Gjærnæring og utgjæring

Jeg fulgte en oppskrift på en dobbeltbock. Jeg har drukket den før, men ikke brygget den. Oppskriften foreskrev gjærnæring. Jeg har ikke brukt det før, men fulgte instruksen. Jeg hadde en wlp bockgjær som jeg satt gærstarter på og jeg hadde rikelig med gjær. Etter planen skulle den slutte på 1.013 omtrent, men endte på 1.023. Hva kan være årsaken?

Jeg stakk om og sukret og har latt den stå 3-4 uker. Jeg har ikke målt, men den har ikke gjæret mer ut. Den har dog gjæret sukkeret så gjæren er ikke død.

Kan gjærnæringen være skyld i liten utgjæring?

OG traff blink. Det var under 10% Melanoidin malt (500g av 5890g totalt). Kan dette være nok til å stoppe på 1.023?

Mulig jeg fikk litt høy mesketempratur et øyeblikk. Termostaten stod på 65 grader, men varmeelementet stod på fullt. Da hadde det så mye egenvarme at det dro temrtturen opp til 68 grader før det dalte til 65. Det varte bare 2-4 minutter. Kan det være årsaken?

Nå er det søtt øl med for liten bitterhet. Til gjengjeld er jeg veldig bitter!
(Rettet noen stavefeil)
 
Sist redigert:
Hva var OG? 1023 høres ikke helt feil ut. Og selv om det er søtt når det er ukarbonert er det litt friskere når det er i glasset.
 
Jeg må si at 1.023 høres helt normalt ut for en doppelbock. Som @bjartenataas spurte, hva var faktisk O.G.? Gjærnæring er vanligvis stoffer som gjærcellene trenger som ikke finnes i malt og/eller vannet man bruker å brygge med. Det er veldig tvilsomt at du har hatt noen negative effekter av gjærnæring med mindre du har overdosert noe voldsomt. Selv bruker jeg WLN3000 (White Labs Servomyces) som kommer i ferdig doser i form av tabletter, Før brukte jeg WLN1000 (White Labs Yeast Nutrient) hvor ca en halv teskje er korrekt dose for 25 liter øl.

Om noe skulle ført til dårlig utgjæring i en doppelbock, og du mener du har laget en stor nok gjærstarter, ville jeg gjettet at det har vært mangelfull oksygenering. Lagere trenger som regel minst dobbelt så mye gjær og tilsvarende mer oksygen enn en ale. Men, jeg gjentar igjen, jeg syns 1.023 høres helt fornuftig ut for en doppelbock.
 
OG 1.084

Dersom det var før lite oksygen ville vel gjæringen tatt seg opp igjen etter omstikking og tapping. Det har den ikke gjort, utover det tilsatte sukker. Altså kan det ikke være mer gjærbart sukker i brygget.

Mulig 1023 er Hva man kan forvente. Jeg store på beercalc som beregnet forventet FG til 1013. Men er det så enkelt at gjæren som er oppgitt til å gjøre ut 70-76% gir følgende regnestykke:

OG desimalene - Utgjæring% = FG desimalene
84 - (1-73)% = 23
Forventet FG = 1.023

Det forekommet meg at en så enkel beregning ikke tar hensyn til hva som er av gjærbart og ikke gjærbart sukker i vørten. Mesketempatur og maltblanding bør jo bety en del for hvor mye den gjærer ut.
 
Hvis du bruker denne kalkulatoren, ser du hvilken utgjæringsprosent du får ved en gitt kombinasjon av OG og FG, og så får du vurdere hva som er rimelig, gitt oppskrift og gjærtype. 1.084 og 1.013 gir 84%, og det er hva du kan forvente om du brygger en pils eller en helles, altså mye høyere enn hva som er rimelig for en doppelbock. 1.023 i stedet for 1.013 gir 71%, og det er nok i et øl som skal ha noe sødme - tror jeg. (Har aldri brygget denne øltypen, så skal kanskje ikke være alt for bastant:).)
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JoW
Brygget en dobbelbock med OG på 1081.
FG ble 1023. Dobbelbock skal være søt. Tror nok du traff spot on med FG.
Ser også at beersmith ville ha den ned til 1013.
 
Jeg heller på resten av folket her. Min siste dobbelbock gikk fra 1.094 til 1.023. Jeg har smakt dobbelbocker lengre ned enn det, men kroppen blir for tynn og takler ikke alkoholprosenten særlig godt. men 2-3 minutter på 68°c skal ikke gi et slikt stort poenghopp. Bitterheten får du ikke gjort så mye med før du brygger neste. :)
 
Hvis du bruker denne kalkulatoren, ser du hvilken utgjæringsprosent du får ved en gitt kombinasjon av OG og FG, og så får du vurdere hva som er rimelig, gitt oppskrift og gjærtype. 1.084 og 1.013 gir 84%, og det er hva du kan forvente om du brygger en pils eller en helles, altså mye høyere enn hva som er rimelig for en doppelbock. 1.023 i stedet for 1.013 gir 71%, og det er nok i et øl som skal ha noe sødme - tror jeg. (Har aldri brygget denne øltypen, så skal kanskje ikke være alt for bastant:).)

Hva er riktig? La oss si en OG på 1.100 og en FG på 1.010. Kalkulatoren @Finn Berger linker til over, sier 89% (med både Standard og Alternate). Men skulle ikke riktig svar bli 90%? Det er (1.100 - 1.010) / (1.100 - 1.000) = 90%
 
Tror brewersfriend kalkulator regner ut "apparent attenuation" utfra Plato skala, som korrelerer nesten lineært med SG. Om du velger Plato og skriver inn 24 og 2.4 får du 90%, men det er altså lik SG 1.101 og 1.009.
 
Hva er riktig? La oss si en OG på 1.100 og en FG på 1.010. Kalkulatoren @Finn Berger linker til over, sier 89% (med både Standard og Alternate). Men skulle ikke riktig svar bli 90%? Det er (1.100 - 1.010) / (1.100 - 1.000) = 90%

Ha'kke peiling:). Er ikke den forskjellen der så liten at det bare kan være et spørsmål om avrunding? Og i hvilken sammenheng er den viktig?
 
Tilbake
Topp