Gjærskap?

TomS

 
Lurer på hva gjærskap egentlig er? Er dette et modifisert kjøleskap hvor man kan styre temp selv? Hvordan gjør man evnt dette?
 
Det er et skap/rom hvor du kan styre tempen høvelig nøyakti, er høy omgivelsetemp problemet er et modda kjøleskap tingen.
 
TomS skrev:
Lurer på hva gjærskap egentlig er? Er dette et modifisert kjøleskap hvor man kan styre temp selv? Hvordan gjør man evnt dette?

Det stemmer det du tenker. Temperaturen kan du styre med for eksempel en UT-200. Det er en termostat med relè som du plasserer mellom det apparatet du vil kontrollere og strømkilde.
 
En del benytter dedikerte gjæringsskap når en vil ha kontroll på temp under gjæringen. Da er det "vanlig" at en bruker et kjøleskap eller fryseboks som en monterer en egen temp styring på som overstyrer den opprinnelige som er montert. En bruker da gjerne en styring som heter STC-1000 som en kjøper billig på e-bay ol. Selve koblingen av denne krever litt elektro kunnskaper, men det er egentlig ikke så vanskelig.

Har en et slik gjærinsskap så kan en brygge Lager øl på sommeren da en selv stiller inn ønsket temp som på  STC-1000 styrer og sørger for å holde stabil.
Fikk nettopp lov av hun hjemme og ta i bruk fryseboksen hjemme til dette ved å kjøpe nytt fryseskap. Men selvfølgelig klarte helgens lyn og ta knekken på fryseboksen. Ikke selve termostaten, men motoren... >:D

Så om noen har en fryseboks, gjerne stor de vil bli kvitt for en billig penge i Stavanger, Sandnes omegn er jeg interessert i dette.
 
Smart.... Har et kjøleskap i garasjen som jeg kan benytte til dette. Da blir det vel bestilling av en slik dings + "frostvakt" fra Biltema... Noen som har gode beskrivelser på hvordan jeg evnt skal koble opp dette?
 
Geir Ove skrev:

Takker og bukker, men dette skjønte jeg ikke et kvidder av... Som den kontor-rotta jeg er, ser jeg meg nødt til å smiske litt med noen kompiser som er litt mer nevenyttig....
 
Her har du en annen tegning som kanskje er litt enklere å forstå:
http://forum.norbrygg.no/index.php?topic=11021.0
 
Bruker du en ut-200 slipper du å koble sterkstrøm. Ulempen er at den koster litt mer og bare kan styre en ting (enten varme eller kulde) evt kjøper du to ut-200 så kan du styre begge deler...

Bryggselv selger ut-200 eller du kan kjøpe det hos Conrad(nettbutikk).
 
hvor mange ball lock fat passer inni den?
(off-topic men bare bittelitt, tenker på lagring av pilsner på fat etter gjæringen)


Kittilsen skrev:
TomS skrev:
Takker - den var litt enklere... Men kanskje det enkleste er å gå til innkjøp av en slik: http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vinskap/RW33EBSS/samsung-vinskap-rw33ebss
Ser at det er flere på forumet som har en slik. Den burde vel fungere greit?

Har det samme vinskapet selv, fungerer perfekt som gjærskap med tempstyring 3-18 grader
 
Er det slik at et mindre kjøleskap er å foretrekke framfor et større -- tenker på temperatursvingninger osv.?

Skal vel gjerne ikke ha mer enn to gjæringskar inne i slengen, men resten av skapet kan vel brukes til oppbevaring av ferdig øl på flaske?

--Øyvind
------------------------------------------------------------
«Ta alltid med deg en liten flaske whisky i tilfelle du skulle bli bitt av en orm. Ta dessuten alltid med deg en liten orm.»
(W.C. Fields)
 
Hei, gamle tråd!
Når det gjelder gjærskap av moddet kjøleskap - trenger man en varmekilde, eller vil det stort sett bare bli behov for kjøling? Jeg tenker i så fall å sette inn en 300W panelovn (ca. 25cm x 25cm).
Må man lage en åpning (f.eks. fjerne en del av pakningen) på skapet for å slippe ut gass, eller er det nok med glippene som blir pga kabel til temp.-sensor og evt. strømkabel til varmekilde?
 
Blir skapet stående i lavere temperaturer enn du ønsker og gjære på må det varme til, MEN, en panelovn er for stort, det blir for mye masse i den og tempen vil rase lant over ønsket etter den er avslått, 100 watts elementer er evig nok.
 
Jeg har et kjøleskap med en lampe med en 40 watts pære i. Det kan øke varmen på hele skapet ved behov ( kan gjære 60 liters dunk i skapet så det er et greit volum). Så det er ikke mye til varmekilde du trenger!
 
Takker. Kanskje prøve med en pære i første omgang ja.. har du link til aktuelle element, Oddvar?
Vil det produseres mye varme av selve gjæringsprosessen som går over i omgivelsene?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp