Gjærstarter

Hei, skal lage gjærstarter og har noen spørsmål.
Har prøvd kalkulatoren på brewersfriend.com og ifølge den må jeg ha 2 steg.
Betyr det at jeg skal lage 2 startere?
Syns det var merkelig fordi på steg 2 på kalkulatoren får jeg mer celler enn på steg 1 ved samme antall liter osv.
 
Naturlig at du får mer totalt :) Sett først 1 starter og la den gå ut. Sett kjølig, og dekanter. Lag så en ny starter hvor du bruker bare gjæren fra den forrige.

Hva er OG og volum på ølet du skal sette? Og gjærtype?
 
Ah, så jeg skal ikke lage 2 startere med 1 pakke gjær i hver starter?
OG er 1.080, 25 liter og gjærtypen er Wyeast 1318 london ale III
 
Nei, nei :) 1pk. gjær holder rikelig. Ihht til kalkulatoren trenger du 604 milliarder celler med 1,25 pitch rate. 2 stk startere på 2 liter med OG på 36 vil gi deg 606 milliarder til slutt, mer eller mindre spot-on altså :)

Du kan også sette 2 stk på 2,5 liter, (750 mrd totalt da) og ta vare på det overskytende til neste gang :) Da kan du sette ny starter på denne igjen, og spare en del kroner på gjær etterhvert :)

Edit: Tallene over gjelder med bruk av magnetrører. Har du ikke det, trenger du faktisk 2 startere på 3 liter :)
 
Sist redigert:
Nei, nei :) 1pk. gjær holder rikelig. Ihht til kalkulatoren trenger du 604 milliarder celler med 1,25 pitch rate. 2 stk startere på 2 liter med OG på 36 vil gi deg 606 milliarder til slutt, mer eller mindre spot-on altså :)

Du kan også sette 2 stk på 2,5 liter, (750 mrd totalt da) og ta vare på det overskytende til neste gang :) Da kan du sette ny starter på denne igjen, og spare en del kroner på gjær etterhvert :)

Edit: Tallene over gjelder med bruk av magnetrører. Har du ikke det, trenger du faktisk 2 startere på 3 liter :)
1,25? trodde jeg skulle regne ut fra 1,00 på 1.080?
Om jeg skal ta vare på overskuddet tar jeg bare 1/7 av total mengden i en beholder?
Har aldri gjort dette før så er sikkert litt dumme spørtsmål.

Edit:
Sett kjølig å dekanter? hva betyr det?
 
Dekantere: helle vekk væsken. Gjæren samler seg lettere på bunnen av kolben når den står kjølig (i min. 24 timer).

Du har høy OG, så ville valgt 1,25.

Jepp, løs opp all gjæren i litt væske, hell i en målebeger og ta vare på 1/7 i ditt tilfelle nå :)
 
Dekantere: helle vekk væsken. Gjæren samler seg lettere på bunnen av kolben når den står kjølig (i min. 24 timer).

Du har høy OG, så ville valgt 1,25.

Jepp, løs opp all gjæren i litt væske, hell i en målebeger og ta vare på 1/7 i ditt tilfelle nå :)

Hvor lenge holder en sånn dose i et målebeger?
Er det mulig å måle hvor mange gjærceller som er igjen?
 
Hvor lenge holder en sånn dose i et målebeger?
Er det mulig å måle hvor mange gjærceller som er igjen?

Til det første spørsmålet: Sjekk denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/gjenbruke-gjaer.40082/page-2#post-469191 (Men du kan ikke oppbevare den i et målebeger. Den må rett over i et sterilt (helst) glass med lokk.)

Til det andre: Du må ha et mikroskop, slik at du kan telle gjærceller, for å få et noenlunde sikkert/nøyaktig overslag over det. Men i fersk, kremet gjærstarterslurry fra en starter der du har gjort alt riktig - det er mulig å gjøre mye galt:) - er det mange celler per volumenhet. Jeg tar sjansen på å si at du trygt kan regne 300 milliarder på en dl. Sannsynligvis er det mer.

Men hvis du skal oppbevare den over tid, er det litt uinteressant. Tallet på levende celler synker relativt fort, og du må uansett sette en ny starter neste gang du skal brygge.
 
20180507_200505.jpg
Hvor lenge holder en sånn dose i et målebeger?
Er det mulig å måle hvor mange gjærceller som er igjen?
Jeg mente bare å bruke målebegeret for å ta ut det du skulle ta vare på. Eks har du 5dl slurry fra de to omgangene, tar du ut ca 70ml. Resten går i gjærdunken. Jeg tar vare på gjæren i lab flasker fra brygg selv. Du ser de i bakgrunnen på bildet. Den som er foran står til bunnfelling. De står på 2-3 ° i "øleskapet" nede :)
 
Vis vedlegget 38245
Jeg mente bare å bruke målebegeret for å ta ut det du skulle ta vare på. Eks har du 5dl slurry fra de to omgangene, tar du ut ca 70ml. Resten går i gjærdunken. Jeg tar vare på gjæren i lab flasker fra brygg selv. Du ser de i bakgrunnen på bildet. Den som er foran står til bunnfelling. De står på 2-3 ° i "øleskapet" nede :)

Det meste av glass kan jo brukes, så lenge det ikke sitter sterke smaker i det. Min favoritt er honningglass:). Billige - og lette å fylle.
 
