Gjærtyper.

Jeg forsøkte å "starte" to Wyeast som hadde gått ut på dato med flere år. Disse fungerte ikke, og jeg laget to gjærkulturer basert på frysetørret gjær. Det viser seg at Wyeast-gjæret "startet" likevel. Det er to London SP 1968. Er usikker om de "passer" til de to satsene jeg brygger nå, og lurer på om disse kan passer IPA og Porter, eller at jeg bør bruke de frysetørret baserte forkulturene.


bjørn
 
Du skal ikke være så veldig opptatt av hvilken gjær du "skal" bruke, iallfall til slike standard-ale. Jeg bruker WY1028 London Ale til samtlige engelske og amerikanske ale. Får en knallgod IPA ut av den :) 

Jeg prøver ikke å påstå at gjæren ikke påvirker smaksprofilen, for det gjør den helt klart, men det fins andre ting som er mye viktigere.
 
Wyeast 1968 er en fin gjære til det meste av engelsk øl. Jeg har brukt den i mange år, men har etterhvert gått over til 1028 fordi den har litt høyere utgjæringsgrad og er litt mindre temperaturfølsom. Har dog laget mye god øl med 1968. Funker bra til ipa, men man bør holde mesketemperaturen litt lav for å få ølet tørt nok. Lager sjelden porter, men har brukt 1968 til mye stout med godt resultat, så det skulle være lite sannsynlig at den ikke gir god porter også. Fullers (som er opphavet til 1968) lager god porter, så hvorfor ikke?

Gahr
 
Tilbake
Topp