Gjærnæring

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hva er forskjellen på WLN1000 og WLN3200? Er WLN3200 og WLN3000 det samme, bare at WLN3200 kommer i kapselform?

Trenger man både WLN1000 og WLN3200, eller holder det med en av disse? Jeg har forstått det slik at WLN3200 inneholder sink, som er bra for gjæren.

wlp1000 inneholder også sink. Sikkert samme greia bare de er i kapselform. Selv bruker jeg WLN1000 og er fornøyd med det. Du trenger bare å bruke en av delene. WLN1000 har en fordel da du kan bruke en mindre mengde til f.eks startere.

Ok, takk for svar.

Noen som har efaring med de i kapselform? Jeg tolket anvisningen på pakningen slik at man slenger de "hele" i den kokende vørteren. Etter å ha kokt med en stund hadde kapselen fortsatt ikke smeltet...

Kapselen er i to deler som kan dras fra hverandre. Da kan du drysse innholdet direkte i vørteren.

Og nei, du trenger ikke begge typer gjærnæring. Strengt tatt vil du vanligvis klare deg uten. Men såvidt jeg har forstått er det ikke samme stoffet, så for min del pleier jeg å veksle, og bruke den ene i gjærstarter og den andre i vørter.

Da får jeg heller kjøre trikset med å splitte kapselen neste gang, og vurdere å kjøre WLN1000 i gjærstarter og WLN3200 i kokekjelen :)

Mener at det står noe om slurry på WLP1000. Kanskje denne er bedre egnet til inaktiv gjær?

Tilbake
Topp