Gjærkrans

Er det noen her som har erfaring med bruk av gjærkrans?

Har nettopp fått en gjærkrans fra kona i bursdagsgave (15 cm i diameter -sammensatt av en mengde interlocking trestykker slik som den gjærkransen som henger på Jacobsen/Carlsberg i København).

Jeg har nå ønske/planer om å høste litt villgjær og så lage surøl med gjærkrans - noen som har innspill til fremgangsmåte for å gjøre dette.

Ingen erfaringer, dessverre. Men hvor får man kjøpt en slik gjærkrans? Ser jo absolutt spennende ut

Heisann - kona fikk tak i den fra en svensk auksjon - det var masse pes for å få den til Noreg visstnok. Men nå er den her.

Når det gjelder å kjøpe en gjærkrans så er det pr nå null (0) funn på Finn.no, ingen informasjon om man søker på nettet - jeg har snakket med flere hardbarkede hjemmebryggere og de færreste har sett en gjærkrans og _ingen_ vet noe om hvor man kan få kjøpt en slik.

Det beste virker som at man lager sin egen. Det tar tid, men er fullstendig mulig. Einer er visstnok det beste materialet.

Når det gjelder å kjøpe en gjærkrans så er det pr nå null (0) funn på Finn.no, ingen informasjon om man søker på nettet - jeg har snakket med flere hardbarkede hjemmebryggere og de færreste har sett en gjærkrans og _ingen_ vet noe om hvor man kan få kjøpt en slik.

Bruk av gjærkrans er, først og fremst, knyttet til gamle gårdsbryggertradisjoner. Det er bar noen få steder den tradisjonen fortsatt er levende og disse brukes i dag. For de fleste er dette altså kun noe de kjenner som en museumsgjenstand.

Når det gjelder tradisjonelle ølbryggingsmetoder er "Brewing and Beer traditions in Norway" av Odd Nordland, som er det den beste og mest anerkjente beskrivelsen. Den har vært utsolgt i noe slikt som 30 år, men finnes på bilbiotek og en scannet PDF sirkulerer noen steder,

Det er endel slike i sirkulasjon i Trøndelag og spesielt i områder der tradisjonsbryggingen står sterkt. Har inntrykk av at lerret for å ta vare på gjæra etter hvert var vel så vanlig.
Har en selv og har vurdert å bruke den til å lage en "gårdsstrain", men det har foreløpig blitt med tanken

Tilbake
Topp