Fermentis Safbrew BE-256 (tidligere Abbaye)

Er du sikker på det?
Hvor har du det fra
Mailet bryggeriet for et par år siden. De ville ikke gi oppskriften, men:

de Molen skrev:
Yes, we are not giving away our recipe :)
Base malt would be a lot of pale and cara together with chocolate and roasted malts.
Most important is the yeast though: Belgian Abbey.
This doesn't make it a real imperial stout but more like a Belgian Stout.
 
Eg laga for to dagar sidan vørter til ein Russian Imperial Stout, 25 liter med OG 1.098. Tabben var at eg pitcha med tørrgjæren Safray Abbey medan mine to stakkars US-05 låg forvirra igjen på benken. Meir om dette her: https://forum.norbrygg.no/threads/s...orleis-skal-dette-ga-tabbe.33358/#post-349699

Uansett, det er no 48 timer sidan gjær vart pitcha, og eg er heldigvis ein nysgjerrig og rastlaus mann som sjekker øla litt for ofte. Klokka 15:00 - fryd og gammen. Klokka 17:00 - gjærlåsen er tettpakka med skum, det er vørter over lokket på gjæringskaret og utover kjøleskapsveggen. Eg fekk i full fart fiksa ein blowoff-tube og ting kom under kontroll, men herregud: det her er spektakulært. Eg har aldri vore borti meir potent gjær, det står berre og koker. Lokket er spent som eit trommeskinn, trykket er så stort at då eg nappa ut gjærlåsen for å sette inn slangen spruta det opp i taket på kjøleskapet!

Eg har fått nytt yndlingsgjær og etter lang tid i godstol foran gjæringskaret har eg byrja å bli godt kjent med den nye babyen min. Det er er berre vakkert:

 
Ville ikke bekymra meg. Har laga Imperial Stout med WLP566, som også er en litt fruktig sak. Svært bra resultat, men så har jeg heller aldri bekymra meg om typeriktighet. Brukte den gjæren som husgjær det meste av fjoråret. Går også fint til IPA.
 
Eg er meir enn middels stolt over at min første tanke var å fylle kjøleskapsskuffa med Star-San. Det hadde vore meir typisk meg å finne på eit mislykka Reodor Felgen-oppsett.


Etter 14 timer er det ikkje lenger skumproduksjon, men det bobler som ei barneskuleklasse på første svømmetime.
 
Har opplevd lignende med noen batcher selv. Husker ikke helt hvilke gjærtyper, men i hvert fall en Safale US-05. Dunken bulet både oppe og nede, så den sto og vippet som en sånn barnekopp som ikke kan velte. Skummet blåste i alle retninger da jeg tok ut den hardt prøvede og sterkt tilgrisede gjærlåsen, og måtte hastelage en blow-off tube med silikonslange og en proteinshaker med Starsan. Den patenten har jeg brukt igjen et par ganger, fungerte finfint med slange ned i drikkehullet på shakeren :)
 
Syns gjæren har gjort ein god jobb på denne batchen. Frå 1.098 til 1.050 etter 24 timer. Etter fire døgn (og 2,5 kg blåbær tilsatt) er vi no nede i 1.026 og ABV på ca 10%. Ikkje har gjæren fått fancy oksygen frå flaske heller (berre malingsblander), så det her er eit skikkelig løvetannbarn! Spørs om det må få eit bilde på veggen i stua....
 
Eg skal brygge en Delirium Christmas klone (OG 1.072, FG 1.006) og sitter og vurderer gjæringstemperatur. Eg har gjæringskjøleskap så eg kan kontrollere dette ganske godt.

I den originale oppskrifta er det meint å bruke gjærtypane WLP570 og S-04 men eg bytta som sagt til Safbrew Abbaye (BE-256) då eg trur denne vil gjere ein minst like god jobb til denne typen øl. Fermentis oppgir anbefalt gjæringstemperatur 12-25°C, og ideelt 15-20°C.

Det eg lurer på er om eg bør legge meg i nedre eller øvre sjiktet av temperaturområdet - slik eg forstår det vil dette ha noko å seie for utvikling av estere o.l.? Konkrete tips til temperaturskjema tas imot med stor glede. :)
 
Har kjøpt ølsettet RIS'en fra Ølbrygging.no og der fulgte det med 1 pakke med BE-256. I oppskriften står det forventet OG ca 1.093, FG: ca 1.010. Blir ikke det "noe knapt" med 1 pakke tørrgjær på så høy OG? Bør vel helst pitche 2?
 
Har brygget denne selv, og brukte da 2.pakker gjær. Den har bare stått 4 måndeder kaldt, men den er veldig bitter. Hadde jeg brygget den en gang til så hadde jeg selv gjort noen justeringer på oppskriften. Lykke til!
 
Takk for svar Johhny. Det er ganske mye humle i denne, bør da kanskje halvere bitterhumla? Ser på oppskrifta og tenkte det selv. Både Chinook og Columbus har jo mye alfasyre og 100 gr bitterhumle hørtest mye ut.
 
2kg sukker i en RIS? Kan umulig være noe typisk RIS, den må jo oppfattes meget tørr? Høres mer ut som en hybrid mellom Quad og Stout i og med at der belgisk gjær, sukker og røsta malt i den. Forøvrig syntes jeg tynne øl med for mye (0.4kg black malt og 0.4kg Carafa 1) røsta malt lett blir astringente i munnfølelsen og må stå i to år før ølet har forfalt nok til at det er drikkelig.

For meg er RIS en tung øl med mye restsødme, balansert bitterhet, mye proteiner fra malt og havre og en relativt nøytral gjær, gjerne engelsk. En liten dose røykmalt er også fordelaktig ;). En godt brygget RIS er forøvrig god fersk som gammel.
 
Tilbake
Topp