Gjærkaret har ikkje blitt skikkelig reint. Ka gjør dokke?

Vaska gjærkaret etter bruk med Five Star PBW. Blanda riktig mendge og helte det i gjærkaret og lot det stå. Skylte gjærkaret(ingen skrubbing) og ser no at det har komt mygl/danna seg sopp langs sidene på gjærkaret. Gjærkaret er av plast så vil ikkje skrubbe. Funker svamp bra å skrubbe med? Kas middel bruker dokke for å reingjøre gjærkar av plast?

Takker for svar!
 
Jeg vasker mitt direkte etter bruk med 3 liter varmt vann iblandet et par spiseskjeer PBW. Vasker da med en svamp. Funker som bare det.
 
Når jeg flasker tar jeg ut øverste hylle fra oppvaskmaskinen og bruker denne som flaskestativ og den åpne døren som dryppfanger. Med skuffen borte passer gjæringsbøtten fint inne i maskinen så da kjører jeg den en runde med det samme den har blitt brukt. Synes den blir ren og fin av det.
 
Pleier å vaske karet med en gang jeg har tappet ølet på fat, bruker svamp og varmt zalovann. Har brukt mine kar i 2 år snart og de er rene og pene og har ikke fått en eneste infeksjon til nå. Vasker de også med zalovann før bruk, skyller godt og starsan før bruk.
 
hvis ikke pbw funker, kan du ta på hansker og værnebriller og bruke litt kaustisk soda. men obs obs obs. VELDIG sterkt vaskemiddel. Vasker bort både syn og hud på en to tre.
 
Skikkeleg varmt vatn er i det minste eit måste, slik at karet tørkar fort ut etter vask/skylling. Då løyser du dei fleste problem, ingenting veks godt utan vatn. Elles brukar eg starsan jamnleg, og klorar kara eit par gongar i året.
 
Tømmer rester i do. Bruker oppvaskbørste uten såpe for å få vekk humlerester.
Jeg tar ut øverste skuff i oppvaskmaskinen og setter gjæringskaret i nederste skuff på 25 min skylleprogram på 45c med maskinoppvaskmiddel.
Lar det tørke og setter det bort.
Har aldri hatt infeksjon på de 3 årene jeg har brygget.
 
Tilbake
Topp