Gjæringsskap, trenger tips

SteJak

Norbrygg-medlem
Hei alle flinke hjemmebryggere!
Jeg har kommet på ideen med å bygge et gjæringsskap inne i et ganske stort kjølerom som holder 3 grader konstant.
Tenkte å bruke et hjørne av rommet og bygge en bod (ca. 60 x 60 x100 cm) med plass til et gjæringskar.
jeg isolerer boden og har utlufting til en tilstøtende kjellerbod. Jeg tenkte å bruke en ITC 310T-B fra Bryggselv til å kontrollere en varmekilde som kan slå seg av og på etter behov. Spørsmålet er bare hva slags varmekilde en skal bruke. Noen som har forslag? Bør man i tillegg ha en vifte for sirkulering av luften? Alle forslag kommentarere og gode råd mottas med takk :)
 
Takk Miguel, surrer du det rundt gjæringskaret da eller fester du det langs veggen i gjæringskassa. Da blir det jo jevn varme rundt det hele og beovet for vifte blir kanskje borte? Har tenkt litt på å bruke slike varmepærer de har i terrariumer, men er usikker på om de gir nok varme.
 
Tjaaaa.... :)
Dersom du bygger en gjæringskasse i et kjølerom, bør du da tilføre varme i kjølerommet / -kassen?
Tenker at en STC/ITC som styrer to vifter er en bedre ide. Den ene henter kald luft fra kjølerommet, den andre sirkulerer romtemp fra rommet utenfor med to vifter (inn/ut). Kan alltids ha en varmekveil i bakhånd om dette ikke skulle være tilstrekkelig...
Anbefaler en intern pcvifte for god sirkulasjon i gjæringskassa
 
Hei mvseland! Takk for godt innspill! Jeg vil isolere kassen så den ikke avgir varme til kjølerommet håper jeg :) , men ideen din er absolutt noe å tenke på. En intern vifte i kassa er nok helt nødvendig for å sirkulere luften og avgi overskussvarme til tilstøtende bod.
Ditt forslag blir en litt mer komplisert teknisk løsning. Jeg får nok prøve meg frem litt? Noen som har en ide om hvor stort varmeelement i watt som trengs for å øke varmen fra 3 grader til 18 grader i den lille kassa?
 
Du trenger ikke mer enn en varmekabel, egentlig. Du vil varme opp dunken direkte med varmebelte, og med så lite luft i kassa di så ville jeg ikke tenkt på at det blir varmere øverst i kassa enn nederst..Hele kassa vil nok holde ganske samme temperatur.
 
Godt å høre Miguel! Da har jeg tro på at det ikke trengs fryktelig mange watt her. Prøver med en godt isolert kasse og utlufting til annet rom og enten varmekabel eller keramiske varmelamper. Tusen takk for forslagene deres. Nå skal jeg smake mer på Lucky Jack klonen min som akkurat er drikkeklar. Må bygge selve gjæringskassen før endelig beslutning tas, som selfølgelig kan modifiseres.
 
Jeg kjører tilsvarende opplegg med UT-300 som styring, med varmeplata til Petit på 25W som varmekilde. Du setter bøtta på varmeplata. Mitt kjølerom holder ca. 6 grader. Kasse bygget av 5 cm styropor plater.
 
Tilbake
Topp