Gjenbruk av Budweiser 3,5% flasker

RayOlav

Norbrygg-medlem
Hei,

Har fått tak i en del tomme Budweiser flasker. Disse er visst kjøpt i Sverige, og hadde en ABV på 3,5%. Det er ikke pant på dem.

Spørsmålet mitt er om noen har erfaring av gjenbruk av disse flaskene? De virker litt tynnere i godset en normale "bjørnunger", og lurer på om de er mye mer skjøre av den grunn?

Mvh Raymond
 
Hvis du har tid til det før du skal flaske ølet, så kan du jo ta en test: kok opp en liter vann, og løs opp 16g sukker i det. Så lar du dette avkjøles til 20c, og har oppi en liten dæsj gjær. Så fyller du opp flaskene med dette. , og lar det karbonere som for øl.

Dette skulle da tilsvare trykket i en øl med ca 4 enheter CO₂ hvis jeg har regnet riktig, så det blir en god sikkerhetsmargin
 
jeg har prøvd alt mulig av slike engangsflasker, og bare opplevd én gang at en flaske har sprukket. Det gikk likevel såppas utover parketten i stua at jeg fra nå av nok vil plassere slike flasker i plast-trau eller på badet for karbonering.

Et mer vanlig problem er at korken ikke blir skikkelig tett, og ølen blir underkarbonert. Er ikke helt sikker på hvilke flasker som er synderene (skal kartlegge dette neste gang jeg lager store volum med lyst øl) Det er snakk om 0.33-flasker uten pant, men jeg er usikker på hvilke(t) merke(r) som er verst, da jeg har tatt av etikettene.

Jeg har aldri hatt noe problem med pantbare flasker eller 0.5L-flasker.
 
Tilbake
Topp