Gjærstarte

Hei til forumet!

Bruker å kjøpe noen flasker vørterøl som jeg rister ut kullsyren, og bruker som gjærstarter.
I dag var jeg innom butikken og tanken slo meg:
Kan jeg bruke alle typer aloholfritt øl som gjærstarter?

Asbjørn
 
Asbjørn skrev:
Hei til forumet!

Bruker å kjøpe noen flasker vørterøl som jeg rister ut kullsyren, og bruker som gjærstarter.
I dag var jeg innom butikken og tanken slo meg:
Kan jeg bruke alle typer aloholfritt øl som gjærstarter?

Asbjørn

Nei, alkoholfritt øl er utgjæret øl minus alkohol, hvis jeg har forstått det rett. Men vørterøl som starter? Det har jeg aldri tenkt på. Fungerer det?
 
Alkoholfritt øl har vel som regel ikke noe særlig med gjærbart sukker. Vørterøl høres potensielt lurt ut. Jeg også lurer på hva OG er.
 
OG på vørterøl er 1040. Funker helt supert om man er lat, eller har dårlig tid.:)
 
Et spørsmål. Driver å mekker en veldig enkel starter med 3 liter vørterøl, 6 flasker WLP 007 oppi to 5 litersdunker. Skal fordeles på 3x19 liter Imperial Brown etterhvert. Magnetrøreren min er
ikke tilgjengelig akkurat nå, så det ble veldig manuelt denne gangen.
Satte igang denne her onsdag kveld. Ingen action å se. Målte til 1.020 i dag.
Hadde forventet litt krausen og en stormgjæring, men nada.
No worries?
 
serriøst, hvorfor har jeg ikke tenkt på detta før?....

Jaja, da kan jeg å lage starter også! :p
 
Koster endel støv av denne tråden. Har tilfeldigvis noe vørterøl stående. Noen som kan forklare fremgangmåte?
 
Veldig enkelt, følg vanlige regler for å lage starter(ligger her på forumet) Kok riktig mengde vørterøl istedenfor vann+ DME
 
Har lest en annen plass at noen minutter på magnetrøreren også tar futten ;) Ja, hvis du ikke har magnetrører så er vel risting tingen..
 
Hvis jeg forstår dette riktig så kan man bruke 2 flasker vørterøl pr. rør med gjær å fylle på med vann for og nå antall liter starteren skal være?
I mitt tilfelle trenger jeg en starter på 1,5 liter. 4 flasker vørterøl og 0,3l med vann. Kok opp avkjøl og i med gjær?
 
Sist redigert:
Hvis jeg forstår dette riktig så kan man bruke 2 flasker vørterøl pr. rør med gjær å fylle på med vann for og nå antall liter starteren skal være?
I mitt tilfelle trenger jeg en starter på 1,5 liter. 4 flasker vørterøl og 0,3l med vann. Kok opp avkjøl og i med gjær?

Ittno kok. Og ittno vatn eller. Vørterølen jar en OG på 1040, som er så godt som perfekt, så det er bare å få ut noe av kullsyra og kaste gjæren oppi. Om du ska ha oppi vatn, så bør du nok koke de først ja. Men ser itte helt greia med å ha oppi vatn, siden det itte tilfører noe til startern. Det du er ute etter er en starter på 1,5 liter MED en OG på 1040 og vatnet tynnet jo bare ut det.

Meeeen over til et spørsmål jeg har; hvorfor må kullsyra ut, og hva om den itte er borte? Hva skjer med gjæra mi om jeg itte venter lenge nok med å ha gjæren oppi startern min?

- B. Romar
 
Tilbake
Topp