Gjærstarter av vørterøl spørsmål

Jeg skal lage en gjærstarter med vørterøl og lurer på et par, tre fire ting.
1. Ringnes sin har ikke gjærstopp og kan brukes?

2. SG på vørterøl er 1.040(altså nokså perfekt, skal brygge Kölsch)?

3. Når jeg har vørterøl i min rengjorte og steriliserte kolbe så trengs ikke dette kokes så lenge kullsyren er ristet ut? Bare tilsette gjæren?

4. Fordeler med DME framfor vørterøl til å lage starter(bortsett fra at man lettere kan lage starter med høyere SG). Noe? Ett eller annet? Prismessig?

Takker for svar!
 
1. Usikker, men det har funket utmerket for meg.
2. Ja, skal være 1.040. Vørterølet er relativt mørkt så det kan muligens sette litt farge på lyst øl. Dektanter starteren gøtt før pitch.
3. Ja, men sett vørterølet på magnetører og kjør ut kullsyren der før tilsetting av gjær.
4. Er dyrere. Pose DME, 50-60 spenn,( ca tre startere), seks flasker vørterøl nærmere 70 kr 1 starter. Men fin som nødløsning.
 
Hei og takk for svar! Lurt å bruke røreren til å få ut kullsyre. Så det blir dyrere ja, men da slipper man å koke og kjøle ned i alle fall, DME er uansett lurt å ha liggende! God helg!
 
Ang punkt 4: du snakker om høyere OG, det vil du ikke ha i startere, ca 1.040 er perfekt
Jeg fikk bare et tips fra en bryggmester om at han satte startere som hadde mest mulig lik OG som det ølet han skulle brygge... Men vet at de fleste setter på 1.040. Det skal sies at jeg ikke kan så mye gjærteori at jeg skal bestride hverken det ene eller det andre!
 
Hm, det kan jo på en måte høres ut som en ide, men samtidig er det såvidt jeg har skjønt 040 som gir best gjærvekst
 
Tror bryggermesteren må ha ment vørter med lav gravity. Etter det jeg har fått med meg så anbefales det ikke å gjenbruke gjær som har blitt brukt på noe med høy OG. Gjæren blir visstnok som oss sliten og trett etter et langt og tungt arbeidsliv.
Det er vel derfor enkelte bruker frisk gjær ved flaskekarbonering av øl med høy ABV.
 
Mja, er vel over ca 1.060 eller så man pleier å si at den grensa gårog generelt er jo også noe av poenget med en starter at gjæren skal bli litt tilvent de forholdene den skal jobbe i (derfor man bruker mx i stedet for sukker fex). Man kunne jo få til et eksperiment hvis man splitter en batch, lager ti startere og teller gjærceller på forhånd så begge bryggene får samme antall gjærceller, bare fra starter med høy og normal gravity. Riktignok burde man vel også kjøre en runde med startere først bare for å sjekke om de bruker ca like lang tid på å gjære ut osv, så man kan ha begge klare samtidig
 
Tilbake
Topp