Satte en starter i dag klokken 13 med WLP007. Legger ut videoer som viser ved start, og etter 12 timer når jeg slår av røreren :)
 
Satte en starter i dag klokken 13 med WLP007. Legger ut videoer som viser ved start, og etter 12 timer når jeg slår av røreren :)

Bra.

Det der med å beregne når du skal slå den av, er alltid tricky. Alt etter hvor frisk gjæren er og temperaturen i starteren, kan det variere ganske mye. At jeg har ventet for lenge, ser jeg jo av at gjæren detter rett ut og vørteren klarner med en gang, mens om jeg tar den for tidlig, tar det urimelig lang tid for den å gjøre seg ferdig. Det tidsvinduet der du skal gripe inn, er ikke veldig stort, er min erfaring. Hadde vi kunnet ha gjærlås på - men det kan vi jo ikke - ville jeg sagt at man skal slå av i det ploppingen begynner å sakne. Nå blir det vel å se på utviklingen av skummet?

Så om du kan vise bilder av hvordan det ser ut på det ideelle tidspunktet, er det en fin hjelp.

Bruker du defoamer, forresten?
 
Bra.

Det der med å beregne når du skal slå den av, er alltid tricky. Alt etter hvor frisk gjæren er og temperaturen i starteren, kan det variere ganske mye. At jeg har ventet for lenge, ser jeg jo av at gjæren detter rett ut og vørteren klarner med en gang, mens om jeg tar den for tidlig, tar det urimelig lang tid for den å gjøre seg ferdig. Det tidsvinduet der du skal gripe inn, er ikke veldig stort, er min erfaring. Hadde vi kunnet ha gjærlås på - men det kan vi jo ikke - ville jeg sagt at man skal slå av i det ploppingen begynner å sakne. Nå blir det vel å se på utviklingen av skummet?

Så om du kan vise bilder av hvordan det ser ut på det ideelle tidspunktet, er det en fin hjelp.

Bruker du defoamer, forresten?
Kan vel bruke gjærlås om du kjøper en sånn?
https://m.bryggselv.no/propp/400274/gummipropp-d49-41-plus-9-mm-hull
 
Nei, det er ikke et praktisk problem. Poenget er at du må sikre kontinuerlig tilførsel av oksygen, så du må bare dekke til åpningen på kolben med alufolie, slik at luftbårne uhumskheter ikke kan komme nedi, men ikke tette til slik at det ikke kan skje gassutveksling.

Ah, det var bra du sa før jeg kjøpte det.
Hvorfor selger de det hvis man ikke kan bruke det?
 
Ah, det var bra du sa før jeg kjøpte det.
Hvorfor selger de det hvis man ikke kan bruke det?
Jeg bruker en sånn til tønna mi. Det er sikkert masse man kan bruke en sånn til. Hvorfor de selger pH stabilizer, derimot?

Ah, det er samme svar uansett. De selger det fordi de tjener penger på det. Og sådan er kapitalismen.
 
Jeg bruker en sånn til tønna mi. Det er sikkert masse man kan bruke en sånn til. Hvorfor de selger pH stabilizer, derimot?

Ah, det er samme svar uansett. De selger det fordi de tjener penger på det. Og sådan er kapitalismen.

Der tok du ordene ut av tastaturet mitt:).

Her er et lite sitat fra Bryggselvs omtale av 5,2 pH Stabilizer: "vil sikre mesken og vannet på pH 5,2 uansett hvilken pH vannet hadde fra starten av"
- og det er jo rett og slett ikke sant. Og de veit det.

Vi skal være glade så lenge vi får kjøpt fersk gjær. Det er nemlig ikke særlig økonomisk interessant, og de som styrer økonomien- og bryr seg fint lite om ølbrygging - vil helst bare selge tørrgjær.
 
Vi skal være glade så lenge vi får kjøpt fersk gjær. Det er nemlig ikke særlig økonomisk interessant, og de som styrer økonomien- og bryr seg fint lite om ølbrygging - vil helst bare selge tørrgjær.
Og hvis folk gjør som oss og holder en pakke gjær gående i årevis, hvor lenge vil det være ny gjær å få kjøpt? :p
 
Og hvis folk gjør som oss og holder en pakke gjær gående i årevis, hvor lenge vil det være ny gjær å få kjøpt? :p

hssj - ikke si sånt;).

Nå bygger jo kapitalismen på ideen om fri konkurranse på et fritt marked + et par andre enda mindre realistiske forutsetninger. Men det funker jo likevel tross alt på et vis. Og blårussen som sitter og styrer med økonomien, burde kanskje skjønne at en del varer som en ikke tjener på, likevel kan være veldig bra for geskjeften fordi at om en ikke har dem, så handler folk heller hos den smarte konkurrenten som har dem.
 
Tilbake
Topp