Gjæringstemperatur

edin

Norbrygg-medlem
Hei forum,

Jeg har nettopp satt en 25 liters dunk med Obama Honey Ale fra Bryggselv.
Den skal ideelt gjære på 18-20C i 14 dagers tid.
Jeg sliter med å oppnå denne temperaturen, det blir enten for varmt eller for kaldt.
Dunken ble satt i går i kjeller (stått der et døgn nå) temp ca 12C, vil det være bedre og sette den i romptemp ca 22-23 grader?
Da vil vel temp i dunken bli ca 25-26C?

Noen som har en formening om hva jeg burde velge av disse to alternativer.

hilsen Edin

du kunne vel prøve å settegjærings karet i en balje, legge noen håbdklær rundt.
ha vann i baljen og sørger for at håndkærene er fuktige.
det burde hjelpe litt med å senke tempraturen når det er varmt i rommet.

Eg har god erfaring med skovarmere fra jula, og en isopor kasse eg har laget
Vil tro at noen tepper og et par skovarmere vil fungere.
Er vel bedre med for lav temp en for høy.

Takk for svar. Her var det jo forslag både ved høy og lav temp. Jeg var nede i kjelleren og "kledde på " gjæringstanken noen handklær og liggeunderlag i dag tidlig, men skulle nok gjort det med en gang. Kanskje noe isopor er tingen. Eller lime liggeunderlaget eller annet isolerende materialet på tanken?

Eg bygget en kasse av isoporplater, stakk lange skruer gjennom platene og satte et steiketermometer gjennom dørplaten.
Rask og enkelt å bygge, lett å demontere.

Nei nå turte jeg ikke ha dunken i kjellern lenger. Den har stått der i 5 døgn nå. Bare 10 grader der nede. Fint skumlagg på toppen så ting har skjedd. Det plopper ca 1 gang i minuttet. Kanskje er det 12-13 grader i dunken. Har flyttet den opp på hjemmekontoret og senket varmen. Pakket den inn, så nå stiger vel tempen jevnt opp til ca 20 grader. Nå freser det i gjærlåsen ca 1 gang hvert 55 sekund.
Den står og plopper optimistisk bak ryggen på meg nå. Mye hyggeligere enn å stue den bort i en mørk kjeller.

Nå,  bare 20 minutter senere plopper det hvert 47 sekund.
Kan jeg risikere å få en ny stormgjæring og isåfall hvordan vil det påvirke resultatet?

Du vil neppe få noen ny stormgjæring, men målet med å øke temperaturen er jo å øke gjæraktiviteten.

Når ei væske med oppløst CO2 varmes opp, vil CO2 frigis. Det er nok denne effekten du ser, i tillegg til at du har beveget på karet.

Tilbake
Topp