en liten uke på ca 15. Er det noe poeng i å justere ned temperaturen nå, eller skal jeg bare la den gjære ut på denne temperaturen, og evt kjøre en CC mot slutten? SG er vel på ca 1,020 nå. Skal ned til 1,010.

erikraude

Norbrygg-medlem
Har vært uoppmerksom, og av en eller annen grunn slått av kjølinga i kjøleskapet jeg bruker til gjæring. Planen var å gjære en Helles med S-23 på 10 grader, men nå har den stått en liten uke på ca 15. Er det noe poeng i å justere ned temperaturen nå, eller skal jeg bare la den gjære ut på denne temperaturen, og evt kjøre en CC mot slutten? SG er vel på ca 1,020 nå. Skal ned til 1,010.
Nei, kjør den heller opp til 17. Den skaden som evt har skjedd har skjedd. Bedre å bli kvitt diacetyl mens du har muligheten.

HåvardK

Norbrygg-medlem
Fulgte rådet fra erikraude, og lot denne gjære på 17 grader. Virker å være ferdig nå, siden den er nede i 1,010. Tror jeg tapper den før helga. Vil det fortsatt være anbefalt å lagre i månedsvis før en drister seg til å smake (spurte den utålmodige bryggeren)?

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Fulgte rådet fra erikraude, og lot denne gjære på 17 grader. Virker å være ferdig nå, siden den er nede i 1,010. Tror jeg tapper den før helga. Vil det fortsatt være anbefalt å lagre i månedsvis før en drister seg til å smake (spurte den utålmodige bryggeren)?
Det er lov å smake, selvsagt. Men hvis du vil ha det beste ut av ølet, lar du det stå 6 uker så kaldt som mulig. Men smak gjerne en gang i uka for å følge utviklingen :) Og dropp CC, det er ikke nødvendig på et slikt øl.

Finn Berger

Moderator
Ut fra et læringsperspektiv er det vel nærmest uforsvarlig å ikke begynne smakinga umiddelbart :p.

Jeg er litt ille ute å kjøre nå, for riktignok har jeg masse pils i huset etter iherdig innsats i vinter, men de siste to bryggene er de beste. Så når pilslysta melder seg, hvilket inntreffer ganske ofte, er det de ferskeste jeg har mest lyst på. Men ideen var jo å drikke dem sånn noenlunde i samme rekkefølge som de blei brygga.

Det jeg egentlig prøver å si, er at lyse lagere kan smake helt utmerket fra dag 1. De har aldri vondt av å få være i fred ei stund, men det er ikke sikkert at det er veldig meningsfylt. Erfaringa mi er at det varierer litt; noen kan ha feil som lagringa i alle fall delvis kan gjøre noe med. Men har du truffet skikkelig, ser jeg ikke noe galt i å drikke litt fra starten av. Du får bare passe på å brygge nok - og ofte nok:) - sånn at du ikke må drikke opp alt før det har fått tatt ut hele potensialet sitt. Og kanskje er det som med oss; at hver alder har sin sjarm?

Altså; drikk med god samvittighet nok til at du kan følge godt med på utviklinga. Det bør du faktisk gjøre, synes jeg.

Av de øltypene jeg brygger, synes jeg at kølsch og altbier peker seg ut som de jeg klarest kan kjenne at det skjer noe med under lagringa. Og særlig kølsch trenger virkelig den perioden, mens altbier kan være veldig godt med en gang.

Finn Berger

Moderator
Dette blir jo en anelse subjektivt, men slik ser den typiske utviklingen ut for noen ølstiler ut her på Holmentoppen.
For enkelhets skyld er belgiske, britiske og flere andre stiler med en mer jevn utvikling utelatt.

Vis vedlegget 51865
Jeg ville lagt inn de lettere britiske ale-typene - som du vel ikke brygger så mye av? - med omtrent samme profil som humleølet. De har jeg dårlig erfaring med å la ligge - med et merkelig unntak for dark mild, faktisk. Verst er bittere med en del krystallmalt i.

Jeg skal ikke si at det ikke skjer noe med de lyse lagerne, men for dem som er virkelig gode i utgangspunktet, ville jeg laget en mye flatere kurve - og kanskje også si at de ferske kan ha en egen sjarm?

Topp