Gjæringstemperatur Saflager W-34/70

Jeg ser de fleste anbefaler å pitche på 8 grader, la den stige fritt til 10 grader, og holde den der. Enten i 3 uker eller å la den gradvis stige (hurtigbrygging lager)

Hvorfor står det at temperaturen på denne ideelt sett skal være 12 grader? Og hvordan blir gjæringsforløpet om man forsøker seg på den temperaturen?
 
Tid for å kontakte triangel brødrene for et eksperiment kanskje? :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Følger....
 
  • Like
Reaksjoner: amf
lyst til å dele hvor lenge du gjæret den og eventuelle økninger?
Oj, det var litt tilbake i tid. Mener bestemt å huske at jeg gjæret 3 uker på 12. Kjente ikke til hurtigbryggingsmetodikken da. Pitchet etter MrMalty, ristet inn luft to ganger, siste risting 30 min etter pitch.
 
Jeg brukte denne på 8-10 grader fordi den andre lageren i gjæringsskapet ble gjæret med WLP-833. Det gikk helt fint, men det tok uvanlig lang tid før den viste noen tegn på å faktisk starte gjæringen. Såpass lenge at jeg normalt ville blitt litt bekymret, men i følge internett var det normalt med denne gjæren på lav temperatur.
 
Kanskje forsøke en hurtigversjon av den "idelle" temperaturen?

Pitche på 10 grader, freerise til 12.

12 grader 7 dager
14 grader 2 dager
16 grader 2 dager
20 grader 3 dager
coldcrash 2 dager man karbonerer naturlig, 4 dager om man bruker fat?
 
Kanskje forsøke en hurtigversjon av den "idelle" temperaturen?

Pitche på 10 grader, freerise til 12.

12 grader 7 dager
14 grader 2 dager
16 grader 2 dager
20 grader 3 dager
coldcrash 2 dager man karbonerer naturlig, 4 dager om man bruker fat?
Nesten eksakt det regimet jeg brukte på min bayer med w34-70 nå nettopp! Men så endte den på fg 1023 pga meskerot fra min side, så tror det er begrenset lærdom å hente fra den. Men har regimet programert inn i stcen, så skal prøve den igjen ved neste lager, tenkte jeg.
 
Hvordan er det å bruke dette regimet på et 100 liters brygg? Det vil vel ta vesentlig lengre tid å øke temperaturen i 100 liter kontra 25 liter ?

Eller eg det bare å stille inn stc-1000+ og gi gass?
 
Nesten eksakt det regimet jeg brukte på min bayer med w34-70 nå nettopp! Men så endte den på fg 1023 pga meskerot fra min side, så tror det er begrenset lærdom å hente fra den. Men har regimet programert inn i stcen, så skal prøve den igjen ved neste lager, tenkte jeg.

hold meg oppdatert hvordan det går så kan jeg rapportere til deg. Skal prøve det på neste lager:)
 
Har satt en tsjekkisk bohemiam med saflager 34/70, og har gjæret i 9-10 grader i en uke nå . . . har jeg satt det altfor lavt ? Bør jeg gå oppover i temperatur nå ?
 
EDIT- Fant ut av spørsmålene jeg hadde ved å se på dette flotte forumet :) Så posten min var unødvendig, men lar den stå . . . redigert . .

Ok, da skal jeg kanskje øke temperaturen gradvis etter 2.uke (tenkte den skulle få stå i 3 uker), selvfølgelig avhenging av måling av SG . . Vet man skal "Kald-lagre" pilsner, skal jeg gjøre dette etter flasking i romtemp, ? Bør jeg stikke om til nytt gjærkar ? Er min første undergjær så jeg er litt usikker. Tenkte kanskje å "cold crashe" et par dager, tilsette litt gelantin, så sette den ut i romtemp en dag eller to før jeg flasker, og så, etter karbonering, sette til lagring . . er det da jeg skal sette den "ned mot 0 grader" ?
 
Sist redigert:
Interessant, men forsåvidt ikke ulkjent. Jeg mener at også Brewing TV har nevnt at denne gjæren tåler svært høy temperatur uten å endre karakter.
Den virker jo i hvert fall som et veldig godt alternativ til de som ikke har fasiliteter til å holde stabil temp via kjøleskap/STC osv.

Har aldri brukt 34/70 selv, hvordan er smaksbildet på 34/70 sammenlignet med varianter som 830/833/940 for de av dere som har erfaringer?
 
830 og 34/70 er ikke det hhv fersk og tørr utgave av samme?
Klarer ikke å kjenne forskjell på 830 og 833. Men det er meg.
 
34/70 evner i alle fall å produsere solide mengder med acetaldehyd hvis den får muligheten til det. Men det var nok min skyld, og ikke gjærens:(. Jeg rappa gjæren fra dunken ganske tidlig, og ga den nok dårlige muligheter til å rydde opp.
 
Bør jeg i det heletatt stikke om til annet gjærkar ? Skal karbonere på flaske, skal ikke på fat (har ikke). Da bør jeg kanskje sette opp tempen litt 3. uka ? og så sette den en dag i romtemp de siste dagene før jeg flasker ? Hvordan blir det i tilfelle da med "cold crash" ? Gjør jeg den når gjæringen er ferdig, før jeg setter den i romtemp?
 
Bør jeg i det heletatt stikke om til annet gjærkar ? Skal karbonere på flaske, skal ikke på fat (har ikke). Da bør jeg kanskje sette opp tempen litt 3. uka ? og så sette den en dag i romtemp de siste dagene før jeg flasker ? Hvordan blir det i tilfelle da med "cold crash" ? Gjør jeg den når gjæringen er ferdig, før jeg setter den i romtemp?
Ingen grunn til å stikke om. Cold crash og flask på den temperaturen. Du setter flaskene på romtemperatur for karbonering, så ingen grunn til å varme opp før flasking.

Hverken cold crash eller gelatin er forøvrig nødvendig, men det vil bidra til fortere klart øl.
 
Tilbake
Topp