Gjæringstemperatur

På søndag brygget jeg et nytt brygg en Juleøl med endel krydder oppi. Jeg brukte to poser lager S23 til 25 liter. Dunken har stått i gangen der det er ganske kjølig. Temperaturen har variert alt etter ute temp men i kveld var det bare litt over 6 grader og ploppingen hadde stilnet en god del. Jeg tok å satte i dunken i stua helt inntil veggen der det er 19 oppå lokket og 12,5 nede på gulvet. Målingen er gjort med et billig ute/inne termometer. Gjæringen har jo tatt seg godt opp i gjen nå. Bare lurer på om dette var litt dumt gjort? skulle jeg ha ventet enda lenger?
 
Det kan være lurt å sette dunken på et eller annet slik at den ikke tar opp kulden rett fra fulvet. Og temperaturstabilitet er greit å holde styr på. Uansett, det kan gådt hende at det likevel nesten er ferdiggjæret, du har ikke vart knipent når det gjelder gjærmengde :). Kan ikke du bare la den stå en uke til ved romtemperatur, så ordner det seg sikkert uansett.
 
Takk for svar Ed. Nei, jeg tenkte at ved meget lav temp var det best å ha på to poser gjær. (23 gram til sammen) Men "kulden rett fra gulvet" riktignok er det stor forskjell på tempen helt nede på gulvet og oppe på lokket, men jeg trodde det bare var en fordel med lav temp på gulvet siden det er en lagergjær. Og joda, her skal dunken stå til det er ferdiggjæret.
 
Ops, jeg så ikke godt at det var lagergjær!

Bare la det stå ved samme temperatur en god stund til isteden. Det kan ta litt tid, selv om du har brukt nok med gjær.
 
Tilbake
Topp