gjæringsskap av/på statistikk

Maarten

Norbrygg-medlem
hei
jeg bygget et gjæringsskap i en bod som rømmer 2 stk 60L gjæringsbøtter (speidel typ).
skapet er isolert med 5 cm isopor på alle flater, unntat en side hvor det står et kjølesskap uten dør inntil.
en liten datamaskinvifte sirkulerer lufta mens kjølesskapet går (regulert av STC1000)


akkurat nå står det 40 L øl og 40L vann i skapet, på 11 C med differanse på 11.5
romtemperatur utenfor er ca 17 grader.

Det tar ca 2 timer å gå fra 11,5C ned til 11.0 grader igjen (sensor oppi vannet)
deretter går det ca 3 timer før sensoren måler 11,5 grader.
osv.

er dette en grei "effektivitet" på et sånnt skap?
hvor ofte burde det gå? jeg finner ikke noe sider hvor det står litt detaljer.

noen her som har erfaringer og har tittet litt på skapet over lang tid for å finne ut hvor ofte den går?
 
Det du kanskje er mest interessert i å vite er hvor kaldt kjøleskapet greier å få det i gjæringsrommet om du setter alt på max. Du er sikkert interessert i å kunne kjøre tempen ned til 1-3 grader for å få gjæra til å bunnfelle. Hastigheten på hvor fort lufttemperaturen faller vil vel gi deg en indikasjon på dette. Øltempen er ikke så interessant i denne sammenhengen, den blir det samme som lufta rundt etterhvert.

Ellers så kan du jo ta en titt her for litt tips hvis du synes kjøleskapet tar mye plass:
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,17354.0.html
Tror denne saken har ca dobbel kjøle-effekt i forhold til et vanlig kjøleskap.

Og hvis du vil se hvor ofte mitt kjøleskap går (et helt vanlig et, med 30-40l øl i) så kan du se på denne:
garasjen.net/beer/log
PS. For tiden er alle sensorene tapet sammen og viser tempen i lufta i skapet, i tillegg er det visst noe bugs der, virker kun 20 dager tilbake i tid

Mvh,
Erlend H.
 
Hei,
foreløpig bare tested med skapet tomt, har den vært nedi 4 grader, og da stoppet jeg. Det gjenstår å se hva den klarer nå om en uke eller tre med øl i skapet.

Leser jeg det riktig av din temp-log at kjøleskapet ditt går ca 20 min hver 45min eller noe?

kanskje spørsmålet mitt er mer om det går bra at kompressoren går 2 timer i strekk, og 40-50 prosent av tiden i tre uker?
 
Tilbake
Topp