Gjæringsstreik?

Hei, jeg er en fersk brygger, og har akkurat (22.03) satt en dobbel batch http://www.bryggselv.no/products/abc-halvor-india-brown-ale-allgrain-lsett i en speidel 50. Alt gikk veldig bra og jeg satte gjæringskarene inne på datarommet som vanlig til gjæring. Der starta jeg gjæringa med en snitttemp på ca 14 grader, dette for å unngå den vanvittige stormgjæringen mitt forrige brygg hadde.
Det ene fatet hadde en liten glipp i lokket, noe som gav meg mild panikk (herrejesus, det gjærer jo NADA, etterfulgt av frykt for infeksjon), men lokket ble lukket skikkelig og gjæringa putret fint avsted med god plopping.
Denne søte lyden skulle dog bare vare de to første dagene. Deretter har det vært helt stilt, og ingen bevegelse i gjærlåsen som jeg kan se. Det ene karet (det som alltid var lukket) har godt trykk i låsen(dog ingen plopp), mens det andre er såvidt 3mm under "null" nivået" på det første kammeret på de standard små S-låsene som følger med de billigste 30L karene. Det er litt bul i lokkene, så noe aktivitet har iaf skjedd. De siste to døgnene har jeg hevet temperaturen til 18/19 grader, men ingen bevegelse i gjærlåsene.

I dag er dagen for tørrhumling, og jeg lurte på om jeg skulle benytte sjansen til å muligens iverksette noe redd-gjæringa-prosjekt (kan/burde noe gjøres?).



Et litt urelatert spm til:
Det står at ølet skal gjæres i 14dager, men totaltiden på brygget står på 6 uker. Skal det da stå på flaske i 4 uker?

Et helt urelatert siste spm:
Mitt første brygg, en Forår Pale ale, satt 16.03 stormgjæra som en satan og plopper kontinuerlig selv nå. Det skal flaskes i helga, og jeg begynner å bekymre meg for om det kan bli for mye trykk på flaskene eller noe. Er dette helt ufundert?
 
Såvidt jeg forstår trenger ikke bevegelse i gjærlåsen å bety så mye, sjekk SG når du skal tilsette humle og se hvordan det står til. Eventuelt gjør det ovrr fler dagrr for å konkludere om det har stoppet opp.
 
Mylar skrev:
Hei, jeg er en fersk brygger, og har akkurat (22.03) satt en dobbel batch http://www.bryggselv.no/products/abc-halvor-india-brown-ale-allgrain-lsett i en speidel 50. Alt gikk veldig bra og jeg satte gjæringskarene inne på datarommet som vanlig til gjæring. Der starta jeg gjæringa med en snitttemp på ca 14 grader, dette for å unngå den vanvittige stormgjæringen mitt forrige brygg hadde.
Det ene fatet hadde en liten glipp i lokket, noe som gav meg mild panikk (herrejesus, det gjærer jo NADA, etterfulgt av frykt for infeksjon), men lokket ble lukket skikkelig og gjæringa putret fint avsted med god plopping.
Denne søte lyden skulle dog bare vare de to første dagene. Deretter har det vært helt stilt, og ingen bevegelse i gjærlåsen som jeg kan se. Det ene karet (det som alltid var lukket) har godt trykk i låsen(dog ingen plopp), mens det andre er såvidt 3mm under "null" nivået" på det første kammeret på de standard små S-låsene som følger med de billigste 30L karene. Det er litt bul i lokkene, så noe aktivitet har iaf skjedd. De siste to døgnene har jeg hevet temperaturen til 18/19 grader, men ingen bevegelse i gjærlåsene.

I dag er dagen for tørrhumling, og jeg lurte på om jeg skulle benytte sjansen til å muligens iverksette noe redd-gjæringa-prosjekt (kan/burde noe gjøres?).



Et litt urelatert spm til:
Det står at ølet skal gjæres i 14dager, men totaltiden på brygget står på 6 uker. Skal det da stå på flaske i 4 uker?

Et helt urelatert siste spm:
Mitt første brygg, en Forår Pale ale, satt 16.03 stormgjæra som en satan og plopper kontinuerlig selv nå. Det skal flaskes i helga, og jeg begynner å bekymre meg for om det kan bli for mye trykk på flaskene eller noe. Er dette helt ufundert?

Det betyr vel 2 uker til gjæring, 2 uker til karbonering og 2 uker til modning.

Når du sier at det har sluttet å ploppe er dette noe du må ta med en klype salt, mange gjæringskar lekker og slipper ut co2 gjennom lokket. Har du målt SG på vørteren? Det er jo den viktigste indikasjonen du har på at brygget fortsatt gjærer.
 
Det er også et problem... I all vår nybegynnerhet glemte vi å måle OG, så jeg vet ikke helt hvor mye det vil hjelpe med SG. Dog jeg kan vel ta en SG nå, og så ta en ny en noen dager senere?

SG'en burde bli lavere over tid, right?
 
Ja, synker til den er "ferdig". Dersom du har samme fg over noen dager, og den har fått stå så gjæren har ryddet etter seg så kan du karbonere :)
Dersom du "tror" den er for høy så har flere her inne annbefalt og gi dunken et lite spark, det vil si bare få gjæren til å virvle opp litt og se om det hjelper.
 
