Gjærstarter - er min "prosess" rett?

Jeg fortsetter å spørre her på forumet og får til mitt forsvar si att jeg har forsøkt "lese meg opp. Tror jeg har en plan på min gjærstarter. Men, er veldig takknemlig for om jeg får bekreftet/avkreftet dette og visse konkrete spørsmål.

Jeg skal brygge en "Vestkyst IPA" (Kinn klone) med OG 1,079 ned FG mål på 1,016.
Gjæren jeg kommer bruke nå (etter å ha fått god hjelp her) er WLP007.

Dette blir min første gjærstarter og bruk av flytende gjær.

Min tanke er som så:

DME / vann kokes i 3 lites e-kolbe (mengder ala bilde under). Avkjøles så til ca 20 grader og gjæren (en ampull gjær evt to avhengig av produksjonsdato) pitches i kolben.
Akvariepumpe med kobberstein får ligge i kolben ca 1-2 timer (?). Så lokk med gjærlås på i ca 1-2 dager på 20 grader.
Når gjær har flokkulert/sedimentert ned settes kolben i kjøleskap over natta. Dagen etter helles "vannet" av og samme mengde DME oppløst i vann (kokt og avkjølt) tilsettes i kolben. Kobberstein i og luftes 1-2 timer (?).
Alt får så stå igjen i 1-2 dager før det "dagen før bryggedag" settes i kjøleskapet over natta. På bryggedagen tas det ut av kjøleskapet, "vann" helles av og kolben får stå i romtemp et par timer før gjærslurryn pitches i vørteren.

Jeg kan ha masse feil, men der jeg er mest usikker er dette med oksygenering (røde spørsmålestegn). Skal de oksygeneres begge ganger eller bare første?

Andre jeg er usikker på er når gjærnæringen skal i? Sammen med DME og vann når det koker eller rett etter? Eller etter avkjøling? JJ Palmer i How To Brew er ikke krystallklar på dette... Skal det i ved begge produksjoner av starterløsning eller bare den første?

Som alltid uendelig takknemlig for svar!


Untitled-1.jpg
 
Jeg ville heller latt lufteanretningen din være i og blåst på med jevne mellomrom, eller blåst hele tiden. Bruk heller bommull eller alufolie i stedenfor å nekte starteren inntak av mer oksygen ved bruk av gjærlås. Du får raskere formering med stort opptak av oksygen.

Ang kobberstein, hvis den virkelig er laget av kobber så er jeg litt usikker, uten at jeg kan si noe mer dessverre.
 
Jeg ville heller latt lufteanretningen din være i og blåst på med jevne mellomrom, eller blåst hele tiden. Bruk heller bommull eller alufolie i stedenfor å nekte starteren inntak av mer oksygen ved bruk av gjærlås. Du får raskere formering med stort opptak av oksygen.

Ang kobberstein, hvis den virkelig er laget av kobber så er jeg litt usikker, uten at jeg kan si noe mer dessverre.

Feil #1: Husket feil. Messingstein, ikke kobber. http://www.bryggeributiken.se/product/vörtluftningssten-i-mässing
Tilkoblet en liten akvariepumpe med et mikrofilter.

Feil #2: Ingen "luftlås" etter initialt "lufting"altså (står så i How To Brew)? Det påvirker ikke gjæren negativt å få normal mengde "luft", dvs 21% oksygen, inn med jevne mellomrom, evt ha den halvåpen som du sier (bomull / alufolie)?
 
Jo mer oksygen jo bedre, kontinuerlig, i en starter. Det går raskere å nå maksimalt antall nye celler starteren kan gi næring til. Gjæren benytter seg av det oksygenet den vil ha.
 
Etter å ha lest enda litt mer, ser jeg at det jeg initialt har lest bare delvis var rett.
Ny plan, basert på Mr. Malty og én oppformering:

250 gram DME / 2,5 liter vann kokes 15 min direkte 3 liters e-kolbe . Gjærnæring tilsettes siste 10 min av koketid.
Avkjøles så til ca 20 grader i vannbad og gjæren (en ampull gjær evt to avhengig av produksjonsdato) pitches i kolben.
"Lokk" med hull for slange til Akvariepumpe med kobberstein som får ligge i kolben med kontinuerlig "lufting" under hele perioden. Dette dekkes med alufolie for ekstra beskyttelse.
Når gjær har flokkulert/sedimentert ned etter ca 2 døgn settes kolben i kjøleskap over natta. Dagen etter helles "vannet" av og gjæren er klar til og pitches.

