Gjæringstid Imperial Russian Stout

BjarteM

Norbrygg-medlem
Jeg har funnet en oppskrift som jeg skal brygge i helgen.
I oppskriften står det hvor lenge ølet skal lagres på flaske, men ikke hvor lenge det skal gjære i karet.
Har lett både her på forumet, og andre steder, men finner egentlig noe håndfast om det.
Noen skriver 2 uker, andre 4 eller mer. Noen stikker det om og fortsetter lagringen i karet enda noen uker.

Noen som kan kaste litt lys over dette?
 
Tja. 3 uker i gjæringskaret. Så tappe på flaske og la den være der til den smaker godt. Sikkert lurt å vente 3-4 måneder hvis du har tolmodighet til det.
 
Jeg hadde min første, og så langt eneste, RIS stående i primær i 3-4 uker. Stakk deretter om til sekundær og lot det stå i 3 måneder. Hadde så lite headspace som mulig for å minimere sjansen for oksidering under sekundær. Den største fordelen jeg fant med dette var at det hindret meg i å smake på den før den allerede var lagret en god stund. Tilsatte litt ekstra gjær ved tapping.
 
Jeg hadde min første, og så langt eneste, RIS stående i primær i 3-4 uker. Stakk deretter om til sekundær og lot det stå i 3 måneder. Hadde så lite headspace som mulig for å minimere sjansen for oksidering under sekundær. Den største fordelen jeg fant med dette var at det hindret meg i å smake på den før den allerede var lagret en god stund. Tilsatte litt ekstra gjær ved tapping.

Hvilke temperaturer sto det på? (primær og sekundær).
Og, hva er "litt gjær"? :) Jeg er gjær-novise og bruker foreløpig kun tørrgjær.
 
Stod på mellom 18-21 grader siden det er værgudene som bestemmer temperaturen i boden min. Hadde nok latt den stå ganske mye kjøligere om jeg hadde mulighet.
Husker ikke helt hvor mye gjær jeg brukte. Var en liten batch, men tror jeg tok utgangspunkt i 1 gram tørrgjær pr 20 liter, som er anbefalingen jeg har sett her på forumet tidligere.
 
Det er ikke noe entydig svar på dette. Det avhenger av gjærstamme, tempertur, pitchrate og vørterstyrke. Jeg ville sagt: Minst to uker og minst to dager uten synlig aktivitet i gjærspannet.

mvh

Bård
 
Jeg ville målt FG etter 2-3 uker og se om den er ca der du forventet den skulle ende.
Hvis nei: Ta noen grep for å få i gang gjæringen igjen (Jeg har med hell satt bøtta noe varmere i slike tilfeller).
Hvis ja: Mål igjen etter et par dager og tapp da dersom den er uendret.

Når OG er høy og gjæren kan bli sliten er det greit å være litt ekstra påpasselig at den gjærer ut. Jeg vil heller ha den litt ekstra på primær enn å risikere overkarbonert øl som spruter ut av flaska ved åpning.

Ang mengde gjær til flasking tilsatte jeg en halv pakke us-05 til 16 liter imp porter med hell (Lurt å bruke samme gjærtype ved flasking så du ikke får en som gjærer lenger ned enn den opprinnelige gjæra).
 
Jeg vil si 2 uker så sant du har hatt stabil FG i minst 2-3 dager. Mine har alltid vært utgjæret i løpet av få dager (wlp001) så de har fått stått sine 2 uker på primær og deretter over på flaske/fat for karbonering og modning. Kan selvsagt drikkes så fort ølet er karbonert, men blir fantastisk om du har tålmodighet til å la de stå minst 1 år.
 
Jeg fikk lavt utbytte da jeg brygget denne i dag. Noe jeg kan gjøre nå som det er satt til gjæring? Ser at andre øltyper tilsettes sukker i til gjæringen. Er det noe å tenke på her?
 
Jeg fikk lavt utbytte da jeg brygget denne i dag. Noe jeg kan gjøre nå som det er satt til gjæring? Ser at andre øltyper tilsettes sukker i til gjæringen. Er det noe å tenke på her?

Det ville jeg ikke ha gjort, da vil du få et tynnere øl. Du får bare kjøre på igjen en annen gang med mer malt/annen skylleteknikk og kalle det nåværende brygget for en miniperial stout.
 
Vodka + kahlua blir det vel da

Husker jeg eksperimenterte med litt Kahlua i en Havre stout en gang,
godt men litt for søtt
Glemte vel sprit
 
Det skal i en halfflaske Bourbon etterhvert.. Hadde ikke spraymalt i går, og egentlig er jeg vel mest ute etter å knekke koden med den forbanna meskingen :)
 
Beersmith 2 kan brukes til å kalkulere ut dette. Men da må en ha volumet i gjæringskaret samt merke seg hvor mye veske man tilsetter i laken.
 
Tilbake
Topp