Gjærstarter problem

hei,

Satt på søndags formiddag starter med wlp833 gjær i romtemp.
Erlenmeywrkolbe rett på komfyr og ingen problemer med selve utførelsen. Alt som vanlig, nøye med hygienen osvosv.
Brygget i dag og etter jeg var ferdig å tilsette starteren luktet jeg oppi kolben og det må ha vært svovel... Mulig temp i går i leiligheten var høy og lurer på om det kan ha innvirkning på lagergjær?
Står nå i kjøleskap til gjæring på 8-9 grader. Vil denne aromaen forsvinne under gjæring? Smaken av starteren er helt jævlig... Klarer ikke helt sette fingen på hva det er men egget kommer ganske tydelig frem..

Hjelp!!
 
Jeg har nokså begrenset erfaring med lagergjær, så jeg skulle vel tie stille. Men akkurat nå har jeg to stykker gående, satt på w-34/70 tørrgjær. Begge har hatt snev av svovel, den første mer. (Satte den andre på slurry'en fra den første, som jeg stakk om for å få tak i gjæren.) Jeg innbiller meg at det er ganske normalt, og har ikke så vondt for å forestille meg at en starter som har gått litt høyt, vil lage mye.
Det er jo ølet, ikke starteren, du skal drikke:) - så hvordan lukter og smaker det nå?
 
Vørteren lukter helt greit nå. Jeg satte en ganske heftig starter (for meg å være) på over 4 liter.
Ble bare veldig overrasket siden jeg har brygget en del lager tidligere men ikke hatt en så heftig lukt på starteren før...
 
Tilbake
Topp