Spørsmål:
#1 Brenner DMEen seg lett om man koker rett i en e-kolbe (kolben kan settes rett på plata http://www.bryggeributiken.se/product/e-kolv-3000-ml) Virker vanskelig å røre... Kan man unngå dette ved å koke opp vannet, så helle i DME som løser seg opp for så igjen sette den på plata og koke 15 min uten røring?
#2: Bedre å koke i en vanlig gryte der man kan røre for så å helle over via en sil til en 5 liters damejean (http://www.bryggeributiken.se/product/5-liters-pet-damejean).

Forstår selvfølgelig at det er mange måter å gjøre dette på, men tenkte forsøke lære av andres feil isteden for å begå mine egne ;)
 
Løp og kjøp et standard "pinne-termometer" kok sammen med vørteren. Dette blir rørepinnen din, du trenger termometer uansett for å se når du treffer temp for pitch under nedkjøling.

Klumpete dme vil uansett bli fint oppløst hvis du koker den. Gjør det stadig vekk.
 
Jeg koker i en vanlig gryte, usikker på hvorfor du skal helle over via en sil, det gjør ikke jeg. 15 min kok og tilsetter gjærnæring siste 10 minutt.

2,5 liter i en 3 liters kolbe kan bli litt fullt.
 
Løp og kjøp et standard "pinne-termometer" kok sammen med vørteren. Dette blir rørepinnen din, du trenger termometer uansett for å se når du treffer temp for pitch under nedkjøling.

Klumpete dme vil uansett bli fint oppløst hvis du koker den. Gjør det stadig vekk.

Tusen takk for svar! Blir klokere for hver gang ;)

Virker jo unektelig veldig smidig og koke, avkjøle, pitche og lufte i samme kolbe.

Mtp at jeg trenger såpass "mye" gjærstarter (2-2,5 liter avhengig av hvor fersk gjæren er, selv med to ampuller) funderte jeg selv også på om en 3 liters e-kolbe bli for "liten". Er det mest ved kokingen eller når det begynner å dannes krauzen osv under gjæringen det blir "smått"?

Står i så fall mellom 5 liter e-kolbe (som bli klumpete å håndtere og dyr) eller 5 liter damejean PET (som jeg er usikker på om tåler og få dumpet 95gradig startervørt i seg...).

Igjen, takknemlig for all kunnskap dere deler!
 
Kjøp det som er best om fem år. Jeg vet ikke hva det andre du refererer til er.

Det er først når du begynner med magnetrører at kolber fort blir små grunnet massiv krausen. Hvis du tror du bare trenger tre liter så kjøper du fem liters. Erlenmeyer er å foretrekke.
 
Jeg bruker og kan anbefale en magnetrører. Du kan også få bruk for en 5 liters kolbe for å lage større gjærstartere til feks. lager.

Koke i gryte, fylle over på kolbe til kjøling i vasken frem til gjæren tilsettes. Enkelt!
 
Kjøp det som er best om fem år. Jeg vet ikke hva det andre du refererer til er.

Det er først når du begynner med magnetrører at kolber fort blir små grunnet massiv krausen. Hvis du tror du bare trenger tre liter så kjøper du fem liters. Erlenmeyer er å foretrekke.
Enig.
Jeg har en 3 l som kan bli litt liten, men har i det siste begynt å brukt foamcontrol med stort hell. Kjører nå belgisk gjær uten problem med oversvømmelse, men hadde likevel foretrukket en større kolbe.
 
Kjøp det som er best om fem år. Jeg vet ikke hva det andre du refererer til er.

Det er først når du begynner med magnetrører at kolber fort blir små grunnet massiv krausen. Hvis du tror du bare trenger tre liter så kjøper du fem liters. Erlenmeyer er å foretrekke.

