Gjærstarter eller ikke

Hei ! Er nybegynner med ølbrygging og skal starte med en oppskrift på en "tysk pilsner" med OG 1.050 og sluttvolum på 25 liter. Nå anbefales i oppskriften gjærtype WLP833 german bock lager yeast MEN uten mengde-angivelse. Kan jeg bruke gjæren (i rett mengde) direkt i vørteren eller må jeg lage en gjærstarter uansett?? Takknemlig for informasjon og litt starthjelp! :)
 
Hvis gjæren er under to uker gammel så overlever du nok en direkte pitch, med seks rør..

Starter er alltid fint. Både for lommebok og for øl.
 
Hei ! Er nybegynner med ølbrygging og skal starte med en oppskrift på en "tysk pilsner" med OG 1.050 og sluttvolum på 25 liter. Nå anbefales i oppskriften gjærtype WLP833 german bock lager yeast MEN uten mengde-angivelse. Kan jeg bruke gjæren (i rett mengde) direkt i vørteren eller må jeg lage en gjærstarter uansett?? Takknemlig for informasjon og litt starthjelp! :)
Hvis gjæren er under to uker gammel så overlever du nok en direkte pitch, med seks rør..

Starter er alltid fint. Både for lommebok og for øl.
Ok, takk Miguel ! Men hvordan skulle jeg f.eks. lage en starter da for denne oppskriften? Har læst en del men det finnes mange forskellige anvisninger slik jeg blir litt mer usikker med hver nye text :)
 
Ok, takk Miguel ! Men hvordan skulle jeg f.eks. lage en starter da for denne oppskriften? Har læst en del men det finnes mange forskellige anvisninger slik jeg blir litt mer usikker med hver nye text :)

Her er en ok start guide for gjærstarter.
http://www.bryggselv.no/products/gjrstarter-guide

Husk du trenger ikke nødvendigvis en magnetrører og kolbe. Du kan bruke en glassbalong eller en 1,5 liters cola flaske for den del.
Hvis du ikke bruker magnetrører så må du ha større starter og flere rør/pakker med ferskgjær. Mrmalty gir deg svar på hvor mye du trenger.
 
Trikset er å få nok gjær og gjær som er fitt for fight. Nok næring og oksygen til gjæren og la gjæren jobbe på den temperaturen den trivest best på.
Hva som er nok gjær finner her: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
I henhold til den så trenger du 4,8 rør med gjær uten starter. Og 3 rør med en starter på 3,3 liter.

Glemte å skrive at dette var med helt ferske rør. Desto eldre de er, desto mer gjær trenger du
ok ja ... Hvis jeg altså må lage 3,3 liter da menes 3,3 liter vann inkludert ... dl maltexktrakt ? Eller har jeg feil nå? :)
 
Starter på magnetrører er veldig bra for cellene (sterkere membran), hvilket er veldig positivt hvis du ikke har mulighet å tilføre ren oksygen.
 
ok ja ... Hvis jeg altså må lage 3,3 liter da menes 3,3 liter vann inkludert ... dl maltexktrakt ? Eller har jeg feil nå? :)

Du har forstått det riktig. 330 gram DME + x liter med vann skal til sammen bli 3,3 liter vørter som utgjør starteren din. Mener OG blir da ca 1.040.
Hvis du bruker glassbalong o.l (dvs. ikke rører) så må du riste inn oksygen ganske ofte. Starter vørten skal bli godt oksydert for at gjæren skal formere seg raskest mulig.

Starter vørteren din er ikke noe du vil ha i øllet ditt. Så etter 2 dager ish, så setter du starten kaldt i et døgn. La gjæren flokulere og falle til bunns. Ta så og tøm ut vørteren(ikke gjæren). Dette kalles dekantere.

En liten finger regel her er hvis starteren overstiger 5 % av batch størrelsen din, må du dekantere eller kan starteren din lage usmaker i øllet ditt.
 
Du har forstått det riktig. 330 gram DME + x liter med vann skal til sammen bli 3,3 liter vørter som utgjør starteren din. Mener OG blir da ca 1.040.
Hvis du bruker glassbalong o.l (dvs. ikke rører) så må du riste inn oksygen ganske ofte. Starter vørten skal bli godt oksydert for at gjæren skal formere seg raskest mulig.

Starter vørteren din er ikke noe du vil ha i øllet ditt. Så etter 2 dager ish, så setter du starten kaldt i et døgn. La gjæren flokulere og falle til bunns. Ta så og tøm ut vørteren(ikke gjæren). Dette kalles dekantere.

En liten finger regel her er hvis starteren overstiger 5 % av batch størrelsen din, må du dekantere eller kan starteren din lage usmaker i øllet ditt.
Takk for svaret, det er god informasjon dette :)
 
Jeg setter starteren rett i gjæringsspannet. God plass til risting, mindre jobb og mindre fare for infeksjon.

På bryggedag dekanterer jeg, tapper nedkjølt vørter rett oppå slurry.

Her er startere for tysk og tsjekkisk pils, de blir først ut til neste år :)
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1419948907104.JPG
    uploadfromtaptalk1419948907104.JPG
    90,1 KB · Sett: 91
Jeg satte en 10 liter "EnMaltEnHumle" med en lav OG bruker gjærkaka etterpå. Det går noen dager ekstra, men man slipper å helle ut vørter som man gjæret og dullet med.
 
Hei ! Er nybegynner med ølbrygging og skal starte med en oppskrift på en "tysk pilsner" med OG 1.050 og sluttvolum på 25 liter.

Pils er veldig bra, men husker med gru tilbake på mine første brygg hvor enkelte ting med temperaturer og tilstetninger gikk litt skeis. For å gjøre det litt enklere for deg selv, vil jeg anbefale en tørrgjær som fungerer utmerket til denne øltypen - Saflager w-34/70.
Selv bruker jeg 2 pakker for dette volumet og OG med gode resultater.
 
Tilbake
Topp