Flott, da gir jeg den et spark og ser hva som skjer. Burde jeg ta av gjæringslåsen da slik at vannet ikke suges inn i gjæringskaret?
 
Personlig ville jeg heller bare snurret forsiktig på karet :p

Og ville bare ventet og sjekket SG noen dager før jeg hadde prøvd dette, du vet ikke om det trengs enda:)
 
RDWHAHB. Stormgjæringen (den mest aktive delen av gjæringen) varer bare noen få dager. Bevegelse i gjærlåsen er IKKE nor godt mål på hvordan det går med ting og tang. Se heller oppi dunken for å se om det er skum på det. Ike vær redd for infeksjoner fordi du åpner lokket. Skummet legger seg forøvrig relativt kjapt etter stormgjæringen er over, men det kan fortsette å sive ut CO2 ganske lenge etterpå. Antakeligvis er det ikke noe galt i det hele tatt...
 
Men det var det jeg syntes var det rareste (nesten). Selv på det første brygget mitt (Forår PA, satt 16.03) har ikke skummet lagt seg (tørrhumlet det på søndag). Vi snakker ca 5-6cm tjukt gjærskum som kom under stormgjæringen og som fortsatt ligger godt.

Jeg steriliserte karene med starsan, og det var en god del skum igjen da jeg fylte de, men kan ikke skjønne at det har gitt gjærskummet noe spesielt mer stayerevne.

Jeg har iaf ikke sett noen tendens til at skummet "legger" seg.

Jeg tenker forsåvidt også å sette karene kaldt over natta før de tappes på flaske. Hvor viktig er det å dekke til hullet gjærlåsen sto i, og med hva? (Tar ut gjærlåsen for å hindre innsug av vannet derfra når jeg flytter karene)
 
Slapp helt av. Noen gjærtyper lager kraftigere skum en andre. Sett på gjærlåsen igjen, så får du minst mulig luft i karet.
 
gjæringa putret fint avsted med god plopping.
Denne søte lyden skulle dog bare vare de to første dagene. Deretter har det vært helt stilt, og ingen bevegelse i gjærlåsen som jeg kan se.

Hvordan gikk det? Er i samme situasjon selv.
Det som er mest "provoserende" er at ved siden av dunken med porter, som pluppet i to dager og så ble dørgende stille, står det en IPA som har pluppet som en gal i 10 dager. Jævla provoserende.....
 
IV
Hvordan gikk det? Er i samme situasjon selv.
Det som er mest "provoserende" er at ved siden av dunken med porter, som pluppet i to dager og så ble dørgende stille, står det en IPA som har pluppet som en gal i 10 dager. Jævla provoserende.....

Drit i ploppinga. Kanskje den andre dunken din var lekk og gjæret mye lengre enn du tror, mens ipaen er så godt som ferdig men dunken er potte tett og bare fiser ut o2 som er fanget i ølet.

Noen gjærtyper jobber rask, andre sakte. Med mindre du faktisk klarer å høre eller se hvor mye gjærbart sukker som er igjen i vørteren/ølet så er det eneste du kan gjøre å ta det med ro, ta deg en øl og måle.
 
:cool::eek:
IV


Drit i ploppinga. Kanskje den andre dunken din var lekk og gjæret mye lengre enn du tror, mens ipaen er så godt som ferdig men dunken er potte tett og bare fiser ut o2 som er fanget i ølet.

Noen gjærtyper jobber rask, andre sakte. Med mindre du faktisk klarer å høre eller se hvor mye gjærbart sukker som er igjen i vørteren/ølet så er det eneste du kan gjøre å ta det med ro, ta deg en øl og måle.
Noterer alle råd mht driting og fising når det gjelder gjæring :D.
 
Siste bekymring før jeg legger ballen død: etter en uke på gjæringsdunken, ingen plupping, og det er fremdeles ingen skum eller annet snask øverst på vørteren. DET må vel bety at håpet er ute. Eller?
 
Hadde akkurat samme opplevelse selv. Satt en porter til gjæring for ganske nøyaktig to uker siden på Nottingham tørrgjær. Samme opplevelse; to dager med grei aktivitet (har bare en bit med plastfolie over hullet til gjærlåsen under stormgjæring), og så total stopp. Kjempeskuffa målte jeg SG for å se hvor ille det var, for bare å finne ut at den bare hadde brukt disse to dagene til å gjære ned fra 1.083 til 1.020.
Etter dette har det ikke vært en eneste bevegelse i gjærlåsen, men jeg går ut fra at lokket mitt ikke er tett.
Forøvrig kan jeg melde om at den ble helt himmelsk også :)
 
Hadde akkurat samme opplevelse selv. Satt en porter til gjæring for ganske nøyaktig to uker siden på Nottingham tørrgjær. Samme opplevelse; to dager med grei aktivitet (har bare en bit med plastfolie over hullet til gjærlåsen under stormgjæring), og så total stopp. Kjempeskuffa målte jeg SG for å se hvor ille det var, for bare å finne ut at den bare hadde brukt disse to dagene til å gjære ned fra 1.083 til 1.020.
Etter dette har det ikke vært en eneste bevegelse i gjærlåsen, men jeg går ut fra at lokket mitt ikke er tett.
Forøvrig kan jeg melde om at den ble helt himmelsk også :)
Godt å høre! Er litt mer avslappa nå.
 
Tilbake
Topp