Det er jo veldig sant. Dyreste som finnes er å oppdage at man vil bytte ut det man har etter 1-2 anvendninger. Blir nok en 5 liter e-kolbe....

Jeg har nå forsøkt å jotte ned litt av det jeg tror blir min prosess for gjærstarter. For de interesserte, eller de som kunne tenkte seg å fortsette å kontrollere min "fremdrift" kan den ses i filvedlegget.

Tusen takk igjen - skal nok bli en OK starter til slutt ;)
 

Vedlegg

  • Gjærstarter - min prosess.pdf
    263 KB · Sett: 39
250 gram DME / 2,5 liter vann kokes 15 min direkte 3 liters e-kolbe .

Husk på at det er 100 gram DME per liter starter. DME opptar også volum, så skal du lage en starter på 2,5 liter trenger du ikke 2,5 liter vann...

Det du gjør er å veie opp 250 gram DME i et litermål. Så fyller du vann til du når et volum på 1 liter. Så etterfyller du med 1,5 liter vann. Om du har et stort nok "litermål" kan du alltids veie opp 250 gram DME og fylle på vann til 2,5 liter volum. Da får du en starter på 2,5 liter med optimal gravity :)
 
Husk på at det er 100 gram DME per liter starter. DME opptar også volum, så skal du lage en starter på 2,5 liter trenger du ikke 2,5 liter vann...

Det du gjør er å veie opp 250 gram DME i et litermål. Så fyller du vann til du når et volum på 1 liter. Så etterfyller du med 1,5 liter vann. Om du har et stort nok "litermål" kan du alltids veie opp 250 gram DME og fylle på vann til 2,5 liter volum. Da får du en starter på 2,5 liter med optimal gravity :)

Takk for tipset, selvfølgelig når du sier det, men hadde like fullt glemt dette!
 
Sist redigert:
Driver også og vurderer magnetrører med e-kolbe. Har vel fått en grei forståelse av hva som er best gjennom å lese denne tråden. Og investeringen tjener seg vel inn over noen år i form av mindre forbruk av DME. Og jo mer man brygger, jo fortere går det:).
Et par spørsmål:
  • Jeg liker Brewer's Friend-calculatoren. Går ut fra at den er grei?
  • Når det gjelder å få luft inn i starteren: CO2 er jo tyngre enn luft, om jeg ikke har misforstått. Og en beholder fylles vel relativt raskt opp når det gjærer friskt, så hvordan kommer egentlig nytt oksygen inn i startervørteren? Kan det være en ide å bikke på starterbeholderen for å "helle ut" karbobdioksydet?
 
Brewersfriend funker den. Er litt mer generøs med tørrgjær enn mrmalty, men på fersk gjær er de ganske like.

Det kommer O2 i starteren selv om det produseres CO2. Skal ikke gå i detaljer (for de kan jeg ikke nok om uansett), men bare gjør som andre bryggere har gjort i åresvis - med hell - så blir det nok bra skal du se! :)
 
Brewersfriend funker den. Er litt mer generøs med tørrgjær enn mrmalty, men på fersk gjær er de ganske like.

Det kommer O2 i starteren selv om det produseres CO2. Skal ikke gå i detaljer (for de kan jeg ikke nok om uansett), men bare gjør som andre bryggere har gjort i åresvis - med hell - så blir det nok bra skal du se! :)

Da stoler jeg på det:). Så har jeg et nytt spørsmål. Jeg har en sterk følelse av at svaret er gitt, men jeg må spørre allikevel:
  • Jeg har en vakker krausen på starteren min nå. Det er et riktig artig skuespill som pågår under der, gjærklumper som slipper taket og seiler mot bunnen, andre som slipper taket i bunnen og seiler opp. Det virker synd å forstyrre det for å riste inn mer oksygen, men jeg antar at det skal jeg altså allikevel gjøre?
 
Laget gjærstarter for første gang i går. Jeg kokte i 10 min og fant ut etterpå d sko vært 15 min. Dette går vel bra eller?
 
Tilbake
Topp