Signal
Norbrygg-medlem
Har en IPA (første all-grain, BIAB) som jeg hadde håpt å få bra kjøling til så den kunne gjære på 18,5 grader. Kjøleskapet jeg hadde skaffet var 5 cm for lavt inni pga frysedel, så jeg tenkte å bruke et annet kjøleskap jeg hadde tilgjengelig. Jeg bygget en isolert del utenfor fryseren på kombiskapet med styrodur plater og kjørte i gang med STC-1000. Den ville etterhvert skru på kjøling, men den fryseren fungerte ikke lenger. Resultatet var at temperaturen i karet (målt med STC-1000 probe på utsiden av karet, isolert med bobleplast) endte på ca 22,5 grader i løpet av natten. Jeg tok styrodur platene og laget en kasse inn mot murt yttervegg i utebod, bygget opp under der karet skulle stå og la frostvakt under så det ble rom mellom frostvakt og gjæringskar. Temp i utebod er ca 16 grader. Temp på brygget har sunket til 18-18,5 grader og holdes stabil med STC-1000 og frostvakt. Jeg vil nok benytte denne plassen til gjæring fremover.
Hvor mye har 22,5 grader i en del timer i første bryggedøgn ødelagt for meg? Har det gitt utsmaker, og evt. hva slags?
Stormgjæring er ferdig, og jeg ønsker å ta bøtta ut av den varmestyrte kassa. Skal jeg da øke temperaturen (ta med inn), eller bør jeg la den synke (la den stå i boden)?
Siden jeg fortsatt ikke har noe gjæringsskap så får jeg heller ikke cold-crashet. Hva vil det ha å si for endelig resultat?
Hvor mye har 22,5 grader i en del timer i første bryggedøgn ødelagt for meg? Har det gitt utsmaker, og evt. hva slags?
Stormgjæring er ferdig, og jeg ønsker å ta bøtta ut av den varmestyrte kassa. Skal jeg da øke temperaturen (ta med inn), eller bør jeg la den synke (la den stå i boden)?
Siden jeg fortsatt ikke har noe gjæringsskap så får jeg heller ikke cold-crashet. Hva vil det ha å si for endelig resultat?