Gjærstarter ved 120-140 liters brygg

Dan Skoglund

Norbrygg-medlem
Hei.
Har nå gjort noen oppgraderinger på bryggeutstyret og har gått fra å brygge 30-60 liter til Brewtools B150. I den forbindelse skulle jeg gjerne hatt noen tips på hvordan man bør lage gjærstarterene sine uten å måtte bruke store summer hver gang på gjær. På brewersfriends kalkulator vil jeg måtte steppe 3-4 ganger på en ale ved bruk at 2 poser ferskgjær og enda flere ved lagergjær. Således takknemlig for både tips og erfaringer på størrelse på startere og evt forslag til antall pakker gjær man bør starte med uten å "bruke opp" alle syklusene for å steppe opp gjærstarteren. Har EM-kolber på 5 liter.
 
Hei.
Har nå gjort noen oppgraderinger på bryggeutstyret og har gått fra å brygge 30-60 liter til Brewtools B150. I den forbindelse skulle jeg gjerne hatt noen tips på hvordan man bør lage gjærstarterene sine uten å måtte bruke store summer hver gang på gjær. På brewersfriends kalkulator vil jeg måtte steppe 3-4 ganger på en ale ved bruk at 2 poser ferskgjær og enda flere ved lagergjær. Således takknemlig for både tips og erfaringer på størrelse på startere og evt forslag til antall pakker gjær man bør starte med uten å "bruke opp" alle syklusene for å steppe opp gjærstarteren. Har EM-kolber på 5 liter.
Det enkleste er vel å brygge et mindre volum - og bruke gjæren fra dette til en full batch?
 
Det avhenger også hva du gjærer i.
Dersom du bruker en konisk tank, kan du alltids høste mye gjær til bruk i neste batch.
Bruker du mindre gjæringskar, kan du starte gjæring i ett kar som du fordeler til de øvrige karene dagen etter.
Du kan også koke opp 15L DME, starte gjæring to dager i forkant, og fordele den i konisk / øvrige gjæringskar.
Ved disse teknikkene bør du ikke bruke magnetrører da du tilsetter hele den aktive vørteren uten å dekantere og derfor ikke ønsker tilsetting av oksidert øl
 
Tusen takk for svar. Har 3 koniske (etter at en gikk i lufta), men de er kun på 30 liter. Tenkte å bruke speidel på 120 liter fremover med unntak av mindre testbrygg. For å snu litt på spørsmålet. Hvordan ville dere steppet opp 2 pakker wlp001 av nyere dato med antall step og liter på starterene for å formert gjæren mest optimalt?
 
Tusen takk for svar. Har 3 koniske (etter at en gikk i lufta), men de er kun på 30 liter. Tenkte å bruke speidel på 120 liter fremover med unntak av mindre testbrygg. For å snu litt på spørsmålet. Hvordan ville dere steppet opp 2 pakker wlp001 av nyere dato med antall step og liter på starterene for å formert gjæren mest optimalt?

Jeg ville brygga et mindre brygg med moderat OG, og brukt kaka fra det.
 
Jeg ville brygga et mindre brygg med moderat OG, og brukt kaka fra det.
Slitsomt det da, hvert brygg.

Hvordan ville dere steppet opp 2 pakker wlp001 av nyere dato med antall step og liter på starterene for å formert gjæren mest optimalt?
Jeg ville brukt Skare-kveik. Gir omtrent samme resultat som WLP001/US-05, den er rein og fin. Da holder det med to spiseskjeer tørka gjær til 150 liter øl.
 
Slitsomt det da, hvert brygg.


Jeg ville brukt Skare-kveik. Gir omtrent samme resultat som WLP001/US-05, den er rein og fin. Da holder det med to spiseskjeer tørka gjær til 150 liter øl.

Ok, jeg er klar over at "kveik" er bryggeriverdenens versjon av "42";) - men gitt at man ikke vil bruke det, så er det en grei løsning å brygge et brygg av et øl man gjerne vil ha, i stedet for å kløne med å dyrke opp så mye gjær i et vanlig system med magnetrører og 5-literskolbe. Og brygger man 120 liters brygg, har man vel behov for mye øl:)?
 
Ok, jeg er klar over at "kveik" er bryggeriverdenens versjon av "42";) - men gitt at man ikke vil bruke det, så er det en grei løsning å brygge et brygg av et øl man gjerne vil ha, i stedet for å kløne med å dyrke opp så mye gjær i et vanlig system med magnetrører og 5-literskolbe. Og brygger man 120 liters brygg, har man vel behov for mye øl:)?
Det enkleste er vel da Drauflassen.
Drauflassen - German brewing and more
 
Er ein grunn til at ny starta bryggeri bruker pulver gjær

Det er jo en del rimeligere om man bestiller seg halvkilos pakker med gjær. Vi var lei av å kjøpe US-05 til kr. 50,- for 11.5 gram når vi trengte 5-10 pakker pr brygg. Så da kjøpte vi halvkilo til kr. 790 på Vinbua, målte opp 50 og 80 grams doser, vakum pakka og fryste. Da koster plutselig 5 pakker gjær bare 80 kroner.

Ellers er det kanskje drauflassen, via en stor starter som er trikset.
 
Tilbake
Topp