Gjærmengde Mr.Malty VS Beersmith

Brede

Norbrygg-medlem
Skal til å lage en starter til en dry stout og stusser over forskjellen på antall celler på formeringen med magnetrører.
OG 1040 53 L gjærdato 10 juli wyeast
Mr Malty mener jeg skal bruke 2 pakker med gjær og en starter på 1,99 L for å få 396 milliarder celler
Beersmith mener jeg skal bruke 1 pakke og 1,08 L starter for å få de samme 396 milliardene celler.

Legger jeg inn 2 pakker og 1,99 l starter i beersmith blir det 762,5 milliarder. Det blir nesten dobbelt så mye og godt overpitchet.
Hva er riktig, merkelig det det skal være så stor forskjell :bank2:
 
Den eneste måten å være sikker er å telle celler i et mikroskop. Verktøyene for å beregne antallet celler, blir aldri noe ennet enn tilnærminger. Som regel ganske unøyaktige tilnærminger.

Modellen som MrMalty bruker for andel levende celler, basert på tappedato for gjæren, er mildt sagt noe underlig. Jeg vil anta at det kan være en viktig del av forskjellen.
 
Ser Beersmith oppererer med 88,75% viability og Jamil med 76% så det utgjør nok noe.
 
Dette har blitt diskutert endel i USA på Homebrewtalk.
Så vidt jeg husker ble konklusjonen der at Jamil sin kalkulator er noe konservativ mhp dødeligheten til gjærcellene.
Hans kalkulator er et slags "værste tilfelle.
Hvis man har behandlet gjæren i normale greie temperaturer ville man som regel ha flere celler enn hans kalkulator viser.
 
Tilbake
Topp